Newsy

Coraz większe sukcesy młodych polskich programistów na świecie. Nauka kodowania jednym z priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji

2016-09-15  |  06:55

Edukacja cyfrowa oraz nauka kodowania mają być priorytetami Ministerstwa Cyfryzacji. Resort chce współpracować w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi i biznesem. Objął m.in. patronatem honorowym program MegaMisja Fundacji Orange. W tym roku szkolnym weźmie w nim udział około 10 tys. dzieci w 350 placówkach edukacyjnych.

– Kwestia edukacji cyfrowej, nauki kodowania to jeden z najistotniejszych hashtagów na sztandarach Ministerstwa Cyfryzacji – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. – Policzyliśmy osiągnięcia medalowe polskich, młodych informatyków podczas ostatnich 26 lat na olimpiadach IT. Okazało się, że w grupowej klasyfikacji medalowej Polska jest na czwartym miejscu po Stanach Zjednoczonych, Rosji oraz Chinach.

Edukacja cyfrowa zdaniem wiceministra Piotra Woźnego to bardzo szerokie pojęcie. Przede wszystkim określa oswajanie dzieci zarówno z treściami, jak i technikami ich poznawania. Młodzi ludzie w tej chwili mogą się uczyć i odbywać swoje pierwsze wizyty w cyfrowym świecie za pomocą niezwykle atrakcyjnych urządzeń oraz aplikacji i różnego rodzaju narzędzi edukacyjnych osadzonych w wyobrażeniach.

 To truizm, ale w procesie nauki ważne jest, żeby zawsze towarzyszyła jej zabawa. Wydaje się, że możliwości stojące obecnie przed dziećmi, zarówno związane z treściami, jak i technologiami są takie, że edukacja cyfrowa staje się bardzo atrakcyjną formą spędzania czasu – przekonuje wiceminister Piotr Woźny.

Jak wynika z badań Centrum Cyfrowego Projekt Polska, aż 97 proc. wychowawców szkolnych świetlic uważa, że nowe technologie mogą uczynić naukę ciekawszą i łatwiejszą. Jednocześnie 80 proc. z nich obawia się o bezpieczeństwo dzieci korzystających z tych technologii.

–  W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci komunikuje się za pośrednictwem internetu przy użyciu telefonów komórkowych i smartfonów. Uważamy, że jako odpowiedzialna firma powinniśmy edukować dzieci i to właśnie robimy – wyjaśnia Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Kierujemy się tymi samymi pryncypiami, co Ministerstwo Cyfryzacji. Nam również chodzi o to, by przyciągnąć dzieci do świata cyfrowych technologii, bezpiecznej strony Internetu. Chcemy wyposażyć w taką wiedzę 10 tysięcy dzieci w 350 szkołach.  

Odpowiadając na te potrzeby Fundacja Orange uruchomiła nieodpłatny, ogólnopolski programu edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja adresowany do nauczycieli oraz dzieci w wieku od sześciu do dziesięciu lat spędzających czas w świetlicach i uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu wiedzy i cyfrowych kompetencji zarówno wychowawców, jak i uczniów. 1 września br. 300 szkół w całym kraju uruchomiło tego rodzaju zajęcia, a kolejne 50 kontynuuje je po ubiegłorocznej edycji pilotażowej. Program objęło patronatem między innymi Ministerstwo Cyfryzacji.

– Bardzo uważnie śledzimy to, co robią partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe czy fundacje takie jak Orange – zapewnia wiceminister Piotr Woźny. –Nie chcemy popełnić błędu polegającego na tym, żeby z poziomu centralnego, rządowego, definiować wszystkie możliwe zachowania, wiedzieć lepiej, jak należy coś robić. Uczymy się od organizacji pozarządowych, patrzymy na ich sukcesy. 

– Wyposażamy dzieci w ważne i bardzo potrzebne kompetencje. Po lekcjach mogą się nauczyć w świetlicy szkolnej, jak mądrze korzystać z internetu. Będziemy pokazywać, jak twórczo i bezpiecznie korzystać z dostępu do sieci, wykorzystując różne formy działań, by nauka był ciekawa – podkreśla Jean-François Fallacher.

Według niedawno opublikowanego rankingu portalu HackerRang w kategorii programowania w języku Java polscy programiści znaleźli się na pierwszym miejscu. W rywalizacji wzięło udział 1,5 mln programistów z całego świata, którzy rozwiązywali różnego rodzaju zagadki programistyczne i algorytmiczne.

– Wierzymy, że jeśli dobrze alokujemy pieniądze, przeznaczając je na kształcenie młodego pokolenia, to Polska przestanie być uważana za kraj dostarczający tylko tanią siłę roboczą – twierdzi wiceminister Piotr Woźny. – Wiele tradycji lwowskiej szkoły matematycznej, osiągnięcia na różnego rodzaju olimpiadach czy chociażby ostatnie sukcesy programowania w języku Java to zjawiska udowadniające, że jeżeli stworzymy bardzo szeroki dostęp do kompetencji informatycznych i programistycznych, to korzyści dla młodego pokolenia i nas wszystkich mogą być ogromne.

Fundacja Orange, jak przypomina Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska, istnieje już dziesięć lat. Jej głównym celem jest wprowadzanie społeczeństwa w cyfrowy świat nowoczesnych technologii. To jedyna fundacja korporacyjna wśród operatorów telekomunikacyjnych. Przez ten czas nauczyła setki tysięcy dzieci i młodzieży korzystać z internetu i technologii w sposób bezpieczny i pożyteczny, zapewniła dostęp do internetu wielu bibliotekom publicznym i placówkom szkolnym, utworzyła i wspiera 75 multimedialnych Pracowni Orange w małych miejscowościach.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.