Newsy

Do 2023 roku na rynku zostanie 100 uczelni prywatnych

2013-10-01  |  06:40
Mówi:Piotr Lisiecki
Funkcja:Wiceprezes, dyrektor pionu marketingu i rozwoju sieci
Firma:Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia
  • MP4
  • Niż demograficzny wymusza na uczelniach walkę o studentów i tym samym o przetrwanie na rynku. Problemy związane z malejącą liczbą studentów mają trwać jeszcze przez dekadę, co zmieni rynek polskich szkół wyższych. W dalszym ciągu będą na nim fuzje i przejęcia, niektóre uczelnie upadną, inna część będzie musiała zmienić ofertę i profil. W konsekwencji poziom studiów ma być wyższy.

      W najbliższych kilku latach czeka nas fala upadków uczelni wyższych. Nie słyszałem jeszcze o likwidacji czy większych problemach w części państwowej sektora szkolnictwa wyższego, natomiast problemy uczelni prywatnych narastają z roku na rok. Jeszcze nie mamy do czynienia z falą bankructw, natomiast ze zjawiskami przejęć, łączenia się uczelni już tak – zapowiada Piotr Lisiecki, wiceprezes Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia.

    Szacuje, że dołek niżu demograficznego zostanie osiągnięty w 2023 roku.

     – Z kilkuset uczelni prywatnych zostanie około stu. I będą to te, które w najbardziej elastyczny sposób dostosują się do warunków panujących na rynku. Obecnie mamy około 130 uczelni państwowych, niemniej one także mają problemy. Wiele, także renomowanych uczelni jeszcze prowadzi rekrutacje na studia dzienne do końca września z uwagi na fakt, że jeszcze nie pozyskały wystarczającej liczby kandydatów – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Lisiecki.

    Zwraca także uwagę na coraz częstsze problemy finansowe uczelni publicznych. Niektóre z nich są bardzo poważnie zadłużone.

    Zdaniem Lisieckiego w wyniku zmian na rynku, praktycznie każda osoba chcąca studiować w trybie dziennym, będzie mogła bez problemu dostać się na uczelnię publiczną. Wobec tej konkurencji studia dzienne w uczelniach niepublicznych, które są płatne, mają niemal całkowicie zniknąć. Dlatego uczelnie prywatne będą konkurowały ofertą na studiach zaocznych – weekendowych.

     – Uczelnie prywatne walczą głównie o studentów zaocznych. Większość osób, chcących studiować w trybie dziennym, znajduje miejsce na uczelniach państwowych, które zwiększają z roku na rok limity przyjęć – wyjaśnia Piotr Lisiecki. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.