Mówi: | Jarosław Gowin |
Funkcja: | wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego |
MNiSW chce zwiększać nakłady na humanistykę. Zapowiada też mniej biurokracji na uczelniach
Wzmocnienie współpracy między światem nauki a biznesem oraz ograniczenie biurokracji na uczelniach – to priorytety Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Resort zapowiada także inwestycje w odrodzenie polskiej humanistyki. W tym roku humaniści będą mieli możliwość skorzystania z części środków z puli 8 mld zł, która trafi na innowacyjność. W przyszłym roku MNiSW chce zwiększyć nakłady na ten cel z budżetu.
– Chcemy odbiurokratyzować szkolnictwo wyższe i naukę. Polskie uczelnie i instytucje naukowe uginają się pod ciężarem rozmaitego rodzaju sprawozdań i obowiązków biurokratycznych. Tutaj zmiany będą bardzo szybkie. W nowy rok akademicki 2016/2017 wprowadzimy szereg rozwiązań – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Polskie uczelnie poświęcają zbyt dużo czasu na papierkową robotę, zostały na nie nałożone liczne obowiązki informacyjne. Dlatego we współpracy z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego ministerstwo powołało zespół, który ma zmienić rozporządzenia dotyczące Polskiej Komisji Akredytacyjnej i Krajowych Ram Kwalifikacji. Mniej pracy papierkowej, to więcej czasu, który można poświęcić na pracę dydaktyczną i naukową. Zmiany są konieczne, bo obecnie wedle rankingu The QS World Universities 2015/2016 polskie uczelnie plasują się pod koniec rankingu. Najlepsza z nich – Uniwersytet Warszawski – zajmuje dopiero 344. pozycję.
– Priorytetem jest także zbudowanie pomostu między światem nauki a światem biznesu, czyli ponad doliną śmierci, w której giną projekty polskich uczonych, przez co nie dochodzi do ich wdrożenia – wskazuje Gowin.
Brak współpracy między sektorem nauki i biznesu w Polsce jest dużym problemem. Wiele projektów trafia do kosza i nie ma szans na realizację. Również dlatego w rankingach innowacyjności Polska znajduje się w ogonie Europy. W Globalnym Rankingu Innowacji zajmujemy 46. miejsce, a oprócz światowych potęg wyprzedzają nas również najbliżsi sąsiedzi. Zmiany w szkolnictwie wyższym i większe nakłady na innowacyjność mają pomóc to zmienić.
Minister zapowiada również, że oczkiem w głowie w resortu ma stać się humanistyka.
– Będziemy chcieli, inaczej niż poprzedni obóz rządowy, wykorzystać fundusze strukturalne, unijne także, w dziedzinie humanistyki. To nie jest tak, że humanistyka nie jest innowacyjna. Uważam, że ma do odegrania ważną rolę nie tylko w budowaniu polskiej tożsamości kulturowej czy narodowej, lecz także w rozwoju polskiej gospodarki – ocenia Gowin.
Minister zapowiada stworzenie inteligentnych specjalizacji – jedną dotyczącą nauk humanistycznych i drugą dotyczącą nauk społecznych.
– W tym roku odziedziczyliśmy budżet po naszych poprzednikach, ale w przyszłorocznym budżecie na pewno nakłady na humanistykę zostaną zwiększone – zapowiada minister nauki.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.