Newsy

Program badawczy KGHM ma rozwiązać w ciągu 10 lat konkretne problemy spółki

2012-12-14  |  06:50
Mówi:Dorota Włoch
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    KGHM przekazując wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju 200 mln zł na prace badawczo-rozwojowe liczy na konkretne korzyści, m.in. z zakresu wydobycia i ochrony środowiska. Z innowacyjnych rozwiązań wypracowanych przez naukowców, będzie mogła skorzystać cała branża metalurgiczna, zainteresowana m.in. wykorzystywaniem przetworzonych produktów miedziowych.

     – Myślimy o rzeczach, które są dedykowane rozwiązywaniu konkretnych problemów, czyli liczymy na to, że ogłosimy konkursy na takie programy, które skończą się konkretnymi rozwiązaniami, instalacjami i wdrożeniami w KGHM i nie tylko, tak żebyśmy mieli z tego konkretne korzyści – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź. – Tak rozumiem tę współpracę między nauką a przemysłem, że ona jest związana z rozwiązywaniem pewnych problemów.

    Miedziowy koncern podpisał z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę o współpracy. Oba podmioty zainwestują po 100 mln zł w badania nad opracowaniem i wdrożeniem nowych technologii, przydatnych w branży metali nieżelaznych. Jak podkreślają inicjatorzy, program o nazwie CuBR to pierwsza inicjatywa, kiedy międzynarodowa spółka proponuje agencji rządowej finansowanie współpracy badawczo-rozwojowej.

    KGHM zapewnia, że chce produkować taniej i bezpieczniej. I w tym właśnie pomóc mają nowe rozwiązania naukowe.

     – Idziemy wzdłuż ciągu technologicznego, zwracając uwagę na jeszcze nieefektywne elementy i nierozwiązane kwestie – mówi Dorota Włoch. – Mamy problemy w górnictwie dotyczące bardzo głębokiego wydobycia i automatyzacji. Są problemy na przeróbce, czyli podniesienie wzbogacalności złoża i podniesienie uzysków na flotacji. Potem problemy hutnicze i  – wzdłuż tego całego procesu  –  ochrona środowiska – wymienia.

    Na razie na tak ogólnie sformułowanych czterech blokach mają się skupić prace, ale – jak wyjaśniają przedstawiciele spółki – szczegółowe projekty będą później dedykowane do bardziej konkretnych problemów.

     – Pieniądze zostaną przeznaczone na badania i rozwój technologii, które są w potencjalnym zainteresowaniu KGHM, w szczególności dotyczące nowych materiałów na bazie miedzi, ale też srebra i innych pierwiastków, których producentem jest koncern. Również dotyczące nowych wyrobów, projektów, proponujących technologie, zwiększające przerób miedzi w kraju, a więc w dłuższym rachunku ekonomicznym dających miejsca pracy w nowych polskich firmach, nie tylko wzmacniających pozycję KGHM jako lidera w Polsce i jednego z potentatów światowych – zapewnia prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    Środki będą przydzielane na zasadzie konkursu. O dofinansowanie mogą starać się zespoły badawcze, jednostki naukowe lub uczelnie, które będą w stanie przeprowadzić badania w tej tematyce. Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale przyszłego roku.

     – Pierwsze rezultaty, jeżeli założymy sobie na pierwszy rok, czyli na koniec 2013 roku, myślę, że niektóre programy albo będą już dobrze działały, albo niektóre będą się już kończyły. Natomiast mam nadzieję, że z każdym rokiem efekty będą przyrastały – przekonuje Dorota Włoch.

    Minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbara Kudrycka podkreśla, że współpraca biznesu z nauką, która w Polsce powinna zyskiwać na popularności, przynosi korzyści obu stronom.

     – Należy jak najbardziej motywować naukowców, bo mogą mieć akurat fantastyczny pomysł na rozwiązanie technologiczne, które podbije rynki nie tylko polskie, ale i światowe – uważa minister nauki. – Ale z drugiej strony, im więcej tematów badawczych będzie definiowanych bezpośrednio przez wielki przemysł i firmy, tym więcej funduszy na to popłynie właśnie z biznesu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.