Newsy

Program badawczy KGHM ma rozwiązać w ciągu 10 lat konkretne problemy spółki

2012-12-14  |  06:50
Mówi:Dorota Włoch
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    KGHM przekazując wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju 200 mln zł na prace badawczo-rozwojowe liczy na konkretne korzyści, m.in. z zakresu wydobycia i ochrony środowiska. Z innowacyjnych rozwiązań wypracowanych przez naukowców, będzie mogła skorzystać cała branża metalurgiczna, zainteresowana m.in. wykorzystywaniem przetworzonych produktów miedziowych.

     – Myślimy o rzeczach, które są dedykowane rozwiązywaniu konkretnych problemów, czyli liczymy na to, że ogłosimy konkursy na takie programy, które skończą się konkretnymi rozwiązaniami, instalacjami i wdrożeniami w KGHM i nie tylko, tak żebyśmy mieli z tego konkretne korzyści – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź. – Tak rozumiem tę współpracę między nauką a przemysłem, że ona jest związana z rozwiązywaniem pewnych problemów.

    Miedziowy koncern podpisał z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę o współpracy. Oba podmioty zainwestują po 100 mln zł w badania nad opracowaniem i wdrożeniem nowych technologii, przydatnych w branży metali nieżelaznych. Jak podkreślają inicjatorzy, program o nazwie CuBR to pierwsza inicjatywa, kiedy międzynarodowa spółka proponuje agencji rządowej finansowanie współpracy badawczo-rozwojowej.

    KGHM zapewnia, że chce produkować taniej i bezpieczniej. I w tym właśnie pomóc mają nowe rozwiązania naukowe.

     – Idziemy wzdłuż ciągu technologicznego, zwracając uwagę na jeszcze nieefektywne elementy i nierozwiązane kwestie – mówi Dorota Włoch. – Mamy problemy w górnictwie dotyczące bardzo głębokiego wydobycia i automatyzacji. Są problemy na przeróbce, czyli podniesienie wzbogacalności złoża i podniesienie uzysków na flotacji. Potem problemy hutnicze i  – wzdłuż tego całego procesu  –  ochrona środowiska – wymienia.

    Na razie na tak ogólnie sformułowanych czterech blokach mają się skupić prace, ale – jak wyjaśniają przedstawiciele spółki – szczegółowe projekty będą później dedykowane do bardziej konkretnych problemów.

     – Pieniądze zostaną przeznaczone na badania i rozwój technologii, które są w potencjalnym zainteresowaniu KGHM, w szczególności dotyczące nowych materiałów na bazie miedzi, ale też srebra i innych pierwiastków, których producentem jest koncern. Również dotyczące nowych wyrobów, projektów, proponujących technologie, zwiększające przerób miedzi w kraju, a więc w dłuższym rachunku ekonomicznym dających miejsca pracy w nowych polskich firmach, nie tylko wzmacniających pozycję KGHM jako lidera w Polsce i jednego z potentatów światowych – zapewnia prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    Środki będą przydzielane na zasadzie konkursu. O dofinansowanie mogą starać się zespoły badawcze, jednostki naukowe lub uczelnie, które będą w stanie przeprowadzić badania w tej tematyce. Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale przyszłego roku.

     – Pierwsze rezultaty, jeżeli założymy sobie na pierwszy rok, czyli na koniec 2013 roku, myślę, że niektóre programy albo będą już dobrze działały, albo niektóre będą się już kończyły. Natomiast mam nadzieję, że z każdym rokiem efekty będą przyrastały – przekonuje Dorota Włoch.

    Minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbara Kudrycka podkreśla, że współpraca biznesu z nauką, która w Polsce powinna zyskiwać na popularności, przynosi korzyści obu stronom.

     – Należy jak najbardziej motywować naukowców, bo mogą mieć akurat fantastyczny pomysł na rozwiązanie technologiczne, które podbije rynki nie tylko polskie, ale i światowe – uważa minister nauki. – Ale z drugiej strony, im więcej tematów badawczych będzie definiowanych bezpośrednio przez wielki przemysł i firmy, tym więcej funduszy na to popłynie właśnie z biznesu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.