Mówi: | Sławomir Biedermann |
Funkcja: | kierownik Sekcji Informacji i Szkoleń w Departamencie Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Przedsiębiorcy stawiają na rozwój kompetencji. Mimo niepewnej sytuacji rynkowej inwestycje w pracowników są wśród ich priorytetów
– W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości kompetencje i szeroko pojęta wiedza są dla firm aktywem równie ważnym jak posiadane przez nie środki finansowe – mówi Sławomir Biedermann z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jak wskazują badania PARP, firmy nie rezygnują z inwestycji w kapitał ludzki nawet mimo trudnej sytuacji rynkowej. Chętnie jednak korzystają z bezpłatnych kursów i szkoleń, najlepiej w formie online. Akademia PARP oferuje na swojej platformie e-learningowej 60 takich kursów, które cieszą się rosnącą popularnością. Co tydzień przybywa około tysiąca nowych kursantów.
Badanie „Bilans Kapitału Ludzkiego” PARP i Uniwersytetu Jagiellońskiego pokazało, że w 2021 roku firmy nie rezygnowały z inwestycji w swoich pracowników, pomimo wciąż niepewnej sytuacji. W taką formę inwestycji w kapitał ludzki zaangażowało się 8 na 10 pracodawców. Odsetek ten rośnie wraz z wielkością firmy, ale nawet w małych przedsiębiorstwach jest bardzo wysoki. Szczególną dbałość o kapitał ludzki i kompetencje pracowników widać w firmach, których rozwój opiera się na wdrażaniu innowacji. Jednak eksperci podkreślają, że w każdym przedsiębiorstwie umiejętności zespołu mogą stanowić kapitał pozwalający na przetrwanie organizacji, ale także na szybsze wychodzenie z kryzysu, efektywniejszą adaptację i wykorzystanie szans rynkowych, wynikających ze zmiany dotychczasowych uwarunkowań.
– Przedsiębiorcy to dostrzegają i szukają sposobów na zwiększenie kompetencji swoich i swoich pracowników. Najchętniej robią to oczywiście, jeżeli znajdą jakieś bezpłatne formy szkoleń. I właśnie naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzi Akademia PARP – mówi agencji Newseria Biznes Sławomir Biedermann, kierownik Sekcji Informacji i Szkoleń w Departamencie Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP.
Akademia PARP to internetowy portal edukacyjny z bezpłatnymi kursami e-learningowymi dla pracowników mikro-, małych i średnich firm, którzy chcą poszerzać swoje kompetencje biznesowe i podnieść swoją wartość na rynku pracy. Jednak z bezpłatnych kursów często korzystają też inne grupy, w tym np. nauczyciele akademiccy, którzy traktują je jako materiał pomocniczy w prowadzonych przez siebie zajęciach.
– Korzystają z nich też m.in. studenci, uczniowie klas maturalnych czy przedstawiciele administracji publicznej – mówi ekspert. – Tematyka jest na tyle szeroka, że każdy jest w stanie znaleźć temat, który go interesuje i w którym może się rozwinąć: od bardzo ogólnych zagadnień dotyczących zakładania pierwszego biznesu po konkretne, bardzo specyficzne tematy dotyczące np. podatku VAT albo analizy sprawozdań finansowych.
Celem projektu jest dostarczenie użytkownikom najbardziej aktualnej wiedzy biznesowej za pośrednictwem narzędzi do edukacji zdalnej.
– Bezpłatne szkolenia są dostępne online, 24/7. Taki kurs można rozpocząć w dowolnym momencie, można do niego wracać dowolną liczbę razy i skończyć go w dowolnym czasie, co, biorąc pod uwagę obłożenie pracowników codzienną pracą, bardzo ułatwia im zdobywanie nowej wiedzy. To jest niewątpliwa przewaga nad systemem edukacji stacjonarnej – mówi przedstawiciel PARP.
Oferta Akademii PARP jest podzielona na pięć kategorii: finanse, marketing, prawo, zarządzanie i kompetencje. Każda z nich obejmuje kilka lub nawet kilkanaście kursów, takich jak np.: „Eksport dla początkujących”, „Jak efektywnie pracować i zarządzać zdalnie personelem?”, „Pozyskiwanie kapitału na działalność MŚP”, „E-commerce i marketing internetowy w MŚP” albo „Media społecznościowe w biznesie”. Są tu również szkolenia dotyczące także wystąpień publicznych i savoir-vivre’u w biznesie.
– Niewątpliwym hitem jest kurs z obszaru zarządzania „Jak założyć własną firmę?”, który do tej pory ukończyło 12 tys. kursantów. Natomiast w kategorii kompetencje mamy trzy kursy dotyczące umiejętności interpersonalnych, osobistych i kierowniczych, a każdy z nich ukończyło ok. 8 tys. użytkowników – mówi Sławomir Biedermann.
Na portalu dostępnych jest w sumie 60 bezpłatnych kursów e-learningowych. Ukończenie każdego z nich jest nagradzane certyfikatem Akademii PARP – do czerwca tego roku wydano ich już ponad 96 tys.
– Wiedza zdobyta w wyniku ukończenia takiego kursu może przełożyć się na działalność firmy w wielu aspektach. Wszystko zależy od tego, kto kończy kurs – czy jest to szef firmy, jej właściciel, czy pracownik w niej zatrudniony – i od tematyki. Przykładowo pracownik, który kończy kurs z obsługi mediów społecznościowych w biznesie, może znacząco przyczynić się do promocji swojej firmy w sieci. Z drugiej strony szef czy właściciel firmy, który ukończył kurs z umiejętności kierowniczych, może tę wiedzę przekuć w praktykę dotyczącą codziennego zarządzania personelem i swoim biznesem, a to z kolei może przełożyć się na zwiększone przychody – mówi ekspert.
Uruchomiona trzy lata temu platforma e-learningowa PARP jest cały czas wzbogacana o nowe kursy (w ubiegłym roku przybyło ich 15) i funkcjonalności, które stanowią odpowiedź na potrzeby jej użytkowników. PARP odebrał od nich już kilka tysięcy zgłoszeń z propozycjami tematycznymi kolejnych kursów. Projekt cieszy się dużą i stale rosnącą popularnością. W ubiegłym roku liczba użytkowników Akademii PARP wzrosła o ponad 100 proc. – z 40,6 do blisko 87,2 tys. osób.
– Aktualnie przekroczyliśmy już liczbę 135 tys. użytkowników, a każdego tygodnia przybywa nam średnio około tysiąca nowych kursantów – mówi Sławomir Biedermann.
Czytaj także
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.