Newsy

Seniorzy mogą wykazywać takie same funkcje poznawcze jak studenci. Kluczem jest systematyczne uczenie się nowych umiejętności

2023-07-04  |  06:15
Mówi:Rachel Wu
Funkcja:profesor nadzwyczajny psychologii
Firma:University of California
  • MP4
  • Uczenie się przez całe życie przynosi długoterminowe korzyści dla funkcji poznawczych u seniorów – dowiedli naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego. Wykazali ponadto, że uczenie się nowych umiejętności przynosi korzyści poznawcze zarówno w krótkim okresie (do kilku miesięcy), jak i dłuższej perspektywie (po roku). Dzięki temu aktywni seniorzy łatwiej też mogą adaptować się do zmian następujących w wyniku rozwoju nowych technologii.

    – Wielu z nas zakłada, że seniorzy nie muszą nabywać nowych umiejętności, a nasze wnioski są takie, że nauka nie tylko pomaga im adaptować się do zmian w otoczeniu, ale też poprawia ich zdolności poznawcze. Wiele negatywnych stereotypów, z którymi się stykamy, mówiących o tym, że osoby starsze nie są w stanie nabywać nowych umiejętności albo że są bezużyteczne, nie ma oparcia w rzeczywistości. Możemy przełamać te stereotypy, publikując więcej danych tego typu – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rachel Wu, adiunkt na kierunku psychologia na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside.

    Zespół badawczy Rachel Wu przeprowadził rekrutację wśród seniorów, którzy przychodzili do laboratorium, żeby uczyć się trzech nowych umiejętności jednocześnie. Nauka trwała około trzech miesięcy po mniej więcej 15 godzin tygodniowo, łącznie z zadaniami domowymi. Nabywane umiejętności obejmowały takie dziedziny jak fotografia, malarstwo, komponowanie muzyki, śpiew i umiejętność korzystania z iPada.

    – Przyglądaliśmy się zdolnościom poznawczym tych osób w określonym okresie – przed zajęciami, po zajęciach i następnie po upływie czasu do roku od ich zakończenia. Odkryliśmy, że już w trakcie zajęć zdolności poznawcze osób starszych poprawiły się do poziomu zbliżonego do tego, który cechuje osoby w średnim wieku, młodsze o około 30 lat. Następnie, gdy sprawdziliśmy te zdolności po zakończeniu zajęć i w okresie do roku później, okazało się, że były one zbliżone do tych występujących u młodych dorosłych, czyli osób młodszych o 50 lat – mówi Rachel Wu.

    Łącznie przebadanych zostało ponad 30 osób w wieku co najmniej 55 lat. Aby zakwalifikować się do badania, uczestnicy musieli biegle władać językiem angielskim, mieć normalny lub skorygowany do normalnego wzrok i nie mieć wcześniejszej diagnozy upośledzenia funkcji poznawczych. Oceniane przez badaczy miary poznawcze obejmowały m.in. uwagę i pamięć krótkotrwałą, która wymaga zapamiętywania niewielkich ilości informacji potrzebnych do wykonania zadań takich jak przywołanie numeru telefonu lub słów z listy. Wyniki u uczestników badania były porównywalne z tymi, jakie osiągali studenci po raz pierwszy przystępujący do tych samych testów. Oznacza to, że uczenie się jest procesem, któremu warto poddawać się przez całe życie.

    – Wraz ze zmieniającym się światem, zmianami w naszym życiu i otoczeniu, takimi jak choćby pandemia, musimy nabywać nowe umiejętności, aby adaptować się do tych zmian. Na przykład w czasie pandemii wielu z nas musiało nauczyć się korzystać z Zooma i innych platform internetowych, aby móc komunikować się z lekarzami. Tak więc nabywanie nowych umiejętności jest kluczowe dla naszej adaptacji do zmian w otoczeniu i naszym życiu. Drugim powodem jest fakt, że poprawia to nasze zdolności poznawcze, bo w toku nauki nowych umiejętności musimy korzystać z umiejętności, które zatracilibyśmy z biegiem czasu – przekonuje badaczka.

    Wyniki stanowią potwierdzenie wcześniejszych ustaleń zespołu Rachel Wu, zgodnie z którymi osoby starsze mogą się uczyć, naśladując zachowania dzieci. Teraz naukowcy planują pochylić się nad problemem wypracowania mechanizmów wsparcia dla seniorów, którzy potrzebowaliby pomocy w nauce.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.