Newsy

Seniorzy mogą wykazywać takie same funkcje poznawcze jak studenci. Kluczem jest systematyczne uczenie się nowych umiejętności

2023-07-04  |  06:15
Mówi:Rachel Wu
Funkcja:profesor nadzwyczajny psychologii
Firma:University of California
  • MP4
  • Uczenie się przez całe życie przynosi długoterminowe korzyści dla funkcji poznawczych u seniorów – dowiedli naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego. Wykazali ponadto, że uczenie się nowych umiejętności przynosi korzyści poznawcze zarówno w krótkim okresie (do kilku miesięcy), jak i dłuższej perspektywie (po roku). Dzięki temu aktywni seniorzy łatwiej też mogą adaptować się do zmian następujących w wyniku rozwoju nowych technologii.

    – Wielu z nas zakłada, że seniorzy nie muszą nabywać nowych umiejętności, a nasze wnioski są takie, że nauka nie tylko pomaga im adaptować się do zmian w otoczeniu, ale też poprawia ich zdolności poznawcze. Wiele negatywnych stereotypów, z którymi się stykamy, mówiących o tym, że osoby starsze nie są w stanie nabywać nowych umiejętności albo że są bezużyteczne, nie ma oparcia w rzeczywistości. Możemy przełamać te stereotypy, publikując więcej danych tego typu – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rachel Wu, adiunkt na kierunku psychologia na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside.

    Zespół badawczy Rachel Wu przeprowadził rekrutację wśród seniorów, którzy przychodzili do laboratorium, żeby uczyć się trzech nowych umiejętności jednocześnie. Nauka trwała około trzech miesięcy po mniej więcej 15 godzin tygodniowo, łącznie z zadaniami domowymi. Nabywane umiejętności obejmowały takie dziedziny jak fotografia, malarstwo, komponowanie muzyki, śpiew i umiejętność korzystania z iPada.

    – Przyglądaliśmy się zdolnościom poznawczym tych osób w określonym okresie – przed zajęciami, po zajęciach i następnie po upływie czasu do roku od ich zakończenia. Odkryliśmy, że już w trakcie zajęć zdolności poznawcze osób starszych poprawiły się do poziomu zbliżonego do tego, który cechuje osoby w średnim wieku, młodsze o około 30 lat. Następnie, gdy sprawdziliśmy te zdolności po zakończeniu zajęć i w okresie do roku później, okazało się, że były one zbliżone do tych występujących u młodych dorosłych, czyli osób młodszych o 50 lat – mówi Rachel Wu.

    Łącznie przebadanych zostało ponad 30 osób w wieku co najmniej 55 lat. Aby zakwalifikować się do badania, uczestnicy musieli biegle władać językiem angielskim, mieć normalny lub skorygowany do normalnego wzrok i nie mieć wcześniejszej diagnozy upośledzenia funkcji poznawczych. Oceniane przez badaczy miary poznawcze obejmowały m.in. uwagę i pamięć krótkotrwałą, która wymaga zapamiętywania niewielkich ilości informacji potrzebnych do wykonania zadań takich jak przywołanie numeru telefonu lub słów z listy. Wyniki u uczestników badania były porównywalne z tymi, jakie osiągali studenci po raz pierwszy przystępujący do tych samych testów. Oznacza to, że uczenie się jest procesem, któremu warto poddawać się przez całe życie.

    – Wraz ze zmieniającym się światem, zmianami w naszym życiu i otoczeniu, takimi jak choćby pandemia, musimy nabywać nowe umiejętności, aby adaptować się do tych zmian. Na przykład w czasie pandemii wielu z nas musiało nauczyć się korzystać z Zooma i innych platform internetowych, aby móc komunikować się z lekarzami. Tak więc nabywanie nowych umiejętności jest kluczowe dla naszej adaptacji do zmian w otoczeniu i naszym życiu. Drugim powodem jest fakt, że poprawia to nasze zdolności poznawcze, bo w toku nauki nowych umiejętności musimy korzystać z umiejętności, które zatracilibyśmy z biegiem czasu – przekonuje badaczka.

    Wyniki stanowią potwierdzenie wcześniejszych ustaleń zespołu Rachel Wu, zgodnie z którymi osoby starsze mogą się uczyć, naśladując zachowania dzieci. Teraz naukowcy planują pochylić się nad problemem wypracowania mechanizmów wsparcia dla seniorów, którzy potrzebowaliby pomocy w nauce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.