Mówi: | prof. dr hab. Cezary Wójcik |
Funkcja: | ekonomista, założyciel Leadership Academy for Poland |
Wśród najlepszych pięciuset uniwersytetów na świecie nie ma polskiej uczelni. Aby sprostać globalnej konkurencji, Polska musi mieć uniwersytet światowej klasy
Polskie uczelnie zajmują odległe miejsca w światowych rankingach uniwersytetów. Według brytyjskiego zestawienia nie ma ich nawet w pierwszej pięćsetce. Polska, by móc konkurować na globalnym rynku, musi stworzyć przynajmniej jeden taki ośrodek, bo to miejsce kształcenia elit i tworzenia innowacji. W lipcu rusza proces aplikacyjny do Leadership Academy for Poland – programu rozwoju przywództwa realizowanego przy udziale globalnego biznesu i profesorów Uniwersytetu Harvarda. Jego celem jest rozwój potencjału Polaków i stworzenie w naszym kraju światowej klasy edukacji.
– Polskie uniwersytety rozwijają się i zmieniają na lepsze, ale świat rozwija się jeszcze szybciej. Dlatego w rankingach światowych nasze uniwersytety w ostatnim czasie tracą pozycję – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. dr hab. Cezary Wójcik, ekonomista współpracujący z uniwersytetami Harvarda i Berkeley, założyciel Leadership Academy for Poland. – Miejmy nadzieję, że to się będzie zmieniać. Mamy wielu mądrych ludzi, ale nie wypracowaliśmy jeszcze dobrego systemu, który pozwala uwalniać energię i mądrość tych ludzi i przekłada się na konkretne wyniki naukowe i biznesowe.
Jak wskazują międzynarodowe zestawienia, polskie uniwersytety – Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński – regularnie znajdują się dopiero w czwartej setce w światowych rankingach uczelni wyższych (wg tzw. Listy Szanghajskiej). Według metodologii brytyjskiego „Światowego Rankingu Uniwersytetów 2015–2016” nie ma ich jednak nawet w pierwszej pięćsetce.
– Właśnie dlatego tworzymy nasz projekt – Leadership Academy for Poland, żeby dać impuls do rozwoju polskiej nauki i edukacji. Nadrzędnym celem jest tworzenie w Polsce światowej klasy edukacji – tłumaczy prof. Cezary Wójcik.
Wśród partnerów projektu znalazły się m.in. Orange Polska i Deloitte, dzięki którym około 40 wybitnych Polaków działających w biznesie, start-upach organizacjach non-profit, administracji publicznej, mediach, kulturze czy sporcie otrzyma stypendia umożliwiające bezpłatny udział w Leadership Academy for Poland. Całość szkoleń będzie oparta na metodzie Leadership 4D-Experience. Zakłada ona rozwijanie kompetencji przywódczych w trzech zakresach: ludzkim (przewodzenie w organizacji, rozumienie motywacji pracowników, budowanie długofalowych możliwości zespołów), systemowym (zarządzanie kompleksowością otoczenia) oraz samodoskonalącym (źródła motywacji, stosunku do siebie, ludzi i świata).
– Ludzie, którzy mają w sobie taką energię, którzy angażują się na rzecz zmieniania rzeczywistości, są niezwykle ważni. Dzięki nim świat, również Polska, się zmienia i chcielibyśmy, żeby było ich więcej. Akademia będzie miejscem, gdzie takich ludzi przyciągniemy, rozwiniemy i pobudzimy do działania – wskazuje prof. Wójcik.
W rekrutację zaangażowane zostały prestiżowe organizacje z kraju i z zagranicy, m.in. Harvard Polish Society, Komisja Fulbrighta, MIT Forum Enterprise, Google Campus Warsaw. W programie będą uczestniczyli światowej klasy edukatorzy z najlepszych światowych uczelni.
– Wyjątkowość akademii polega m.in. na tym, że chcemy, aby w programie uczestniczyli ludzie z różnych sektorów. Chcemy, żeby osoby, które zazwyczaj ze sobą nie dyskutują, nie mają relacji, mogły się spotkać. W szczególności zależy nam na tym, żeby ludzie z organizacji non profit i start-upów mogli poznać osoby ze świata biznesu. Dzięki temu ich możliwości realizowania projektów mogą się zwiększyć – podkreśla założyciel akademii.
Leadership Academy for Poland ma być impulsem do stworzenia w naszym kraju uniwersytetu, który w perspektywie 20–30 lat znajdzie się w światowej czołówce. Jak przekonuje prof. Wójcik, to jednak nie tylko kwestia kompetencji, lecz także pieniędzy i współpracy ze światem nauki i biznesu z innych krajów.
– W tym zakresie wciąż mamy deficyt. Kontakt polskiej nauki z biznesem nie jest optymalny, trzeba nad tym pracować. Akademia będzie miejscem, gdzie te luki będziemy niwelować, a bariery burzyć – zapowiada Cezary Wójcik.
Rekrutacja do Leadership Academy for Poland potrwa od początku lipca do 30 sierpnia, a sam program rozpocznie się w październiku. Udział w programie mogą wziąć osoby, które wypełnią formularz aplikacyjny w systemie nominacji dostępnym na stronie akademii. Twórcy Akademii chcą do niej przyciągnąć nie tylko ludzi skupionych na rozwoju zawodowym, lecz także chcących zrobić coś dla innych.
– Aby zwiększyć swoje szanse, potencjalni kandydaci mogą się kontaktować z naszymi partnerami nominującymi, którzy będą zaangażowani w cały proces, m.in. Harvard Club of Poland, Komisją Fulbrighta, a także innymi organizacjami, np. jak Teatr Wielki Opera Narodowa, bo chcemy też dotrzeć do ludzi kultury – wskazuje założyciel Leadership Academy for Poland.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.