Newsy

Biznes chce rozwiązać problem zmian klimatycznych. Wprowadzane w firmach innowacje mają ograniczyć smog i zużycie energii

2019-10-16  |  06:25

Firmy mają do odegrania jedną z kluczowych ról w przeciwdziałaniu globalnym problemom – podkreśla Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju. Jak ocenia, walka m.in. z negatywnymi zmianami klimatycznymi zaczyna się już na poziomie wyborów konsumenckich, z kolei zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają pozytywne zmiany zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Globalny biznes może się do tego przyczynić m.in. dzięki kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. To właśnie nowe produkty, jak opracowane przez 3M specjalne ziarno ograniczające smog, mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych.

– Świat stoi obecnie przed ogromnymi wyzwaniami związanymi ze wzrostem ludności, której liczba zgodnie z przewidywaniami wzrośnie do 9 miliardów w 2050 r., czy też kryzysem klimatycznym. Niezwykle ważne jest dostrzeżenie wielkiej roli, jaką w kształtowaniu naszej przyszłości odgrywają firmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. Zrównoważonego Rozwoju.

ONZ podaje, że jeśli zgodnie z prognozami globalna populacja wzrośnie do 9,6 mld ludzi w 2050 roku – będziemy potrzebować surowców i bogactw naturalnych trzykrotnie przekraczających obecne zasoby planety. To tylko jedno z globalnych wyzwań, nakreślonych w Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ (tzw. Agenda 2030). Kolejne to szybka urbanizacja – do 2050 roku sześć na dziesięć osób będzie mieszkańcami miast. Te stanowią zaledwie 3 proc. powierzchni, ale odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji dwutlenku węgla. Urbanizacja i wzrost populacji pociągną za sobą większe zapotrzebowanie na wodę, żywność i energię – tylko w krajach OECD wzrośnie ono o 35 proc. do końca obecnej dekady.

Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju, podkreśla, że w zaadresowaniu wszystkich tych wyzwań kluczowa będzie współpraca pomiędzy rządami i organizacjami międzynarodowymi, biznesem a samymi konsumentami.

– Żadna firma ani żadna osoba w pojedynkę nie jest w stanie wprowadzić realnych zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju. Każdy z nas musi mieć swój udział w stawianiu czoła wyzwaniom związanym m.in. z wydobyciem surowców, zmianami klimatycznymi czy jakością wody i powietrza. W przypadku takich firm jak 3M wiąże się to z potrzebą opracowywania innowacyjnych produktów, wspierania zastosowania nauki w praktyce oraz tworzenia odpowiednich rozwiązań. Oznacza to, że również każdy z nas indywidualnie musi na poważnie podchodzić do obowiązków związanych z recyklingiem odpadów i zastanowić się nad nawykami żywieniowymi. Warto pomyśleć, w jaki sposób mięso zastąpić innymi produktami spożywczymi albo przejść na dietę w większym stopniu opartą na produktach roślinnych. Musimy też tworzyć rozwiązania w zakresie bardziej ekologicznego transportu – mówi Gayle Schueller.

Jak ocenia Gayle, działania na rzecz przeciwdziałania m.in. zmianom klimatycznym zaczynają się już na poziomie wyborów konsumenckich. Zarówno zmiany klimatu, jak i degradacja środowiska są jednymi z najbardziej palących problemów w globalnej skali. ONZ podaje, że połowa światowej populacji oddycha powietrzem, które jest 2,5 razy bardziej zanieczyszczone niż normy dopuszczalne przez WHO. Od 1990 roku emisja dwutlenku węgla na świecie wzrosła o prawie 50 proc., do oceanów każdego roku trafia 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wyrzucanej do wody co minutę.

Zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają model wprowadzania pozytywnych zmian. Z kolei biznes może się do tego przyczynić dzięki modyfikacji produkcji, konkretnym działaniom w obszarze środowiskowym czy CSR-owym oraz kreowaniu innowacyjnych rozwiązań.

– Kluczowa jest tu jednak współpraca na każdym szczeblu – począwszy od firm, rządów, lokalnych społeczności i samych klientów oraz konsumentów. Firmy i konsumenci muszą współpracować z rządami państw przy tworzeniu właściwych regulacji. Biznes zaś musi współpracować z klientami i dostawcami. Chodzi o to, by wspólnie dążyć do tworzenia innowacji, znajdować zastosowania dla rozwiązań techniczno-naukowych, które pozwolą wprowadzić realną i pozytywną zmianę na świecie – podkreśla Gayle Schueller.

W ubiegłym roku 3M ogłosiło swoją Strategię Zrównoważonego Rozwoju. Raport opublikowany w maju br. pokazuje z kolei, jakie postępy poczyniła firma w tym czasie. W ciągu roku 3M pomogło klientom zapobiec emisji ponad 40 ton dwutlenku węgla, a począwszy od 2002 roku obniżyło emisję własną o prawie 64 proc. (niemal podwajając w tym czasie swoje przychody). Z drugiej strony – ślad energii odnawialnej został zwiększony o 27 proc.

– Wyznaczyliśmy cele, które są ściśle powiązane z celami zrównoważonego rozwoju ONZ. Naszą ambicją jest realizacja ich w perspektywie najbliższych 10, 20 czy 30 lat. Dotyczą one m.in. oszczędzania energii, gospodarki odpadami, wsparcia edukacji m.in. w zakresie nauki i technologii. Chcemy podejść do problemu w sposób uporządkowany, tak by popularyzować nasze wartości i wspierać zrównoważony rozwój poprzez rozwiązania produktowe i angażowanie naszych pracowników – mówi Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej.

Strategia firmy zakłada, że do 2025 roku połowa energii wykorzystywanej przez 3M ma już pochodzić z OZE. Natomiast do 2050 roku wszystkie placówki firmy w 70 krajach na całym świecie mają być w 100 proc. zasilane energią odnawialną. Przyjęty przez firmę program „2025 Sustainability Goals” zakłada również osiągnięcie zerowej ilości odpadów w 30 proc. zakładów produkcyjnych 3M, ale ten cel został już prawie całkowicie zrealizowany.

– 3M każdego dnia obecne jest na bardzo wielu rynkach w najróżniejszych zakątkach świata. Wywierając wpływ na życie ludzi i ich zachowania poprzez oferowane rozwiązania w zakresie transportu, elektroniki, opieki  zdrowotnej, możemy wprowadzać realne zmiany – mówi Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju.

3M każdego roku wprowadza na rynek około 1 tys. nowych produktów. W grudniu 2018 roku, podczas konferencji COP24 w Katowicach, firma ogłosiła, że począwszy od 2019 roku każdy z nich – od karteczek samoprzylepnych Post-it po rozwiązania dla pojazdów autonomicznych – będzie zgodny ze strategią 3M w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dotyczy to m.in. ponownego wykorzystywania surowców, recyklingu, oszczędności wody, odpowiedzialnego łańcuch dostaw czy zastosowania materiałów odnawialnych, odpowiednich dla danego rozwiązania – od początku do końca cyklu życia każdego produktu.

– 3M jest firmą, której działalność bazuje na nauce. Nasza działalność skupia się na czterech sektorach: bezpieczeństwo i przemysł, transport i elektronika, ochrona zdrowia oraz produkty konsumenckie. Wierzymy, że poprzez stosowanie rozwiązań stworzonych przez naukę w każdym z nich możemy zmienić to, jak w przyszłości będzie wyglądać codzienne życie milionów ludzi, ich środowisko oraz warunki pracy – mówi Alain Simonnet.

Firma inwestuje ok. 6 proc. swoich przychodów w badania i rozwój. Jak podkreśla, to właśnie nowe, innowacyjne produkty mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych. Przykładem jest specjalne ziarno redukujące smog stworzone przez 3M, które znalazło się na liście Best Inventions 2018 magazynu „Time”.

W trakcie wydarzenia „Sustainability Inspired Innovations”, które zostało zorganizowane przez 3M we współpracy z międzynarodową organizacją United Nations Global Compact (UN Global Compact) obecni goście mieli możliwość wziąć udział w debatach poświęconych tematyce zrównoważonego rozwoju i roli innowacji w rozwiązywaniu globalnych wyzwań. Celem spotkania było dzielenie się wiedzą z zakresu dobrych praktyk dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz umacnianie dialogu z innymi firmami, które mają na celu działanie dla dobra klimatu i społeczności.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.