Mówi: | Dawid Zieliński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Columbus Energy |
Energia słoneczna mogłaby pomóc ograniczyć problem smogu. Warunkiem dostęp klientów indywidualnych do finansowania
Fotowoltaika rośnie w Polsce skokowo. Wartość tego rynku przekroczyła kilkaset milionów złotych, a eksperci prognozują w nadchodzących latach dalszy dynamiczny wzrost. Fotowoltaika będzie rosła wraz z całym rynkiem odnawialnych źródeł energii, który może w przyszłości rozwiązać problem dramatycznie złej jakości powietrza w Polsce. Warunkiem jest jednak dostęp klientów indywidualnych do instrumentów finansowania, których na razie na rynku brakuje.
– Wierzymy, że jeśli będziemy kontynuować politykę wspierania rozproszonej energetyki, to nastąpi wzrost świadomości konsumentów, którzy zaczną inwestować nie tylko w odnawialne źródła energii, lecz także w ocieplenie swoich domów, ponieważ 70 proc. budynków jednorodzinnych w Polsce jest niedostatecznie ocieplonych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dawid Zieliński, prezes zarządu Columbus Energy, notowanej na NewConnect spółki, która zajmuje się projektowaniem i montażem instalacji fotowoltaicznych.
Eksperci pokładają w tego typu działaniach i rozwoju OZE nadzieję na poprawę jakości powietrza, efektywniejszą ochronę środowiska i częściowe rozwiązanie problemu smogu, który zaostrza się w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Jak wynika z informacji ONZ i Światowej Organizacji Zdrowia, Polska znajduje się w europejskim ogonie pod względem jakości powietrza, a smog przyczynia się co roku do przedwczesnej śmierci ponad 50 tys. Polaków.
– Jeżeli zaczniemy inwestować w fotowoltaikę, czyli energię ze słońca, oraz w ocieplenie budynków, spowoduje to, że suma zanieczyszczeń w całej Polsce będzie się zmniejszać. Dodając do tego rozwój elektromobilności w nadchodzących latach, czyli zmniejszanie się liczby tradycyjnych aut na rzecz samochodów elektrycznych, będziemy mieli do czynienia z pewną transformacją energetyczną, która spowoduje oczyszczenie powietrza w znacznym stopniu – ocenia Dawid Zieliński.
Jak wynika z ostatniego raportu Instytutu Energii Odnawialnej „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2016”, całkowita moc zainstalowana w systemach fotowoltaicznych (PV) przyłączonych do sieci energetycznej sięgnęła 119,2 MW. Mikroinstalacje stanowiły 31,5 MW, czyli 26 proc. całkowitej mocy zainstalowanej (dane na koniec 2015 roku). IEO szacuje, że ok. 8,3 MW zainstalowanej mocy to instalacje nieprzyłączone do sieci.
Instytut zwraca uwagę na to, że ostatnimi czasy nastąpił skokowy wzrost: tylko w 2015 roku powstało 77,2 MW instalacji fotowoltaicznych, a wartość rynku wzrosła o 60 proc. do poziomu około 470 mln zł. Fotowoltaika rozwija się w Polsce pomimo dość niejasnej sytuacji prawnej tego sektora.
Podobne, choć nieco niższe dane podaje Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV (w raporcie „Rozwój polskiego rynku fotowoltaicznego w latach 2010–2020”). Na koniec 2015 roku skumulowana moc zainstalowana w elektrowniach fotowoltaicznych przekroczyła 95 MW. Lata 2014–2015 to czas skokowego rozwoju fotowoltaiki na polskim rynku. 98 proc. instalacji zostało podłączonych do sieci właśnie w tym okresie. Liczba zainstalowanych i przyłączonych do sieci instalacji fotowoltaicznych sięgnęła 4217 (w samym 2015 roku zainstalowano 3643). Dla porównania jeszcze trzy lata temu było to zaledwie 40 instalacji. Stowarzyszenie podaje, że rynek odnotował w tym czasie wzrost na poziomie 373 proc., a jego wartość przekroczyła 300 mln zł.
Jak prognozuje Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV, rozwój mikroinstalacji w Polsce do 2020 roku będzie uwarunkowany kilkoma czynnikami. Zaważy na nim: systemowe wsparcie w postaci taryf gwarantowanych, możliwość preferencyjnego rozliczenia w bilansach półrocznych, realizacja samorządowych projektów finansowanych w ramach RPO i program dla prosumentów inwestujących w mikroinstalacje na własny użytek.
– Dzisiaj na rynku brakującym ogniwem jest sposób finansowania instalacji dla klientów indywidualnych. To musi być bardzo długoterminowe wsparcie, kredyt bądź innego typu finansowanie, tak skonstruowane, że już w pierwszym roku klient oszczędza kilkaset złotych po odliczeniu raty finansowania czy – tak jak w rozwiązaniu Columbus Energy – kwoty abonamentu. Jeżeli firmy i rynek będą wprowadzały takie rozwiązania finansowe, to rzeczywiście ten milion zainteresowanych klientów – według badań CBOS – jest w perspektywie kilkunastu lat do realizacji – mówi prezes spółki.
Rozwiązanie wprowadzone na rynek przez Columbus Energy polega na tym, że właściciele domów jednorodzinnych mogą zakupić montaż paneli fotowoltaicznych i serwisowanie, a płatność odbywa się na zasadzie co miesięcznego abonamentu.
– Dzisiaj na rynku nie mamy zbyt wielu instrumentów finansowania. Transformacja rynku fotowoltaicznego, czyli energetyki słonecznej, będzie postępować bardzo szybko. Myślę, że w przeciągu 2–3 lat największe firmy energetyczne będą wprowadzać takie rozwiązania – prognozuje Dawid Zieliński.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.