Newsy

GE Hitachi planuje zatrudnić kilka tysięcy osób przy budowie atomu, jeśli wygra przetarg

2012-08-08  |  06:10
Mówi:Ziemowit Iwański
Funkcja:Dyrektor wykonawczy w Polsce
Firma:GE Hitachi Nuclear Energy (GEH)
  • MP4

    Areva, Westinghouse i GE Hitachi to najpoważniejsi kandydaci do budowy pierwszej polskiej elektrowni atomowej. Termin przetargu na jej postawienie jeszcze nie został ogłoszony, ale już dziś ta ostatnia spółka deklaruje, że przy inwestycji zlecenia dostaną polskie stocznie i inni lokalni dostawcy. Na pracę ma szansę nawet 6,5 tysiąca osób.

     – W szczytowym momencie budowy elektrowni jądrowej, na placu budowy i w przedsiębiorstwach wspomagających pracuje standardowo około 6,5 tysiąca osób, w tym około 4,5 tysiąca na placu budowy. W przemyśle stoczniowym będzie to na pewno od 1,5 do 2 tysięcy osób – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Ziemowit Iwański, dyrektor wykonawczy GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) w Polsce. 

    GEH chce ulokować w stoczniach na polskim wybrzeżu (Gdańsk, Gdynia, Szczecin) centrum przemysłowe (hub). Jest to częścią planu strategicznego firmy obejmującego basen Morza Bałtyckiego. Podobne huby są obecnie ulokowane w USA i Japonii.

    Standardowa inwestycja polegająca na budowie elektrowni jądrowej, niezależnie od tego, kto ją buduje, realizowana jest w ponad 50 proc. z udziałem lokalnego biznesu. Jak informuje  GE Hitachi Nuclear Energy, zlecenia wykonania prac trafią m.in. do stoczni, zakładu oczyszczalni wody, ośrodków szkoleniowych i administracyjnych centrów serwisowych.

    Według dyrektora Iwańskiego, zdecydowaną większość pracowników wykonujących te zlecenia oraz kadry pracującej przy budowie elektrowni będą stanowili polscy inżynierowie i pracownicy lokalnych firm. 

     – Podpisaliśmy wstępną umowę ze Stocznią Gdańską, jako jedyną, która w tej chwili istnieje, natomiast prowadzimy rozmowy też w Gdyni i w Szczecinie – dodaje Ziemowit Iwański.

    Poza tym GEH zawarł porozumienia o współpracy m.in. z Rafako, Energoprojektem, Polimexem-Mostostal czy Instytutem Energii Atomowej POLATOM. 

     – Polska w rejonie Morza Bałtyckiego i tym regionie Europy ma największe możliwości na stworzenie przemysłu wykorzystywanego przy budowie wielkogabarytowych modułów elektrowni jądrowych – uważa przedstawiciel GE Hitachi. 

    Wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni powinny działać i być zakwalifikowane przez GE Hitachi i Fluor, partnera konsorcyjnego GEH, przedsiębiorstwa produkujące wielkogabarytowe elementy konstrukcyjne. Kwalifikacja ta ma odbywać się zgodnie ze standardami technicznymi, jakościowymi i BHP wymaganymi w budownictwie elektrowni jądrowych.

    Do tego czasu musi zostać wybrany dostawca technologii. Polska Grupa Energetyczna odpowiedzialna za wybudowanie elektrowni jądrowej, analizuje technologie reaktorów firm Areva, Westinghouse oraz GE Hitachi.

     – Nie wiadomo jeszcze jaka technologia będzie preferowana w projekcie polskim. Jeżeli będzie zakładane najwyższe bezpieczeństwo i jednocześnie najnowocześniejsze rozwiązania, to najbardziej odpowiedni będzie reaktor ESBWR – przekonuje Ziemowit Iwański. – Jeżeli wymagana będzie długoletnia eksploatacja reaktora to lepszy okaże się ABWR.

    Ten ostatni typ reaktora zostanie zastosowany przy budowie elektrowni atomowej Visaginas na Litwie, gdzie zaangażowane jest Hitachi GE Nuclear Energy. Reaktor ABWR należy do tzw. III generacji, ma moc 1,35 tys. MW, z kolei ESBWR to generacja III+, o mocy ok. 1,6 tys. MW.

    Koncern zapewnia, że ESBWR ma najniższe ryzyko awarii rdzenia ze wszystkich reaktorów dostępnych na rynku światowym, podczas gdy ABWR plasuje się na drugim miejscu.

    GEH opracował też technologię reaktora PRISM o mocy ok. 300 MW i przetwarzającego wypalone paliwo jądrowe. 

     – Chodzi o to, żeby w tym reaktorze IV generacji, który pracuje na neutronach prędkich, rozbijać ciężkie elementy mające długi okres półrozpadu. W związku z tym, po przepracowaniu w reaktorze PRISM odpady radioaktywne z wypalonego paliwa z reaktorów energetycznych mogą być składowane jedynie przez trzysta lat, a nie przez ponad 300 tysięcy lat, jak to ma miejsce w tej chwili – wyjaśnia dyrektor GE Hitachi Nuclear Energy.

    To rozwiązanie jest rozważane w Wielkiej Brytanii w celu zredukowania zapasów plutonu w tym kraju. Nie jest natomiast brane pod uwagę przez PGE.

    GEH zapewnia, że pomimo tego, że nie ma dostępu do kopalni uranu, nie będzie problemu z dostawą paliwa do elektrowni, ponieważ jest on stosunkowo łatwo dostępny na światowym rynku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.