Mówi: | Marcin Korolec |
Funkcja: | Minister Środowiska |
Minister środowiska przeciw nierynkowemu zawyżaniu cen emisji CO2
– Nie zmienia się reguł w trakcie gry. Zostały one wspólnie ustalone, w ramach poważnego konsensusu politycznego. Inwestorom należy się szacunek – tak Marcin Korolec, minister środowiska komentuje dla Agencji Informacyjnej Newseria propozycje Komisji Europejskiej. Bruksela chce mieć wpływ na to, jaka ilość uprawnień do emisji dwutlenku węgla będzie przeznaczona na aukcje. Ograniczając tę ilość, sprawi, że emisja CO2 stanie się droższa, a tym samym energetyka oparta na węglu będzie mniej konkurencyjna w stosunku do „zielonej”, promowanej przez unijne instytucje.
Jak podkreśla minister środowiska Marcin Korolec, Komisja Europejska wraca do pomysłu regulowania cen na rynku, któremu wcześniej była zdecydowanie przeciwna.
– Podczas dyskusji w 2008 roku polski rząd proponował ustanowienie przewidywalnego przedziału cenowego. Chcieliśmy określenia minimalnej i maksymalnej ceny uprawnień do emisji CO2 od 2013 do 2020 roku. Jednak wówczas koledzy i koleżanki z Komisji Europejskiej tłumaczyli nam, że my, pochodzący z kraju komunistycznego, nie rozumiemy rynku. I nie zgodzono się na wprowadzenie takich zapisów – przypomina minister Marcin Korolec.
Szef resortu środowiska zwraca uwagę, że teraz Komisja chce w sposób sztuczny wprowadzić podobne regulacje.
– W sytuacji, kiedy KE stwierdza, w znany tylko sobie sposób, że ta cena jest za niska, chociaż rynkowa, sama podejmuje tego typu działania – mówi Marcin Korolec. – Nie widzę tu konsekwencji w sposobie myślenia po stronie Komisji.
Connie Hedegaard, komisarz ds. klimatu zaproponowała pod koniec lipca zmianę dyrektywy ETS (dotyczącej wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych). Chce, aby Komisja Europejska mogła decydować o podaży uprawnień do emisji CO2.
– Redukcja podaży uprawnień to znaczy zmniejszenie ilości tych uprawnień na rynku. Jeżeli jakiegoś dobra jest mniej na rynku, to prawa ekonomii mówią, że wzrośnie jego cena. I taki jest cel naszych partnerów w Komisji Europejskiej, żeby podwyższyć w sposób arbitralny i administracyjny cenę "produktu", dla którego stworzyliśmy specjalny rynek w dyrektywie ETS – przekonuje minister środowiska.
Rozwiązanie proponowane przez Komisję to odpowiedź na polskie weto w sprawie tzw. kroków milowych na drodze do redukcji CO2 w UE do 2050 r. Zgodnie z nimi do 2030 r. UE miałaby zredukować emisje o 40 proc., do 2040 r. – o 60 proc., a do 2050 r. – o 80 proc. w porównaniu z 1990 r.
Zdaniem ministra Marcina Korolca, propozycja Brukseli jest niemożliwe z punktu widzenia prawnego.
– Na takie rozwiązanie nie ma żadnej podstawy prawnej. Bez solidnego umocowania w dokumencie – ale istniejącym, a nie dopiero powstającym – tego się nie da zrobić – uważa polski minister.
Wyjaśnia, dlaczego KE chce podwyższenia stawek za uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych.
– Dziś trzeba zapłacić za nie znacznie mniej niż przewidywano. Cena uprawnienia waha się między 6–7 euro za tonę emisji C02. W analizach przeprowadzonych przed uchwaleniem dyrektywy ETS, Komisja twierdziła, że to będzie około 40 euro za tonę. W związku z tym powstają inwestycje oparte o zielone technologie energetyczne, które są droższe od paliw kopalnych. Z ekonomicznego rachunku wynika, że dziś nie są one rentowne – tłumaczy Marcin Korolec.
Zdaniem ministra, Komisja chce podwyższyć w sposób arbitralny ceny uprawnień do emisji, podczas gdy powinny być regulowane w ramach wolnego handlu.
– Aby stały się [zielone technologie – przyp. red.] konkurencyjne, Komisja próbuje stworzyć sytuację, w której paliwa kopalne są droższe. Ale robi to w sposób administracyjny, sztuczny – ocenia minister.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-08-05: KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji
- 2025-07-11: RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-13: Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.