Newsy

Ministerstwo Gospodarki rozważa opóźnienie wdrożenia przepisów uderzających w małe stacje benzynowe

2012-09-21  |  06:30
Mówi:Miłosz Karpiński
Funkcja:Naczelnik Departamentu Ropy i Gazu
Firma:Ministerstwo Gospodarki
  • MP4

    Do dziś Ministerstwo Gospodarki pyta właścicieli i operatorów stacji paliw, czy zmodernizowali zbiorniki zgodnie z przepisami, które wejdą w życie w styczniu 2013 roku. Od wyników ankiety zależy, czy resort podejmie decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie nowego rozporządzenia. Wiadomo, że zmian wciąż nie wprowadziło jeszcze kilkaset stacji.

    Zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami, każda stacja do 31 grudnia 2012 roku musi posiadać odpowiednie urządzenia do monitorowania wycieków i zabezpieczenia zbiorników paliw.

     – Mamy świadomość, że część przedsiębiorców nie zdoła do końca roku tych przepisów wdrożyć. Chcemy dzięki tej ankiecie dowiedzieć się, jaka to jest dokładnie liczba i ile zbiorników od nowego roku musiałoby zostać wyłączonych z użytkowania – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Miłosz Karpiński, naczelnik wydziału ropy i gazu Ministerstwa Gospodarki.

    Nieoficjalnie wiadomo, że w grę mogłoby wchodzić zamknięcie około 600 placówek, które jeszcze nie wdrożyły niezbędnych zmian.

    Jak przekonują przedsiębiorcy, wielu z nich nie stać na inwestycje w ekologię, bo konieczne nakłady to ok. 100 tysięcy złotych. Koszty związane z modernizacją i wymianą zbiorników uderzają przede wszystkim w małe i niezależne stacje paliw.

     – Po to jest ten cały etap badania rynku, żeby ewentualnie podjąć decyzję o zmianie terminu wejścia w życie przepisów tego rozporządzenia –  dodaje Karpiński.

    Podkreśla przy tym jednak, że resort musi wziąć pod uwagę całość rynku. Tym bardziej, że część przedsiębiorców już zainwestowała pieniądze i zmodernizowała zbiorniki, a o planowanych zmianach było wiadomo od 16 lat. Mimo to przedstawiciel Ministerstwa, nie wyklucza scenariusza, że wdrożenie nowych przepisów zostanie przełożone w czasie. Decyzje w tej sprawie zapadną w ciągu miesiąca.

      Żeby rozporządzenie zmienić potrzebujemy ok. 1,5  2 miesiące. Chodzi o sam proces legislacyjny, który musi trwać określony czas. Najpóźniej do połowy października chcielibyśmy mieć pełny obraz sytuacji i analizę rynku. Wtedy te decyzje będą podjęte – dodaje Miłosz Karpiński.

    Ankieta odnosi się do rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 21 listopada 2005 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.