Newsy

PGNiG: czeka nas 100 dni ciężkiej pracy na odwiercie w Lubyczy Królewskiej

2012-03-29  |  11:08
Mówi:Grażyna Piotrowska-Oliwa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4

    Spółka rozpoczyna kolejny etap poszukiwań gazu łupkowego w południowo-wschodniej Polsce. Odwiert na koncesji Tomaszów Lubelski, jednej z najbardziej obiecujących spośród 15 koncesji należących do PGNiG, potrwa 100 dni.

    Lubelszczyzna to kolejny po Pomorzu region, gdzie PGNiG ma nadzieję odkryć złoża gazu łupkowego.

    - Jesteśmy tutaj, bo głęboko wierzymy w potencjał wiążący się z gazem łupkowym. Z pełnym przekonaniem rozpoczynamy odwiert na kolejnej koncesji po Wejherowie. W Lubocinie już wiemy, że jest gaz, jest potencjał i będziemy go szacować - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PGNiG.

    Jeśli prace na odwiercie Lubocino-1 będą przebiegać zgodnie z planem, wydobycie gazu z łupków powinno ruszyć już pod koniec 2014 roku.

    Wybór Lubyczy Królewskiej na lokalizację odwiertu to efekt prowadzonych przez PGNiG na tym terenie badań geologicznych. Prace wiertnicze na Lubelszczyźnie wykona należąca do Grupy Kapitałowej PGNiG spółka PNiG Kraków. Wykonanie odwiertu pionowego na głębokość do 4300 m pozwoli na bardziej dokładne oszacowanie znajdujących się tam zasobów gazu łupkowego.

    - Na tym odwiercie czeka nas 100 dni ciężkiej pracy. Po wykonaniu otworu pobierzemy ok. 640 metrów rdzenia do dalszych badań. Po wykonaniu pełnej analizy wyników będziemy mogli iszacować wielkość złoża - podkreśla Grażyna Piotrowska-Oliwa podczas inauguracji odwiertu w Lubyczy Królewskiej.

    Prezes PGNiG zapowiada, że bardzo ważnym elementem projektu na Lubelszczyźnie będzie pozyskanie wsparcia ze strony lokalnej społeczności.

    - Na gazie z łupków skorzysta nie tylko Skarb Państwa jako właściciel tych węglowodorów, nie tylko nasza spółka - oczywiście wiadomo, że inwestujemy po to, by z tej inwestycji mieć zwrot - ale społeczności lokalne również powinny z tego korzystać tak, jak na każdym innym rodzaju rozwoju gospodarczego - mówi prezes PGNiG.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.