Newsy

PGNiG inwestuje w segment ciepłowniczy. Od spółki z grupy JSW kupiło 100 proc. akcji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej

2016-04-29  |  07:10
Mówi:Krzysztof Tchórzewski, Minister Energetyki

Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGNiG TERMIKA

Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG

Tomasz Gawlik, prezes zarządu JSW

  • MP4
  • Ponad 190 mln zł zapłaci PGNiG Termika za przejęcie Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej z Jastrzębia-Zdroju. W ten sposób, zgodnie z założeniami strategii, zwiększy swój udział w rynku ciepła systemowego. Jednocześnie złożyła ofertę kupna akcji Spółki Energetycznej „Jastrzębie”, do której należał PEC. To część Grupy JSW. PGNiG zapowiada dalsze zainteresowanie przejmowaniem aktywów ciepłowniczych na Górnym Śląsku.

    – Chcemy przyspieszyć restrukturyzację Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Do końca czerwca JSW musi podpisać porozumienie z bankami i spełnić pewne wymagania, które gwarantują jej skuteczną restrukturyzację. Jednym z nich jest uzyskanie dodatkowych środków. Jest to możliwe wyłącznie przez sprzedaż mienia niezwiązanego z wydobyciem węgla – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Krzysztof Tchórzewski, minister energetyki. – Sprzedaż PEC-u jest w tej dziedzinie pierwszym poważnym krokiem. Cieszę się, że kupującym jest PGNiG Termika, ponieważ ta spółka rozwija bardzo dynamicznie sektor ciepłowniczy i skutecznie go modernizuje.

    PGNIG Termika zapłaci za całość udziałów w PEC 190,4 mln zł. Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej dostarcza ciepło głównie na potrzeby przemysłu, co uniezależnia ją od warunków pogodowych. PGNiG Termika do tej pory działał głównie na rynku warszawskim, zyskownym, ale skierowanym do klienta detalicznego, a więc podatnym na sezonowość.

    – To wydarzenie jest bardzo ważne dla PGNiG Termika. Dzięki niemu otwiera się dla nas możliwość funkcjonowania na nowych rynkach, na rynku Górnego Śląska, który jest bardzo perspektywiczny. Pozyskanie PEC Jastrzębie to nabycie 14 ciepłowni w tym regionie. Widzimy tam możliwości dalszej budowy wartości PEC Jastrzębie, a dzięki temu budowy wartości Termiki – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGNiG Termika. – Jesteśmy największym producentem ciepła w Polsce. Poprzez nabycie Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Jastrzębiu nasza wartość znacząco rośnie.

    Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo chce dalej rozbudowywać segment ciepłowniczy. Zapowiada kolejne akwizycje na Górnym Śląsku.

    – PEC daje ponad 30 mln zł EBITDA rocznie w bardzo stałym strumieniu, bo to niesłychanie ustabilizowany biznes – podkreśla Piotr Wożniak, prezes PGNiG. – Teraz kupujemy na Śląsku ale mamy jeszcze kilka aktywów w zasięgu wzroku. Zapewne niedługo będziemy komunikować wyniki następnych akwizycji.

    Dla strategii akwizycji systemów ciepłowniczych PGNiG istotne jest także złożenie przez Termikę oferty nabycia od JSW Spółki Energetycznej „Jastrzębie” (SEJ), czyli dotychczasowego właściciela PEC. SEJ dostarcza do PEC 60 proc. wytwarzanego przez siebie ciepła (0,9 PJ energii cieplnej rocznie). Zajmuje się także obsługą kopalń JSW.

    – Z biznesowego punktu widzenia jest to niezwykle istotna transakcja. Środki, które wpłyną do SEJ-u ze sprzedaży PEC-u pozwolą na realizację naszej kluczowej inwestycji, czyli budowy kotła fluidalnego, który od 2017 będzie źródłem produkcji ciepła, dla PEC-u Jastrzębie, to jest 100-tys. miast, jak również dla naszych kopalń – mówi Tomasz Gawlik, prezes JSW. – Oprócz tego kocioł fluidalny będzie produkował energię elektryczną, która wysyłana będzie albo do sieci, albo będzie wykorzystywana przez nasze kopalnie.

    PEC zajmuje się dystrybucją i wytwarzaniem ciepła na terenie gmin Jastrzębie-Zdrój, Czerwionka-Leszczyny, Knurów, Racibórz, Kuźnia Raciborska, Pawłowice, Rybnik, Wodzisław-Śląski i Żory. Ma 288 km sieci ciepłowniczych oraz 14 lokalnych ciepłowni, które wytwarzają 40 proc. ciepła sprzedanego przez PEC. Łączna sprzedaż ciepła przez spółkę w 2015 roku wyniosła 2,6 PJ.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

    Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

    Prawo

    ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

    Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

    Konsument

    Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

    Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.