Newsy

PKP Energetyka i Koleje Ukraińskie chcą wspólnie zdobywać kontrakty na zagranicznych rynkach, głównie na Wschodzie

2016-09-12  |  06:50

PKP Energetyka liczy, że dzięki współpracy z Kolejami Ukraińskimi (UZ) przyspieszy budowę i modernizację krajowych, zelektryfikowanych odcinków kolejowych. Spółka chce korzystać przede wszystkim z zasobów kadrowych ukraińskiego podmiotu. UZ liczy na doświadczenia PKP Energetyka, zwłaszcza z zakresu nowych technologii. Obie firmy chcą zdobywać kontrakty także na rynkach trzecich, głównie na wschód od Polski.

– Koleje Ukraińskie są dla nas bardzo interesującym partnerem. To potężna firma i jeden z największych pracodawców w Europie – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka. – Rynek ukraiński jest ogromny, ale też z dużym doświadczeniem. Ufam, że możemy z tego czerpać. Sami realizujemy bardzo ciekawe, innowacyjne projekty, które mogą być interesujące dla firmy o tak dużej skali działania.

6 września br. podczas forum w Krynicy prezesi PKP Energetyka oraz Kolei Ukraińskich, Wojciech Orzech i Wojciech Balczun, podpisali list intencyjny dotyczący zasad współpracy obu przewoźników. Dotyczyć ma ona m.in. realizacji prac utrzymaniowych i modernizacyjnych na sieci trakcyjnej, zarządzania jakością dystrybucji energii elektrycznej oraz wdrożenia nowoczesnych narzędzi IT wspierających efektywność. Obie spółki zadeklarowały także współdziałanie przy innych projektach pozwalających na osiągnięcie efektu synergii.

– Koleje Ukraińskie na pewno mają przed sobą zadania związane z transformacją, wsparciem procesów zarządczych, narzędziami IT, a to tematy, nad którymi obecnie pracujemy w PKP Energetyka – zauważa Wojciech Orzech. – Myślę, że wspólnie możemy przynajmniej próbować, a w przyszłości wspólnie realizować projekty, z których obie strony będą korzystały.

Jak podkreśla, strona polska ma nadzieję na realizację przede wszystkim projektów budowy i modernizacji zelektryfikowanych odcinków kolejowych. Strona ukraińska liczy zaś na wsparcie PKP Energetyki w procesie modernizacji spółki, szczególnie w zakresie nowych technologii.

– UZ jako jedna z największych kolei na świecie ma gigantyczny potencjał własny, więc to doświadczenie polskie i nasz potencjał może dać nam dosyć dużą wartość. Dysponujemy sporymi zasobami personalnymi, nadwyżkami w zatrudnieniu, które możemy wykorzystać przy realizacji projektów infrastrukturalnych i energetycznych w Polsce, ale nie tylko – mówi Wojciech Balczun, prezes Kolei Ukraińskich.

Współpraca obu firm stwarza potencjał, który pozwoli na ekspansję zagraniczną. Z jednej strony obniża ryzyko, z drugiej strony zwiększa możliwości wykonawcze.

 Koleje Ukraińskie mają ogromne zatrudnienie, potencjał wykonawczy, my z kolei dysponujemy bardzo wysoką specjalizacją w zakresie prac na sieci trakcyjnej – zwraca uwagę Wojciech Orzech. – Po wstępnych rozmowach sądzimy, że możemy rozmawiać na temat kooperacji poza krajami macierzystymi.

UZ rozpoczynają jako podwykonawca realizację pilotażowej inwestycji w Iranie w zakresie budowy infrastruktury kolejowej. Tego typu projekty zawsze wiążą się również z budową całego systemu dystrybucji i dostarczenia energii trakcyjnej.

 Liczymy, że możemy wystąpić jako partnerzy przy takich projektach w krajach trzecich – deklaruje Wojciech Balczun. – Deklaracja woli to pierwszy etap. Sądzę, że w kolejnych miesiącach bliskie, bilateralne relacje sprawią, że będziemy podpisywać konkretne porozumienia i umowy w zakresie projektów realizowanych przez UZ i PKP Energetyka.

Poziom nakładów inwestycyjnych zarówno ze strony PKP Energetyka, jak i strony ukraińskiej na razie nie jest znany. Jak tłumaczy Wojciech Orzech, zależeć on będzie od konkretnych projektów, na których realizację zdecydują się oba przedsiębiorstwa.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.