Mówi: | Jacek Łukaszewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Schneider Electric Polska |
Polacy wiedzą coraz więcej o zmianach klimatycznych. To zasługa COP24 w Katowicach
„Ambitnym kompromisem, który przerósł oczekiwania” nazwał premier Mateusz Morawiecki ustalenia szczytu COP24 w Katowicach. Po wydłużeniu negocjacji o ponad 30 godzin został przyjęty Pakiet Katowicki, stanowiący mapę wdrożeniową dla Porozumienia Paryskiego. Prezes Schneider Electric Polska Jacek Łukaszewski podkreśla jednak, że najważniejszym osiągnięciem COP24 jest podniesienie świadomości w kwestii zrównoważonego rozwoju w oczach przeciętnego konsumenta czy użytkownika energii. – Teraz kluczowe jest rozpoczęcie praktycznego wdrażania zmian, bo będzie to proces rozłożony na długie lata i bardzo kosztowny – podkreśla ekspert.
– Wnioskiem, który wszyscy powinniśmy wyciągnąć ze szczytu klimatycznego, jest kwestia uciekającego czasu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ślad energetyczny czy generalnie rozwój na Ziemi odbywa się dosyć dużym kosztem naszego środowiska i te procesy przyspieszają. Zgodnie z naukowymi doniesieniami jesteśmy przed momentem, w którym uwalnianie się gazów cieplarnianych zgromadzonych w tajdze czy w wiecznej zmarzlinie, może doprowadzić do sprzężenia zwrotnego i przyspieszenia negatywnych procesów klimatycznych. Nawet jeżeli politycy i poszczególne kraje nie we wszystkim się zgadzają, to wszyscy mają świadomość, że zegar tyka nieubłaganie i coś musimy z tym zrobić – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric Polska.
Międzynarodowa umowa, przyjęta przez wszystkie państwa członkowskie ONZ podczas szczytu w Paryżu, kładzie radykalny nacisk na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Głównym zadaniem negocjatorów i polityków podczas COP24 w Katowicach było ustalenie zasad (tzw. mapy drogowej), na których to porozumienie będzie wdrażane w życie przez poszczególne kraje oraz wypracowanie wspólnego, transparentnego systemu monitorowania działań podejmowanych przez wszystkie państwa.
Pakiet Katowicki obejmuje ok. 20 szczegółowych decyzji, wypracowanych w drodze kompromisu, mających na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych. Na mocy przyjętych ustaleń każde z państw musi opracować własny plan redukcji emisji i aktualizować go co pięć lat, przy czym każdy kolejny musi być ambitniejszy od poprzedniego. Zadeklarowano wsparcie finansowe dla biedniejszych państw rozwijających się. Co istotne, po raz pierwszy w globalną politykę klimatyczną realnie włączą się Chiny, które zapowiedziały zatrzymanie emisji do 2030 roku. Natomiast UE zamierza do tego czasu zredukować emisję gazów cieplarnianych minimum o 40 proc.
Prezes Schneider Electric Polska Jacek Łukaszewski podkreśla jednak, że COP24 w Katowicach jest sukcesem przede wszystkim dlatego, że podniósł świadomość kwestii zrównoważonego rozwoju w oczach przeciętnego Kowalskiego.
– Świadomość społeczna jest podstawą przyszłych zmian. Jeżeli mówimy o działaniach środowiskowych, jest to niemały sukces. Szczególnie w naszym kraju, gdzie kwestie uzależnienia gospodarki od węgla zostały dosyć mocno uwypuklone. Nawet osoby, które były neutralne poglądowo, po COP24 wiedzą na pewno więcej, niż przedtem – mówi Jacek Łukaszewski.
Jak ocenia, podczas katowickiego szczytu Polska zaprezentowała się jednak w sposób kontrowersyjny, stawiając akcenty na węgiel kamienny. W polskim pawilonie w Katowicach znalazły się m.in. kosze wypełnione nieobrobionym węglem kamiennym oraz biżuteria i kosmetyki z węgla.
– Z jednej strony staraliśmy się nie odstawać i promować technologie zeroemisyjne, energooszczędne. Z drugiej strony wystawa węgla kamiennego, która była tuż przy polskim stoisku, wzbudziła wiele kontrowersji, ale to też przyczyniło się do dyskusji. Uczestniczyłem w wielu panelach międzynarodowych, gdzie byłem jedynym Polakiem, i musiałem często tłumaczyć, dlaczego tak się dzieje – mówi Jacek Łukaszewski.
W trakcie COP24 organizacja ekologiczna CAN (Climate Action Network) przyznała Polsce antynagrodę – tytuł Skamieliny Roku. W uzasadnieniu ekolodzy podali, że została ona przyznana właśnie za promowanie węgla kamiennego oraz fakt, że szczyt w Katowicach sponsorowały państwowe spółki, wykorzystujące głównie paliwa kopalne.
– Nawet jeżeli mielibyśmy władze polityczną w 100 proc. optującą za odnawialnymi źródłami energii, to fizyczny proces przejścia do gospodarki niskoemisyjnej w Polsce i tak musiałby być rozłożony na wiele lat, ponieważ nasz punkt startowy jest zupełnie inny niż wielu gospodarek zachodnich. Francja budowała swoją gospodarkę atomową przez 30–40 lat, kraje nordyckie budowały elektrownie wodne przez 50–60 lat. My zaczynaliśmy 20 lat temu od energetyki praktycznie w 100 proc. uzależnionej od węgla. Bez względu na takie czy inne sympatie polityczne, ten proces w Polsce będzie wyglądał inaczej, będzie dużo dłuższy i dużo bardziej kosztowny – zauważa prezes Schneider Electric Polska.
Czytaj także
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.