Mówi: | Marek Woszczyk |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Urząd Regulacji Energetyki |
Rośnie liczba skarg na nieuczciwych dostawców prądu
Do Urzędu Regulacji Energetyki zgłasza się coraz więcej osób, które zostały oszukane przez nieuczciwych akwizytorów, oferujących zmianę dostawcy energii elektrycznej. W umowach, które podsuwane są klientom do podpisu, często ukryte są wysokie kary za zerwanie umowy, opłaty za wystawienie faktury czy usługi, z których klient wcale nie chce i nie musi korzystać. URE apeluje o dokładne czytanie umów i przypomina, że klient ma 10 dni na odstąpienie od umowy, jeśli została ona zawarta poza siedzibą firmy energetycznej.
Urząd Regulacji Energetyki nie dysponuje szczegółowymi statystykami dotyczącymi klientów oszukanych pod pretekstem zmiany dostawcy energii elektrycznej. Z sygnałów docierających na specjalną infolinię urzędu wynika, że liczba osób, które padły ofiarą oszustów rośnie.
– Mówimy tu już o poziomie kilkuset, jeśli nawet nie tysiącu klientów, którzy mają wątpliwości, czy nie zostali wprowadzeni w błąd przez nowego sprzedawcę, czyli skala niemała – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Urzędu Regulacji Energetyki Marek Woszczyk.
Nieuczciwi akwizytorzy naciągają klientów w różny sposób. Jedni oferują nieco niższą niż dotychczasowy operator cenę prądu, ale każą sobie dużo płacić za wystawienie faktury czy telefoniczne przypomnienie o terminie zapłaty. Inni do podstawowego rachunku dołączają fakturę za doradztwo przy zmianie dostawcy energii. Jeszcze inni sprzedają przy okazji ubezpieczenie medyczne czy majątkowe, twierdząc, że jest ono obowiązkowe.
Każde zgłoszenie nieuczciwych praktyk URE kieruje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Współpraca obu urzędów ma przynieść lepsze efekty, ale Marek Woszczyk przypomina, że najważniejsza jest ostrożność samych klientów.
– Nie należy dawać wiary akwizytorom. Najistotniejsze jest to, żeby od początku do końca przeczytać nową umowę, zanim ją podpiszemy. Najważniejsze jest to, co jest drobnym maczkiem, dopisane na dole strony – apeluje Marek Woszczyk.
Zgodnie z prawem klient może odstąpić od umowy w przypadku, gdy podpisał ją poza siedzibą przedsiębiorstwa. W każdej umowie powinny się też znaleźć zasady i termin jej wypowiedzenia.
– To gwarantuje nam już dzisiaj Kodeks Cywilny. Z reguły w tych trybach akwizycyjnych, a to są właśnie te tryby, kiedy dostajemy sygnały, że ktoś został oszukany, wprowadzony w błąd – tam przysługuje prawo, że w terminie 10 dni ze można odstąpić od takiej umowy, nawet jeśli już się ją podpisało – tłumaczy prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
W 2012 roku średnio miesięcznie dostawcę energii zmieniało około 5 tysięcy klientów indywidualnych i ponad 3 tysiące przedsiębiorstw. W ciągu 12 miesięcy ub.r. na zmianę zdecydowało się ponad 62 tysiące gospodarstw domowych i 43 tysiące firm (łącznie z prawa zmiany skorzystało już ponad 76 tysięcy gospodarstw i 65 tysięcy firm).
Czytaj także
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-13: Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.