Mówi: | Piotr Bieńko |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | dom mediowy Codemedia |
Firmy farmaceutyczne wydały w tym roku na reklamę ponad 0,5 mld zł
Polacy na leki OTC i suplementy diety wydali w ubiegłym roku ponad 11 mld zł. Wzrost wydatków klientów powoduje również wzrost wydatków firm farmaceutycznych na reklamę. W ciągu ostatnich sześciu lat zwiększył się one prawie trzykrotnie – wynika z danych spółki Codemedia.
Według danych międzynarodowej firmy badawczej IMS Health w 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków. Więcej od nas w Unii Europejskiej kupują tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch. Firmy farmaceutyczne walcząc o udział w rynku, wydają coraz więcej na działania promocyjne. Z analizy niezależnej agencji mediowej Codemedia wynika, że ich wydatki na reklamę od 2008 do 2014 roku wzrosły trzykrotnie.
– Tylko w tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach wydatki były o 25 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2013 roku. Wydatki firm farmaceutycznych rosną dynamicznie – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu spółki Codemedia, działającej w segmencie wspierania sprzedaży za pomocą kanałów mediowych.
Od stycznia do sierpnia firmy na ten cel przeznaczyły 500 mln zł. Największa część ich budżetów idzie na zakup czasu antenowego w telewizji (w okresie od stycznia do sierpnia było to 65-70 proc.). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04 proc. budżetów – w ujęciu rocznym to wzrost o nieco ponad 0,5 proc.
Rośnie udział internetu w strukturze wydatków – z 4,54 proc. w 2013 roku do 10,06 proc. w 2014 roku. Według Bieńko branża farmaceutyczna w ostatnim czasie bardzo omijała ten kanał reklamy.
– Chociaż ostatnio wydatki na internet wzrosły dwukrotnie, to są one i tak dużo niższe, niż te przeznaczane na reklamę innych produktów – mówi Piotr Bieńko.
Reklama w magazynach to 5,48 proc. (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie, jak gazety, kino czy outdoor.
Badania wykazują, że produkty farmaceutyczne w większości przypadków kupują kobiety, nie tylko dla siebie, lecz także całej rodziny. Ważne jest więc odpowiednie zaadresowanie reklamy. Fakt, że Polacy wydają coraz więcej na leki, nie oznacza wcale, że reklama jest skuteczna. Jak podkreśla Bieńko, dywersyfikacja produktów powoduje, że reklamodawcy muszą szukać nowych kanałów dotarcia do klienta.
– Nowe produkty zaczynają być coraz bardziej niszowe. To wymaga bardzo dobrego targetowania. Wiele reklam zamiast trafiać do wąskiego grona odbiorców, trafia do wszystkich. Tym samym bardzo dużo kontaktów reklamowych jest nietrafionych – dodaje prezes Codemedia.
Jesienią firmy farmaceutyczne intensywnie promują leki przeciwgrypowe i suplementy diety.
– Jeżeli spojrzymy globalnie na całość wydatków tej branży, to tak naprawdę cały rok jest sezon, tylko na różne produkty – mówi prezes Bieńko.
Czytaj także
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-09-30: Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.