[FELIETON] Handel w sieci rozwija się w Polsce najszybciej w Europie
– Technologia staje się mądrzejsza od ludzi. To ludzie muszą ją doganiać, ale tak naprawdę nie muszą się uczyć niczego nowego, bo większość urządzeń będzie wyposażona w geolokalizatory i geointeligencję – powiedział James Canton, socjolog, prezes Institute for Global Futures, w czasie konferencji „e-nnovation 2013”.
Jak podkreślali goście tegorocznej konferencji „e-nnovation” w Poznaniu, internetowy konsument bardzo się zmienia. Z jednej strony kupuje natychmiast to, co widzi, jednak duża grupa wykorzystuje sieć, by kupować taniej – to fani tzw. showroomingu. Stanowią oni prawie 1/3 polskich kupujących.
– Dziś najpierw sprawdzasz wszystko w wyszukiwarce, potem na polskich stronach internetowych poświęconych produktowi, jeśli nie kosztuje cię to za dużo pracy, i dopiero wtedy idziesz do marketu – zauważa Patrick Dixon, prezes i założyciel Global Change.
– Najbliższe pięć lat to będzie czas edukacji, medycyny, transportu i sprzedaży detalicznej. Wszystkie te dziedziny przejdą proces cyfryzacji. Jeżeli źle odczytasz kierunek rynku, jeżeli wybierzesz złą technologię, zbankrutujesz – uważa Michio Kaku, fizyk teoretyczny, publicysta naukowy.
Eksperci widzą perspektywy w mediach społecznościowych. Prawie 9 milionów Polaków korzysta z Facebooka – to jeden z najlepszych wyników na świecie. Dlatego blisko 90 proc. firm ma swój profil na tym portalu. Mimo to, tylko dla co czwartej firmy jest to miejsce pozyskiwania nowych klientów.
Rewolucja cyfrowa to również duże wyzwanie dla banków czy systemów takich jak PayU, umożliwiających transfer pieniędzy pomiędzy kupującymi i sprzedającymi.
– Nie wydaje mi się, by pieniądze kiedykolwiek zniknęły. Myślę, że powstanie alternatywa. P2P, czyli bezpośredni sposób przekazywania pieniędzy od człowieka do człowieka, zarówno lokalnie, jak i międzynarodowo. I większość tego typu inicjatyw będzie się rozwijać – uważa James Canton.
Eksperci obecni na konferencji „e-nnovation 2013”podkreślają, że większość banków, operatorów komórkowych czy operatorów płatności zdaje sobie sprawę z tego, że przyszłością są płatności mobilne. W ubiegłym roku urządzeniem mobilnym płaciło 212 mln ludzi, za dwa lata będzie to 384 mln, a wartość takich płatności będzie bliska 500 mld dolarów – wynika z raportu Deloitte. Według prognoz w ciągu następnych kilku lat płatności mobilne staną się popularniejsze, niż płatności online dokonywane za pomocą komputera.
Oprócz płatności, dla klientów e-sklepów równie ważna jest kwestia dostawy zamówionego towaru. Badania wskazują, że zamawiającym zależy przede wszystkim na szybkiej przesyłce do domu.
– Wokół e-commercu powstaną nowe drogi dostawy. Dzięki czemu produkt będzie trafiał ze sklepu w bliskiej okolicy prosto do domu. Tego nie załatwią tradycyjne firmy dostawcze – podkreśla Patrick Dixon.
Badania potwierdzają, że doświadczenia użytkowników są kluczowe dla przyszłości sklepów internetowych. Dwie trzecie deklaruje, że zamyka stronę internetową z powodu jej ubogiego wyglądu lub oferty. Blisko połowa internautów dzieli się z przyjaciółmi złymi wrażeniami na temat danego serwisu czy sklepu, szczególnie w kwestii płatności lub dostawy. Dostosowanie więc wyglądu strony lub świadczonych usług do oczekiwań użytkowników przynosi wymierne efekty, czyli znaczący wzrost liczby klientów.
O wpływie postępu technologicznego na rozwój e-commerce dyskutowali wybitni futuryści, wizjonerzy, naukowcy i doradcy biznesowi z całego świata, którzy przyjechali do Poznania na czwartą edycję konferencji „e-nnovation” organizowanej przez Allegro i PayU.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.
Przemysł
Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.