Newsy

Co czwarty rodzic kompletuje wyprawkę szkolną na ostatnią chwilę. Dla ponad 80 proc. ważne są ceny wybieranych produktów

2023-09-01  |  06:15

To już ostatni dzwonek na skompletowanie wyprawki szkolnej. Choć większość rodziców produkty szkolne zaczyna kupować w wakacje, to co czwarty zwleka z tym do ostatniej chwili. Na wybór konkretnego miejsca zakupów największy wpływ mają bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje i atrakcyjne ceny. Dlatego, jak wynika z badań agencji SW Research dla Carrefoura, 70 proc. rodziców robi zakupy szkolne w super- i hipermarketach, a 40 proc. – w specjalistycznych sklepach papierniczych.

 Produkty szkolne pojawiają się na naszych półkach już z początkiem wakacji, natomiast największy ich wybór klienci mają w połowie sierpnia, dlatego też widzimy wtedy największe zainteresowanie artykułami szkolnymi. Duże zainteresowanie widzimy również w pierwszych dniach września, już po rozpoczęciu roku szkolnego, kiedy rodzice uzupełniają brakujące elementy wyprawek szkolnych – mówi agencji Newseria Biznes Marta Baran, dyrektorka Działu Zarządzania Relacjami z Klientem w Carrefour Polska.

Z badania opinii i postaw zakupowych, które dla Carrefoura przeprowadziła agencja SW Research, wynika, że dwie trzecie rodziców (63 proc.) kompletuje wyprawkę szkolną podczas wakacji. Co czwarty (niemal 23 proc.) zostawia to na ostatnią chwilę.

Na wybór konkretnego miejsca zakupów największy wpływ mają bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje i atrakcyjne ceny. Ponad połowa rodziców kupuje w dyskontach, a ponad 72 proc. wybiera hiper- i supermarkety (odpowiednio 41,5 proc. i 31,2 proc.).

 Prawdopodobnie wynika to z bardzo szerokiej oferty, przystępnej cenowo i jakościowo. Dużym zainteresowaniem cieszą się też specjalistyczne sklepy papiernicze, z których korzysta według deklaracji około 40 proc. rodziców – mówi Marta Baran.

Przy zakupie wyprawki szkolnej coraz więcej rodziców bierze pod uwagę opinię dzieci. Niemal 60 proc. wskazało, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który podoba się podopiecznym. Jeśli jednak rodzic musi się kierować kwestiami cenowymi, oznacza to czasami konieczność poświęcenia innych walorów produktu.

– Podczas szukania artykułów tańszych, zamienników, właśnie preferencje dzieci są tym, z czego najczęściej rodzice rezygnują w pierwszej kolejności. Tak deklaruje około 30 proc. rodziców – zaznacza dyrektorka Działu Zarządzania Relacjami z Klientem w Carrefour Polska.

Kolejne 26 proc. w razie konieczności oszczędzania rezygnuje z estetyki produktu, ale jednak prawie 28 proc. twierdzi, że stara się nie iść na kompromisy i szuka produktów zarówno atrakcyjnych cenowo, jak i dobrych jakościowo i podobających się dziecku.

Dla części to jednak cena i promocje są głównym kryterium wyboru wyprawki. To istotna lub bardzo istotna kwestia dla 81 proc. pytanych. Niemal 70 proc. na zakupy szkolne zamierza wydać 300–700 zł.

– Ze względu na trudną sytuację rynkową klienci często dzielą zakupy na części, natomiast oczywiście zdarzają się tacy, którzy robią jedne duże zakupy szkolne za jednym razem. Dzięki większym zakupom w Carrefourze klienci mogą oszczędzić sporo pieniędzy, korzystając np. z aplikacji Mój Carrefour czy Karty Dużej Rodziny – podkreśla Marta Baran.

W większych sklepach, przy promocjach, w których np. przy zakupie dwóch produktów drugi jest tańszy, zakupy nie muszą oznaczać dużego nadwyrężenia domowego budżetu. Ponad 80 proc. Polaków spodziewa się wzrostu tegorocznych wydatków na artykuły szkolne, dlatego przed zakupami porównuje ceny i oferty.

– Klienci są bardzo skoncentrowani na niskich cenach, ale w dalszym ciągu doceniają szeroką ofertę artykułów szkolnych. Zaczynają je kupować w hipermarketach, gdzie ten wybór jest rzeczywiście szeroki, a po rozpoczęciu roku szkolnego tylko uzupełniają brakujące pojedyncze elementy już bliżej domu, w mniejszych sklepach – zaznacza ekspertka. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.