Newsy

Co godzinę na świecie dochodzi do ponad 100 nowych cyberataków na firmy. Skala zagrożeń drastycznie rośnie

2015-06-10  |  06:45

Istotnie zwiększyła się liczba i skala cyberzagrożeń. Z raportu Check Point wynika, że w ciągu godziny przeprowadzanych jest 106 ataków na firmy i instytucje za pomocą nieznanego dotąd złośliwego oprogramowania. To 48 razy więcej niż przed rokiem. Większość badanych firm odnotowała w ubiegłym roku incydenty związane z utratą danych.

Po raz trzeci przygotowaliśmy Security Report o zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Po tegorocznym raporcie widać, że nastąpiły wzrosty i to niebagatelne – informuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Wójtowicz, country manager firmy Check Point Software Technologies w Polsce.

Jak wynika z Security Report 2015, drastycznie rośnie liczba ataków hakerskich z użyciem nieznanego dotąd złośliwego oprogramowania. W ciągu każdej godziny przeprowadzanych jest na świecie 106 różnego rodzaju działań wymierzonych w firmę lub organizację. W stosunku do 2013 roku ich liczba wzrosła 48-krotnie.

W tym roku dominują zdecydowanie ataki APT, czyli ataki kierowane, z wykorzystaniem malware’u, którego sygnatury nie są znane. Czyli dominują zagrożenia, na które jeszcze nie ma szczepionki. Co miesiąc powstają wielkie liczby nowych wirusów, z którymi obecne systemy sobie nie radzą – mówi Wójtowicz.

Cyberprzestępcy coraz częściej korzystają z aplikacji antywirusowych lub działających automatycznie programów typu bot w celu pozyskania poufnych danych. W ubiegłym roku 83 proc. firm padło ofiarą tego rodzaju ataków. Drugim poważnym zagrożeniem są stosowane przez pracowników urządzenia mobilne, do których równie łatwo się włamać, jak do zwykłego komputera. W 2014 roku 42 proc. firm padło ofiarami ataków BYOD (wykorzystujących słabe zabezpieczenie urządzeń mobilnych), które kosztowały je każdorazowo ponad 250 tys. dolarów.

Przed zagrożeniami trzeba chronić się przede wszystkim wielopłaszczyznowo – wskazuje Krzysztof Wójtowicz. – Choć coraz częściej mamy do czynienia z nowymi wirusami, to wcale nie oznacza, że stara technologia, czyli antywirusy czy systemy intrusion prevention, mogą pójść w zapomnienie.

Cyberprzestępcy co godzinę dokonują 12,7 ataków na firmowe aplikacje, jak np. zdalny dostęp administratora (RATs) czy programy przechowania danych. Wiele organizacji jest narażonych na zagrożenia na skutek błędów pracowników. To nie tylko podłączanie do sieci urządzeń mobilnych, lecz także korzystanie z niezabezpieczonych aplikacji. Analitycy Check Point wskazują, że 81 proc. firm zanotowało w ubiegłym roku incydenty utraty danych na skutek wewnętrznych problemów sieci lub braku przestrzegania zasad bezpieczeństwa przez pracowników. To o 41 proc. więcej niż w 2013 roku.

72 proc. firm na świecie uznało poufne dane firmowe za najbardziej wrażliwy i zagrożony ze strony cyberprzestepców element.

Ostatnio podano, że w USA doszło do wycieku 4 mln danych osobowych. Były to informacje dotyczące urzędników, a więc pozyskane zostały w ten sposób także dane, które są klasyfikowane jako ściśle tajne albo tajne. Za tego typu informacje można uzyskać duże pieniądze – tłumaczy country manager firmy Check Point Software Technologies w Polsce.

Najbardziej narażone na ataki są jednak instytucje finansowe.

Jak prognozuje Krzysztof Wójtowicz, z roku na rok skala zagrożeń będzie rosła.

W ubiegłym roku ataki typu DDoS, które zablokowały kilka polskich banków czy stron aukcyjnych, były zrealizowane za pomocą dość skomplikowanych systemów, a teraz tego typu atak można za parę dolarów kupić sobie w sklepach internetowych – twierdzi Wójtowicz. – To pokazuje skalę zagrożenia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.