Mówi: | Małgorzata Morańska |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Unum Życie TUiR SA |
Co trzeci Polak ma polisę na życie. Tylko w ubiegłym roku ubezpieczyciele wypłacili ponad 20 mld zł odszkodowań
Już co trzeci Polak zabezpiecza swoją przyszłość polisą na życie. W ciągu ostatniej dekady ubezpieczyciele wypłacili z polis życiowych prawie 233,5 mld zł, a w 2017 roku wartość odszkodowań i świadczeń na życie wzrosła ponad 11 proc. w ujęciu rocznym. Podejście do oszczędzania i planowania na przyszłość zmienia się, gdy w rodzinie pojawia się śmierć i ciężka choroba. Świadomość ubezpieczeniowa Polaków jest jednak coraz większa. Dlatego polskim rynkiem interesują się nowi gracze ubezpieczeniowi.
– Rynek ubezpieczeń w Polsce jest stosunkowo młodym rynkiem, bo niespełna 30-letnim. Przez ten czas kształtowaliśmy produkty i świadomość ubezpieczeniową Polaków, ale ciągle sporo brakuje nam do takich krajów jak Finlandia czy Wielka Brytania. Jednak rośniemy i świadczyć może o tym chociażby wartość wypłaconych klientom świadczeń. Tylko przez ostatnie 10 lat rynek ubezpieczeń na życie wypłacił Polakom w najtrudniejszych momentach ich życia ponad 233 mld zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Morańska, rzecznik prasowy Unum Życie TUiR.
Największym europejskim rynkiem ubezpieczeniowym jest Wielka Brytania. Zgodnie z raportem Insurance Europe w 2016 roku wartość składki przypisanej brutto wyniosła 250,7 mld euro. We Francji i Niemczech było to ok. 200 mld euro. Na tym tle Polska wypada dość skromnie z wartością składki na poziomie 12,3 mld euro. Rynek jednak stopniowo rośnie. Jednym z jego perspektywicznych obszarów są ubezpieczenia na życie.
– Polacy coraz częściej i chętniej sięgają po polisy na życie. Z naszych badań wynika, że ma ją już co trzeci Polak. Ogromną rolę w popularyzacji takich ubezpieczeń odgrywają pracodawcy oferujący pracownikom grupowe polisy na życie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jeszcze jest gros osób nieprzekonanych do wartości ochronnej tych produktów. Niestety to najczęściej doświadczenie śmierci w rodzinie bądź ciężkiej choroby zmienia ich zdanie na temat produktów ubezpieczeniowych – wskazuje Małgorzata Morańska.
Polisa na życie zabezpiecza klientów oraz ich bliskich w razie choroby, wypadku czy śmierci. Pozwala utrzymać standard życia nawet przez kilka lat po tragedii. Tylko w 2017 roku Polacy otrzymali ponad 20,3 mld zł. świadczeń. Ubezpieczenia te mogą służyć także do długoterminowego inwestowania lub oszczędzania, np. na przyszłą emeryturę.
Raport PIU „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” wskazuje, że ponad połowa osób, które mają ubezpieczenie na życie, kupiła je, ponieważ zależy im na zabezpieczeniu najbliższych w przypadku swojej choroby lub śmierci. Jak wynika z badań Pramerica Życie, ponad 70 proc. ubezpieczonych jest przekonanych, że zapewni w ten sposób swoim bliskim podobny standard życia w razie choroby lub śmierci. Z kolei 61 proc. osób, które nie mają polisy na życie, czuje w tym obszarze niepewność. Jak wynika z wyliczeń PIU, przy śmierci żywiciela rodziny, który zarabiał średnią krajową, rodzina w ciągu 4 lat ma do dyspozycji o ponad 158 tys. zł mniej. Tę lukę polisa na życie może zniwelować.
– Świadomość ubezpieczeniowa Polaków będzie rosła wraz z wartością wypłaconych klientom świadczeń. Tylko w zeszłym roku rynek ubezpieczeń na życie wypłacił Polakom 11 proc. więcej świadczeń niż w roku poprzednim, zatem rynek ubezpieczeń musi rosnąć – przekonuje rzeczniczka Unum.
Wraz ze wzrostem świadomości Polaków rośnie także liczba firm ubezpieczeniowych zainteresowanych krajowym rynkiem. Raport PIU „Ubezpieczenia w liczbach” wskazuje, że w Polsce na koniec 2017 roku działało 27 zakładów ubezpieczeń na życie. Po przejęciu spółki Pramerica Życie TUiR, działającej w kraju od 20 lat, na polski rynek wchodzi amerykańska grupa ubezpieczeniowa Unum.
– Oprócz zmiany nazwy dla naszych klientów nie przewidujemy rewolucyjnych zmian, natomiast z czasem w oparciu o doświadczenie naszego właściciela będziemy oferować nowe produkty, które w jeszcze szerszym zakresie będą chronić klientów w Polsce. Słowo „unum” to łacińskie „jeden” – to symbol wspólnej pracy naszych wszystkich spółek dla ponad 30 mln klientów na całym świecie – podkreśla Małgorzata Morańska.
Czytaj także
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-06-24: Zmiany w sektorze finansowym od 1 lipca. Będą dotyczyć ubezpieczeń oferowanych przez banki
- 2024-06-13: Astma może być objawem ultrarzadkich chorób eozynofilowych. Schorzenia te mogą prowadzić do niepełnosprawności i przedwczesnej śmierci
- 2024-06-27: Zbliża się tsunami problemu otyłości i związanych z nią powikłań. Bez zmiany w podejściu do tej choroby trudno mówić o skutecznej walce
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-07: Co roku Policja notuje 2 tys. zaginięć dzieci i kilkanaście tysięcy ucieczek z domu. To dramat dla całych rodzin
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.