Mówi: | Szymon Włochowicz |
Funkcja: | dyrektor działu realizacji usług, członek zarządu Hicron |
Firma: | Hicron |
Cyfryzacja również dla seniorów. Firmy muszą ich uwzględniać w swoich strategiach zmian
Firmy, które nie wdrażają cyfrowej transformacji, mogą wkrótce zniknąć z rynku – uważa Szymon Włochowicz, członek zarządu firmy Hicron. Przestaną się liczyć zwłaszcza dla młodego pokolenia konsumentów, przyzwyczajonych do korzystania z technologii i internetu, którzy nie będą wkrótce zainteresowani usługami firm dostępnych tylko offline. Z drugiej strony marki nie powinny jednak lekceważyć starszych klientów. Ci są mniej obeznani z cyfrowymi narzędziami, ale to także istotna grupa rynkowa.
– Cyfryzacja wszystkich bez wyjątku procesów zachodzących w przedsiębiorstwie jest niemożliwa, ale trend ten będzie miał naprawdę kluczowe znaczenie. Jeśli teraz zignorujemy cyfryzację, to za kilka lat możemy zostać z przestarzałymi procesami w przestarzałych firmach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Szymon Włochowicz, dyrektor działu realizacji usług i członek zarządu Hicron.
Cyfrowa transformacja stała się dla biznesu priorytetem i koniecznością, niezależnie od branży i wielkości firmy. Potwierdzają to badania IDC, według których globalne wydatki na technologie i usługi umożliwiające cyfrową transformację sięgną 1,97 bln dol. w 2022 roku, rosnąc w tempie 16,7 proc. rocznie. IDC przewiduje, że już w przyszłym roku 30 proc. firm z listy Global 2000 będzie przeznaczać co najmniej 10 proc. swoich przychodów na realizację strategii cyfrowych.
Głównym obszarem, w którym firmy wykorzystują cyfrowe technologie, jest marketing i obsługa klientów. Nowe narzędzia pozwalają m.in. poprawić jakość usług i usprawnić komunikację. Jednak ekspert Hicron podkreśla, że zdigitalizowane mogą być w zasadzie wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie: począwszy od łańcucha dostaw, który można w całości scyfryzować tak, aby przepływem materiałów zarządzał system informatyczny, a skończywszy na automatyzacji procesów zakupowych czy HR-owych, które mogą być w całości realizowane w sieci. Podobnie pracownicy mogą korzystać z rozwiązań IT i pracować z każdego zakątka świata.
– Nie trzeba już iść do biura, żeby wykonywać swoją pracę. Dzięki narzędziom online możemy odnieść znaczne korzyści gospodarcze. Jeżeli nie wszyscy pracownicy muszą przebywać w biurze, to przedsiębiorstwo nie ma konieczności zapewniania im przestrzeni biurowej, dostępu do internetu itd. W ten sposób ogranicza koszty, notuje zyski, a przy tym pracownicy są szczęśliwi i chętni do pracy, bo mogą wykonywać swoje obowiązki skąd zechcą. Ten trend będzie wzrastał – mówi Szymon Włochowicz.
Cyfrową transformację napędzają oczekiwania konsumentów, zwłaszcza młodego pokolenia, które przywykło do nowych technologii i wychowało się na dostępie do internetu. Według ubiegłorocznych badań CBOS („Korzystanie z internetu 2018”) użytkownikami sieci jest prawie 100 proc. młodych Polaków w wieku 18–24 lata oraz 25–34 lata. W grupie wiekowej 35–44 lata ten odsetek wynosi z kolei 83 proc.
– Młodzi napędzają zmianę, przy czym starsze pokolenie również zmienia swoje podejście – nie postrzega już cyfryzacji jako czegoś niebezpiecznego, dziwnego lub złego. Starsze osoby widzą płynące z niej korzyści. Doceniają to, że mogą robić zakupy w internecie albo za pomocą dwóch kliknięć myszy sprawdzić, który warsztat samochodowy cieszy się lepszą renomą. Bardzo szybko dostrzegają zyski płynące z cyfryzacji i przyjmują ją – mówi Szymon Włochowicz.
Jak podkreśla, dla firm istotną kwestią jest opracowywanie nowych rozwiązań w taki sposób, żeby były one przystępne również dla starszego pokolenia, mniej obytego z technologiami i internetem.
– Łatwo jest zaprojektować sklep internetowy dla użytkowników mających doświadczenie w korzystaniu z takich stron jak Facebook, Google czy Amazon. Spróbujmy jednak zaprojektować sklep internetowy czy konfigurator dla uznanej marki samochodowej w taki sposób, żeby nieco starsze osoby były w stanie samodzielnie, za pierwszym czy drugim podejściem, skonfigurować swój samochód. To jest możliwe, ale wymaga przemyślenia. Konieczne jest przyjęcie podejścia, że tworzymy produkt dla osób, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z czymś podobnym – mówi Szymon Włochowicz.
Rosnącą adaptację nowych technologii wśród przedstawicieli starszego pokolenia widać m.in. na przekładzie e-commerce. Z danych GUS za ubiegły rok wynika, że w grupach wiekowych 55–64 oraz 65–74 lata odsetek kupujących w internecie wynosi kolejno 16 i 7 proc., jednak i wśród nich popularność zakupów w sieci istotnie wzrasta (wzrost z 13,3 i 5,3 proc. w ujęciu rocznym). Tegoroczny raport „InfoSenior” opracowany przez Związek Banków Polskich pokazuje z kolei, że aż 94 proc. polskich emerytów, którzy mają dostęp do sieci, aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Marki powinny więc uwzględniać tę grupę w swoich rozwiązaniach.
– Warto zapewnić, żeby nasza marka czy sklep internetowy były łatwiej dostępne dla tych osób – podkreśla Szymon Włochowicz. – Ciekawym doświadczeniem jest obserwowanie, w jaki sposób użytkownicy nieobeznani z internetem korzystają z aplikacji. Warto znaleźć w swoim otoczeniu kogoś, kto nie ma zbyt dużego doświadczenia w użytkowaniu rozwiązań cyfrowych, i pokazać mu, nad czym aktualnie pracujemy, przyjrzeć się, w jaki sposób korzysta z projektowanego przez nas rozwiązania i wyciągnąć wnioski w kwestii ulepszeń, jakie możemy wprowadzić, aby stać się bardziej otwartymi na mniej doświadczonych użytkowników.
Czytaj także
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.