Mówi: | Michal Řezníček, prezes zarządu, Direct pojišťovna Rafał Hiszpański, country manager, Direct pojišťovna w Polsce |
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
– Polski rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny, ale też przechodził ostatnio konsolidację, więc graczy jest de facto mniej niż wcześniej. Wchodzimy jako Grupa Direct po raz pierwszy na polski rynek, natomiast przejęliśmy portfel wefoxa, więc z punktu widzenia liczby graczy tak naprawdę nic się nie zmienia, jest tylko nowy gracz z Czech – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Rafał Hiszpański, country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Z danych KNF wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce działało 27 zakładów ubezpieczeń (poza segmentem ubezpieczeń na życie). Jeszcze w 2020 roku było ich ponad 50. W ubiegłym roku ubezpieczyciele wypracowali rekordowe 10 mld zł zysku netto. Jeszcze w 2022 roku było to nieco ponad 6 mld zł. Na ubezpieczenia Polacy przeznaczyli 85,7 mld zł – to o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku.
Wzrosty na rynku przyciągają nowych graczy. W Polsce rozpoczęła właśnie działalność czeska firma ubezpieczeniowa Direct ubezpieczenia (polski oddział Direct pojišťovna).
– Zdecydowaliśmy się wejść na rynek polski, ponieważ dostrzegamy w nim duży potencjał rozwoju. Wchodzimy z pokorą – gotowi uczyć się, zrozumieć potrzeby naszych klientów i dopiero wtedy przedstawić im atrakcyjną ofertę. Mamy nadzieję, że odniesiemy na nim sukces – mówi Michal Řezníček, prezes zarządu Direct pojišťovna.
Direct ubezpieczenia początkowo skupi się na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Spółka podpisała umowę, na mocy której przejmie portfel ubezpieczeń polskiego oddziału wefox Insurance AG, zapewniając ciągłość ochrony ubezpieczeniowej i procesu likwidacji szkód dla ubezpieczających.
– Zaczynamy od ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponieważ przejęliśmy ofertę wefox, mamy dobry punkt wyjścia, nie zaczynamy od zera. Jako pierwsze oferujemy komunikacyjne ubezpieczenia OC, Autocasco oraz ubezpieczenia dodatkowe. Kolejno planujemy wprowadzić ubezpieczenia mieszkań. W przyszłości dołączymy do oferty ubezpieczenia podróży i zwierząt domowych – zapowiada prezes Direct pojišťovna.
Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że wartość składek z ubezpieczeń komunikacyjnych zebranych przez ubezpieczycieli w Polsce w 2024 roku wyniosła 31,4 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 3,1 mld zł, czyli o ponad 11 proc. Dane UFG wskazują, że w tym okresie ubezpieczyciele wypłacili rekordową kwotę z polis OC i AC – ponad 19 mld zł, w tym niemal 11 mld zł z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Szkód zgłoszonych z OC było w 2024 roku ponad 1 mln. Średnia składka obowiązkowych polis komunikacyjnych (szeroko rozumianych – zawierająca ciągniki siodłowe, samochody osobowe, motocykle i przyczepki) w 2024 roku wyniosła 538 zł, co oznacza wzrost o 26 zł, czyli 5,1 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Direct pojišťovna zamierza rozpocząć działalność na polskim rynku jako oddział czeskiej spółki. Dystrybucja polis ma się odbywać głównie za pośrednictwem agentów.
– „Direct” w nazwie nie oznacza sprzedaży online, choć oczywiście taką będziemy również prowadzić w przyszłości i prowadzimy w Czechach. Naszym podstawowym kanałem dystrybucji są i będą agenci ubezpieczeniowi, a później w zakresie ubezpieczeń korporacyjnych – również brokerzy ubezpieczeniowi – wyjaśnia Rafał Hiszpański.
Direct pojišťovna specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych, majątkowych i podróżnych, kładzie nacisk na prostotę obsługi i przejrzystość warunków, eliminując zbędne formalności. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz przyjaznej polityce obsługi klienta zdobyła uznanie na czeskim rynku ubezpieczeniowym. W ciągu 10 lat działalności Direct pojišťovna urosła ośmiokrotnie, a z jej usług korzysta ponad pół miliona klientów w Czechach.
– Direct pojišťovna to przede wszystkim bezpośrednie podejście do klientów, do partnerów, do agentów i brokerów – tłumaczy country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Direct pojišťovna jest częścią działającej w Europie Środkowo-Wschodniej grupy Direct, w skład której wchodzą także takie firmy jak Fidoo i Direct Auto. Obroty całej grupy Direct wynoszą ponad 1,3 mld zł.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.