Mówi: | prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor ds. medycznych, członek zarządu Medicover Jerzy Kozicz, prezes zarządu, CMC Poland Sp. z o.o. Barbara Kaleta, członek zarządu, CMC Poland Sp. z o.o. |
Firmom opłaca się inwestować w zdrowie pracowników. W 100-osobowym przedsiębiorstwie oszczędności mogą przekraczać 100 tys. zł rocznie
Prywatna opieka medyczna to najbardziej popularny i pożądany przez pracowników benefit. Zmniejsza także koszty związane z ich absencją i poprawia wizerunek firmy. W przedsiębiorstwie zatrudniającym ok. 100 osób oszczędności mogą przekroczyć nawet 100 tys. zł rocznie – wynika z analiz Medicover. Część firm idzie o krok dalej i otwiera przyzakładowe centra medyczne, w których pracownicy i ich rodziny mogą we właściwym czasie odbyć wizytę lekarską i rozpocząć leczenie. Największe w Polsce przyzakładowe centrum Medicover zostało właśnie otwarte w Zawierciu przy hucie CMC Poland Sp z o.o.
– Opieka zdrowotna, jaką pracodawca zapewnia swoim pracownikom, jest nieoceniona. Pozwala na łatwiejszy dostęp do lekarzy, więc pacjent szybciej otrzymuje pomoc i dzięki temu szybciej zdrowieje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor departamentu medycznego i członek zarządu Medicover Sp. z o. o.
Prywatna opieka medyczna to najczęściej oferowany przez pracodawców element pakietu benefitów – pokazuje raport Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2019”. W ubiegłym roku odsetek zatrudnionych otrzymujących ten benefit wyniósł 70,6 proc. Z kolei 48,5 proc. wskazało dodatkową opiekę medyczną jako najbardziej atrakcyjny i pożądany dodatek do wynagrodzenia.
Takie świadczenie wzmacnia employer branding i poprawia wizerunek firmy, ale z drugiej strony przynosi też wymierne finansowe korzyści. Pozwala zmniejszyć skalę absencji chorobowych i związanych z nimi kosztów, które ponosi przedsiębiorstwo. Z danych ZUS wynika, że tylko w pierwszym kwartale ubiegłego roku Polacy spędzili na zwolnieniach lekarskich łącznie 102,9 mln dni, a lekarze wystawili 9,2 mln zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy, najczęściej dla osób w wieku 30–39 lat, a przeciętna długość takiego zwolnienia przekroczyła 11 dni.
– Najczęstszą dolegliwością, z którą zgłaszają się pacjenci, są bóle w układzie ruchu, w tym bóle kręgosłupa, bóle pleców. Kolejnymi najczęściej występującymi chorobami dotykającymi pracowników są: otyłość brzuszna, nadciśnienie tętnicze oraz nieprawidłowe wyniki badań cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Są to tzw. choroby cywilizacyjne, które wynikają głównie z nieprawidłowego stylu życia, złej diety i ograniczonej aktywności fizycznej – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka.
Koszty absencji i prezenteizmu pracowników (spadku produktywności w czasie choroby), jakie ponosi firma, są uzależnione m.in. od rodzaju schorzenia, nasilenia dolegliwości, powikłań, dostępu do diagnostyki i możliwości szybkiego skorzystania z konsultacji lekarskiej.
Części z nich firma może uniknąć. Raport Medicover („Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2013–2017”) pokazuje, że obejmując pracowników dodatkową opieką medyczną, firma może zaoszczędzić ponad 1 tys. zł na jednego zatrudnionego rocznie. Ta kwota została obliczona na podstawie siedmiu najczęstszych przyczyn zwolnień lekarskich wśród polskich pracowników i obejmuje zarówno koszty nieobecności w pracy, jak i obniżonej efektywności związanej z chorobą. Oznacza to, że firma zatrudniająca około 100 osób jest w stanie wygenerować roczne oszczędności przekraczające 100 tys. zł (uwzględniając średnią płacę w sektorze przedsiębiorstw). Inwestycja w dodatkową opiekę medyczną jest więc dla firm opłacalna, stąd rokrocznie coraz więcej z nich decyduje się na objęcie nią swoich pracowników.
– Wyzwania zdrowotne to temat, z którym pracodawcy muszą się zmierzyć. Wszyscy nasi pracownicy mają pakiety medyczne już od 2016 roku, natomiast teraz zdecydowaliśmy się rozszerzyć współpracę z Medicover. Otworzyliśmy największą przyzakładową placówkę medyczną, która podniesie jakość opieki dla naszych pracowników i ich rodzin oraz skróci czas oczekiwania na konsultację lekarską – mówi Jerzy Kozicz, prezes zarządu CMC Poland Sp. z o.o.
CMC Poland Sp. z o.o. to drugi pod względem nakładów amerykański inwestor w Polsce i największy pracodawca w regionie zawierciańskim. Zajmuje się recyklingiem, produkcją i przetwórstwem stali. Pod względem wielkości produkcji huta CMC Poland Sp. z o.o. jest drugą największą w kraju. W ciągu ostatnich lat firma zainwestowała w Polsce ponad 2 mld zł i planuje kolejne inwestycje za ponad 300 mln zł. Huta jest też największym lokalnym pracodawcą. Od czterech lat współpracuje z Medicover, zapewniając pracownikom i członkom ich rodzin możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej.
– Do tej pory Medicover nie miał swojej placówki w Zawierciu. Stwierdziliśmy, że dobrze byłoby, aby taka powstała przy naszej hucie i żeby pracownicy i ich rodziny mogli z niej korzystać – mówi Barbara Kaleta, dyrektor personalny i członek zarządu CMC Poland Sp. z o.o. – Zależy nam, żeby pracownicy byli zdrowi, mieli szybki dostęp do specjalistów, możliwość zdiagnozowania, podjęcia leczenia i szybszego powrotu do pracy. Z naszej perspektywy ta placówka nie jest więc kosztem, ale inwestycją.
– W samym Zawierciu pracuje prawie 1,8 tys. pracowników. Doliczając ich rodziny, mamy znaczącą liczbę osób, które będą miały dostęp do nowoczesnej opieki zdrowotnej – dodaje Jerzy Kozicz.
W przyzakładowym centrum medycznym Medicover dostępnych będzie dziewięć gabinetów lekarskich, gabinet zabiegowy, aparatura RTG i USG. Pracownicy będą wykonywać w niej zarówno kompleksowe badania medycyny pracy, jak i korzystać z usług medycznych i konsultacji specjalistów, w tym m.in. internisty, laryngologa, kardiologa, dermatologa, okulisty, urologa i ortopedy.
– Zakres usług medycznych realizowanych w placówkach przyzakładowych każdorazowo dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości firm. W przyzakładowym centrum medycznym opieka jest blisko pacjenta. Zapewni m.in. szybki i wygodny sposób na zrealizowanie badań medycyny pracy, minimalizację czasu spędzonego poza stanowiskiem pracy, a przede wszystkim wyraźne skrócenie czasu absencji pracowników – mówi prof. Bożena Walewska-Zielecka.
Co istotne, pacjenci mogą skorzystać z porady lekarza stacjonarnie, ale także nadal zdalnie – przez telefon, za pośrednictwem czatu albo wideorozmowy. W Medicover konsultacje telemedyczne stanowią już blisko 40 proc. wszystkich wizyt lekarskich. W 2019 roku udzielono ponad 3 mln porad i usług telemedycznych. Pacjenci otrzymują też elektroniczne zwolnienia i e-recepty, co przekłada się na dodatkową oszczędność czasu i wygodę pacjentów.
Czytaj także
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-29: Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.