Newsy

J. Socha (PwC): prywatyzacja jest w trudnym okresie. Kryzys nie stwarza dogodnych warunków do podejmowania takich decyzji

2012-08-20  |  06:36
Mówi:Jacek Socha
Funkcja:wiceprezes PwC, minister skarbu w latach 2004-2005
  • MP4

    Plany prywatyzacyjne rządu mogą okazać się zbyt ambitne. To wina niesprzyjających warunków zewnętrznych, ale również faktu, że w puli do sprzedaży pozostało wiele drobnych lub "trudnych spółek".  Prywatyzacja jest w trudnym okresie  ocenia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Socha, wiceprezes PwC Polska.

    W tym roku rząd chce pozyskać z prywatyzacji 10 mld złotych. Na razie udało się pozyskać 7 mld złotych.

      Czasy kryzysu w wielu wypadkach nie stwarzają dogodnych warunków do podejmowania takich decyzji. Wyceny są trochę niższe niż wcześniej. W związku z tym trzeba sporej odwagi, żeby takie decyzje podjąć  mówi wiceprezes PwC Jacek Socha.

    Dodatkowym problemem w tym procesie będzie zakres dostępnych podmiotów. Jak uważa Jacek Socha, tych atrakcyjnych dla kupujących jest w portfelu Skarbu Państwa coraz mniej.

      Zostają często trudne sprawy i trudne spółki, które przez lata leżały odłogiem i nie były podejmowane jako tematy prywatyzacyjne  twierdzi wiceprezes firmy doradczej.

    Worek prywatyzacyjny obciążają z pewnością małe i średnie firmy dotknięte takimi patologiami, jak przerost zatrudnienia, ograniczona perspektywa rozwoju oraz problemy finansowe. Według różnych szacunków takich firm jest dziś około 200.

      Jeżeli popatrzymy na listę, to tam jest mnóstwo drobnicy, mnóstwo trudnych spółek, które przechodziły już różne etapy prywatyzacyjne, ale nie kończyły się sukcesem. W związku z tym dzisiaj minister skarbu ma trudniejsze zadanie i ma mniej spektakularnych spółek do wprowadzenia do procesu prywatyzacji i jego zakończenia ocenia Socha.

    W ciągu 20 lat (od sierpnia 1990 roku) Skarb Państwa sprywatyzował prawie 6 tysięcy firm. Do sprzedaży w latach 2012/2013 przeznaczono 300 przedsiębiorstw. Ten etap prywatyzacji odbywa się na razie dość mozolnie.

      To jest już etap bliższy końca niż początku. Natomiast powinniśmy wspomagać ministra skarbu, zarówno od strony ekonomicznej, jak i politycznej po to, aby miał miejsce i możliwość podejmowania decyzji prywatyzacyjnych w przypadkach trudniejszych tak, aby ten proces w najbliższych latach zakończyć  twierdzi wiceprezes PwC.

    Z dużej części tych firm  85 proc.  państwo chce się wycofać całkowicie, a w pozostałej części zachować pakiet kontrolny. Chodzi m.in. o firmy strategiczne dla bezpieczeństwa kraju.

      Jest temat do dyskusji, jak stworzyć nadzór właścicielski nad tymi spółkami, które są w rękach Skarbu Państwa, a takie na pewno zostaną, przede wszystkim spółki sektora energetycznego i infrastrukturalnego  wyjaśnia Jacek Socha.

    W tym roku Skarb Państwa chce m.in. pozbyć się udziałów w Banku Gospodarki Żywnościowej i Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Rozważana jest również sprzedaż kolejnych pakietów w PZU (w rękach Skarbu Państwa 35,18 proc.) i PKO BP (40,99 proc. należy do Skarbu Państwa, według planów do sprzedaży ma trafić od 7 do 10 proc.).

    Pewne jest, że w rękach państwa pozostanie na razie Grupa Lotos. W ubiegłym roku poprzez komunalizację w ręce samorządów trafiła część PKS-ów. Najwięcej kontrowersji wywołało zamieszanie wokół planów prywatyzacyjnych ośrodków uzdrowiskowych (np. Ciechocinek).

      Wokół prywatyzacji jest zawsze dużo emocji i wielu przeciwników. Łączy się to z ograniczeniem możliwości działania ludzi, którzy nie chcą wyjść na rynek prywatny, na którym jest zdecydowanie większa konkurencja. Bardzo mocno popieram pana ministra Budzanowskiego, aby mógł zrealizować politykę prywatyzacji. To sprowadzi nas do innego już rozdziału budowania gospodarki rynkowej  mówi wiceprezes PwC Polska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.