Newsy

KNF chce poprawić przygotowanie branży ubezpieczeniowej na katastrofalne powodzie

2014-08-07  |  06:50
Mówi:Dagmara Wieczorek-Bartczak
Funkcja:dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych
Firma:Komisja Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Komisja Nadzoru Finansowego wraz z firmami ubezpieczeniowymi i branżowym samorządem tworzy wytyczne, które pozwolą lepiej przygotować się na wypadek powodzi. Mają one ułatwić identyfikację ryzyka, jego ocenę oraz podejmowanie właściwych decyzji w odpowiedzi na nie. Będzie to odpowiedź na wzrastające z roku na rok szkody powodziowe w kraju.

    Wytyczne mają wprowadzić jednolite standardy w zakresie zarządzania ryzykiem powodzi, jego identyfikacji, pomiaru, podejmowania właściwych decyzji w odpowiedzi na to ryzyko, monitorowania i raportowania w zależności od skali, złożoności i profilu działalności zakładu ubezpieczeń – wyjaśnia w rozmowie z Newseria Biznes Dagmara Wieczorek-Bartczak, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych w Komisji Nadzoru Finansowego.

    Jak deklaruje, ma to pomóc zakładom ubezpieczeniowym we właściwym zarządzaniu ryzykiem powodziowym, zawieraniu odpowiednich umów reasekuracji katastroficznej.

    Wytyczne wskazują, jakie dane, w jakim zakresie, z jaką dokładnością i szczegółowością powinny być zbierane przez zakłady, więc niewątpliwie przyczyni się do tego, że wycena ryzyka powodziowego będzie lepsza – mówi Dagmara Wieczorek-Bartczak. – Co do możliwości likwidacji szkód, mogliśmy to sprawdzić podczas powodzi w 2010 roku, kiedy to zakłady stanęły na wysokości zadania, w sposób szybki i sprawny likwidując szkody powodzian.

    Przygotowane wytyczne trafiły właśnie do konsultacji publicznych. KNF czeka na uwagi do końca września. Gdy zostaną zatwierdzone, pozwolą wypracować firmom ubezpieczeniowym jednolite zasady zarządzania ryzykiem na wypadek powodzi. Powinny one być wdrożone do końca 2015 roku.

    Wytyczne powstały we współpracy z rynkiem i Polską Izbą Ubezpieczeń. Tworząc je, staraliśmy się zebrać najlepsze praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem i wiedzę ekspercką. Wytyczne zostały stworzone razem z zakładami, co daje nam prawie pewność, że są one dostosowane do problemów z jakimi muszą sobie radzić zakłady ubezpieczeń – ocenia Dagmara Wieczorek-Bartczak.

    Podkreśla, że wprowadzenie wytycznych lepiej przygotuje polskie firmy ubezpieczeniowe do wprowadzenia unijnego systemu Wypłacalność II (Solvency II).

    Chodzi o nowe zasady związane z oceną ryzyka, działalnością zakładu w tym kontekście oraz dobrym zarządzaniem ryzykiem – podkreśla dyrektor w KNF.

    Projekt zawiera 20 wytycznych podzielonych na sześć obszarów, m.in. dotyczą one obowiązków zarządu i rady nadzorczej w zakresie ryzyka powodzi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.