Newsy

KNF chce poprawić przygotowanie branży ubezpieczeniowej na katastrofalne powodzie

2014-08-07  |  06:50
Mówi:Dagmara Wieczorek-Bartczak
Funkcja:dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych
Firma:Komisja Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Komisja Nadzoru Finansowego wraz z firmami ubezpieczeniowymi i branżowym samorządem tworzy wytyczne, które pozwolą lepiej przygotować się na wypadek powodzi. Mają one ułatwić identyfikację ryzyka, jego ocenę oraz podejmowanie właściwych decyzji w odpowiedzi na nie. Będzie to odpowiedź na wzrastające z roku na rok szkody powodziowe w kraju.

    Wytyczne mają wprowadzić jednolite standardy w zakresie zarządzania ryzykiem powodzi, jego identyfikacji, pomiaru, podejmowania właściwych decyzji w odpowiedzi na to ryzyko, monitorowania i raportowania w zależności od skali, złożoności i profilu działalności zakładu ubezpieczeń – wyjaśnia w rozmowie z Newseria Biznes Dagmara Wieczorek-Bartczak, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych w Komisji Nadzoru Finansowego.

    Jak deklaruje, ma to pomóc zakładom ubezpieczeniowym we właściwym zarządzaniu ryzykiem powodziowym, zawieraniu odpowiednich umów reasekuracji katastroficznej.

    Wytyczne wskazują, jakie dane, w jakim zakresie, z jaką dokładnością i szczegółowością powinny być zbierane przez zakłady, więc niewątpliwie przyczyni się do tego, że wycena ryzyka powodziowego będzie lepsza – mówi Dagmara Wieczorek-Bartczak. – Co do możliwości likwidacji szkód, mogliśmy to sprawdzić podczas powodzi w 2010 roku, kiedy to zakłady stanęły na wysokości zadania, w sposób szybki i sprawny likwidując szkody powodzian.

    Przygotowane wytyczne trafiły właśnie do konsultacji publicznych. KNF czeka na uwagi do końca września. Gdy zostaną zatwierdzone, pozwolą wypracować firmom ubezpieczeniowym jednolite zasady zarządzania ryzykiem na wypadek powodzi. Powinny one być wdrożone do końca 2015 roku.

    Wytyczne powstały we współpracy z rynkiem i Polską Izbą Ubezpieczeń. Tworząc je, staraliśmy się zebrać najlepsze praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem i wiedzę ekspercką. Wytyczne zostały stworzone razem z zakładami, co daje nam prawie pewność, że są one dostosowane do problemów z jakimi muszą sobie radzić zakłady ubezpieczeń – ocenia Dagmara Wieczorek-Bartczak.

    Podkreśla, że wprowadzenie wytycznych lepiej przygotuje polskie firmy ubezpieczeniowe do wprowadzenia unijnego systemu Wypłacalność II (Solvency II).

    Chodzi o nowe zasady związane z oceną ryzyka, działalnością zakładu w tym kontekście oraz dobrym zarządzaniem ryzykiem – podkreśla dyrektor w KNF.

    Projekt zawiera 20 wytycznych podzielonych na sześć obszarów, m.in. dotyczą one obowiązków zarządu i rady nadzorczej w zakresie ryzyka powodzi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.