Mówi: | Wojciech Jóźwiak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Monetia Sp. z o.o. |
Mimo dynamicznego rozwoju płatności online i mobilnych Polacy wciąż wolą gotówkę
Ponad 80 proc. bieżących płatności w Polsce dokonuje się za pomocą gotówki, a co czwarty Polak nie ma konta w banku. Połowa z nas nawet rachunki za internet reguluje w okienku. Wielu posiadaczy kart płatniczych używa ich wyłącznie do wypłaty pieniędzy z bankomatu. Nic nie wskazuje na to, by nasze podejście do nowoczesnych płatności miało się radykalnie zmienić w najbliższych latach.
– Duża osób uważa, że płacąc gotówką, lepiej kontrolują swoje wydatki – ocenia w rozmowie z Newseria Biznes Wojciech Jóźwiak, prezes Monetii, agencji płatniczej. – Płacąc kartą, nie są w stanie na bieżąco zauważyć braku w portfelu. Nasze analizy pokazują, że dla osób, które opłacają rachunki domowe w formie gotówkowej w naszych placówkach, ważna jest przede wszystkim cena i pewność. Nie ufają płatnościom internetowym, uważają, że dopiero gdy otrzymają potwierdzenie ze stemplem, to są pewni, że rachunek został opłacony.
Wbrew prognozom z lat 90. odchodzenie od gotówki to bardzo powolny proces. 82 proc. wszystkich transakcji wciąż realizowanych jest gotówką. Również w przypadku niektórych rachunków, np. za prąd czy gaz, transakcje bezgotówkowe stanowią mniejszość. Co ciekawe nawet połowę rachunków za internet Polacy opłacają w okienku.
Z nowoczesnych form płatności chętnie korzystają ludzie młodzi oraz mieszkańcy wielkich miast. Są oni otwarci na nowinki technologiczne, jak płatności zbliżeniowe czy mobilne. W mniejszych miejscowościach karty przydają się głównie do wybrania pieniędzy z bankomatu.
– Wiele zależy od tego, jak rynek będzie się rozwijał od strony akceptacji form płatności – prognozuje Wojciech Jóźwiak. – W dużych miastach punkty akceptujące karty płatnicze są dosyć powszechne, natomiast w mniejszych miejscowościach jest zupełnie inaczej.
Co ciekawe wcale nie wyróżnia nas to specjalnie na tle innych państw. Gotówka nadal jest w powszechnym użyciu na całym świecie.
– Ogólnie jesteśmy dosyć podobni do innych krajów – mówi prezes Monetii. – Z badań, które ok. 1,5 roku temu były przeprowadzane przez Komisję Europejską, wynikało, że w 16 krajach Unii Europejskiej 50 proc. osób uznało, że nie potrzebuje konta w banku.
W Polsce bez rachunku osobistego radzi sobie jedna czwarta społeczeństwa.
To, że świat będzie odchodził od gotówki, jest raczej przesądzone. Nie należy jednak oczekiwać, że będzie to rewolucja – jak prognozowano kilkanaście lat temu. Wszystko wskazuje, że proces ten będzie bardzo mozolny.
– To nie będzie tak, że za rok 90 proc. osób przeniesie się z płatności gotówkowych na przykład na płatności elektroniczne. To będzie powolna ewolucja w kierunku płatności elektronicznych, która zajmie raczej wiele lat – podsumowuje Wojciech Jóźwiak.
Czytaj także
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-10: W Polsce rusza pilotaż płacenia za zakupy za pomocą spojrzenia. To kolejny etap ewolucji w płatnościach
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2022-06-24: Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon
- 2022-05-10: Konsumenci wolą innowacyjne e-sklepy. Istotne są dla nich zwłaszcza łatwe i szybkie metody płatności
- 2021-10-20: Już 1/3 Polaków płaci za zakupy wyłącznie kartą. Zgodnie z nowym prawem sklepy nie będą mogły odmówić transakcji gotówką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.