Mówi: | Piotr Wardziak |
Funkcja: | ekspert rynku pożyczkowego |
Firma: | Provident Polska |
Polacy optymistycznie widzą przyszłość swojego budżetu domowego. Co dziesiąty wydaje pieniądze chętniej niż rok temu
Polacy należą do największych optymistów w Europie Środkowo-Wschodniej co do swojej przyszłości finansowej – wynika z badania Providenta. Więcej niż 1/3 spodziewa się szybkiej jej poprawy. W związku z tym co dziesiąty znacznie łatwiej niż rok temu wydaje pieniądze. Znaczna część badanych nie ufa natomiast sektorowi finansowemu – negatywnie o finansistach wypowiada się aż 38 proc.
Z badania GfK wśród klientów firmy Provident w Polsce, Czechach, Rumunii, Bułgarii, Meksyku, na Litwie, Słowacji i Węgrzech wynika, że polscy klienci wypadają najgorzej, jeśli chodzi o zaufanie do sektora finansowego. 38 proc. badanych nie ufa finansistom, pozytywnie ich pracę ocenia natomiast tylko 30 proc. Dla porównania na Litwie nieufność wobec sektora finansowego deklaruje tylko 6 proc. respondentów.
Wynik badania pokazuje, jak ważna jest w Polsce ustawa regulująca rynek pożyczek pozabankowych. W wakacje Sejm pracować będzie nad ustawą, która może zwiększyć transparentność rynku pożyczkowego.
– Jeśli ustawa by przeszła, to zwiększyłaby się transparentność na rynku, klienci byliby lepiej doinformowani, zniknęłyby nierzetelne firmy, te, które działają sprzecznie z etyką, po wejściu w życie ustawy działałyby sprzecznie z prawem. Ta nowa regulacja z pewnością poprawiłaby pozycję konsumentów, a to wszystko przełożyłoby się – mamy nadzieję – na poprawę zaufania do sektora finansowego, w tym do branży pożyczek pozabankowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Piotr Wardziak, ekspert rynku pożyczkowego Provident Polska.
Z badania wynika, że klienci z Polski są natomiast największymi po Czechach optymistami w zakresie przyszłości domowego budżetu. Aż 39 proc. spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy, głównie dzięki podwyżce lub zmianie pracy na lepiej płatną. Tylko 14 proc. uważa, że ich sytuacja finansowa może się pogorszyć. Dla porównania na Węgrzech nastroje są gorsze – optymistów jest tam tylko 29 proc. Co dziesiąty polski klient jest bardziej skłonny do wydawania pieniędzy niż rok temu, a dodatkowe dochody przeznaczyłby na zakup dóbr trwałego użytku, np. pralki, telewizora, mebli, a także jedzenia wyższej niż dotychczas jakości. Mniej niż 1/3 chce przeznaczyć dodatkowe pieniądze na życie towarzyskie.
– Z drugiej strony aż 48 proc. pytanych chce nieco zmniejszyć swoje wydatki. Na czym będą oszczędzać? 56 proc. zamierza zmniejszyć swoje wydatki na wakacyjny wyjazd. Ponad połowa finansowych pesymistów chce zmniejszyć wydatki na dobra trwałego użytku, czyli wspomniany telewizor, pralkę, lodówkę czy nowe meble. Dokładnie połowa chce też ograniczyć wydatki na życie towarzyskie, spotkania z rodziną, znajomymi, wyprawy do knajp itp. – mówi Piotr Wardziak
Badanie pokazuje również, że polscy klienci Providenta bardzo rozsądnie podchodzą do zaciągania pożyczek. Przed podjęciem decyzji 60 proc. pytanych rozważa dokładnie, czy będzie w stanie płacić raty. Ponad połowa zwraca uwagę na całkowitą sumę do spłacenia, 40 proc. pytanych patrzy na długość spłaty. Więcej niż 1/3 tuż przed złożeniem podpisu dokładnie jeszcze raz zastanawia się, czy rzeczywiście potrzebuje tych pieniędzy. Tylko dla 34 proc. istotna jest szybkość obsługi i dostarczenia pieniędzy.
– Ważne jest fachowe doradzenie klientowi, wyjaśnienie wszelkich wątpliwości, znaków zapytania, które zawsze przy umowie kredytowej się pojawiają. Ważne jest, żeby to zrobił żywy człowiek, czyli np. doradca kredytowy, który prostym językiem wyjaśni mu wszystkie kruczki finansowo-prawne. Bezpośredni kontakt pożyczkobiorcy z żywym doradcą jest bardzo istotny – mówi Piotr Wardziak.
Z badania wynika także, że ankietowani z Polski najlepiej spośród krajów regionu oceniają swoje domowe standardy życia. 55 proc. jest z nich zadowolona, przeciwnego zdania jest tylko 14 proc.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-26: W lipcu ma być gotowy projekt wspólnej polityki rolnej po 2027 roku. Rolnicy obawiają się niekorzystnych zmian w finansowaniu
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-03-17: UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.