Newsy

Polacy robią przelewy na ostatnią chwilę. W maju klienci banków przelali ekspresowo 120 mln zł

2013-06-18  |  06:30
Mówi:Tomasz Jończyk
Funkcja:dyrektor Linii biznesowej rozliczenia
Firma:Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
  • MP4
  • Rozszerza się lista banków, które uczestniczą w systemie Express ELIXIR Krajowej Izby Rozliczeniowej, znacząco wzrosła także ilość samych transakcji natychmiastowych przelewów. W maju przelano w ten sposób 120 mln zł. Z takiej możliwości mogą korzystać klienci siedmiu banków, natomiast umowę uczestnictwa podpisały już 23 banki, które będą to rozwiązanie wdrażać w kolejnych miesiącach.

    W maju zrealizowano 22,4 tys. takich transakcji, a ich wartość przekroczyła 120 mln zł. 

     – Wydaje się, że Express ELIXIR stał się narzędziem, który zaczynają lubić klienci banków. Pozwala w sposób prosty, jasny, natychmiastowy przekazać środki, poza tym pozwala również dowiedzieć się, czy płatność została dokonana.  Jeżeli wysyłam przelew, w ciągu kilku sekund widzę, że płatność została dokonana, moje zobowiązanie, płatność kartą zostało spłacone i mogę spać spokojnie – podkreśla Tomasz Jończyk.

    Ten sposób płatności pozwala osobom fizycznym i firmom regulować swoje zobowiązania w ostatniej chwili.

     – Express ELIXIR będzie się rozwijać. Do grona banków, które podpisały umowę uczestnictwa, dołączył kolejny bank. W tym momencie mamy na pokładzie 23 instytucje. Również liczba transakcji i wielkość obrotu z miesiąca na miesiąc jest coraz większa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Jończyk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.

    Na razie usługa jest dostępna w siedmiu bankach i jest ona oferowana jako usługa premium dla wybranych klientów, która jest dodatkowo płatna. Przedstawiciele Krajowej Izby Rozliczeniowej podkreślają, że wraz z jej upowszechnianiem się, ceny będą spadać albo zupełnie znikną.

     – Cena zależy teraz od banków. Czekamy, który z banków radykalnie obniży cenę, dlatego że w pierwszym okresie banki, które wdrożyły to rozwiązanie jako pierwsze, próbują traktować to jako usługę premium dla wybranych klientów. Natomiast w miarę upowszechniania się, ceny niewątpliwie spadną. W tym momencie najtańsza usługa na rynku – o ile dobrze się orientuje w cennikach, które są kreowane przez banki – to jest 3 zł – mówi Tomasz Jończyk.

    Od czerwca br. do grona banków, które uczestniczą w systemie Express ELIXIR dołączył Bank Polskiej Spółdzielczości zrzeszający banki spółdzielcze. 

     – Bank Polskiej Spółdzielczości będzie sukcesywnie dostarczał tę usługę, więc należy przypuszczać, że w niedługim czasie przelewy natychmiastowe będą dostępne w ponad 360 bankach spółdzielczych, które są zrzeszone w tym banku – podsumowuje Tomasz Jończyk.

    Od początku 2013 roku, łączna liczba wszystkich transakcji krajowych przetworzonych w systemie ELIXIR wyniosła już 630 mln, a ich wartość osiągnęła 1,542 biliona zł (dane za okres od stycznia do końca maja br.). Dla porównania, w maju 2003 roku, liczba przelewów rozliczonych w systemie ELIXIR wynosiła 41,3 mln, a więc ponad trzykrotnie mniej.

    Maj był drugim miesiącem z rzędu, kiedy liczba rozliczanych przelewów w euro przekroczyła 1 milion, a ich wartość w tym miesiącu osiągnęła blisko 5,8 miliarda euro.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.