Mówi: | Jan Sikora |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Planet Plus |
Polacy robią zakupy z głową. Na transakcjach w internecie potrafią oszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych rocznie
Aktualizacja 10:12
Prawie połowa Polaków robi zakupy rozsądnie, aktywnie szukając i korzystając z różnego rodzaju promocji – wynika z badań AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”. Coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnych rabatów czy kart lojalnościowych jest cashback, czyli zwrot części wartości dokonanych zakupów. Klienci, którzy kupują online, mogą dzięki niemu zaoszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych w skali roku.
– Cashback, czyli zwrot części pieniędzy za zakupy online, to internetowa magia, perpetuum mobile smart shoppingu – mówi agencji Newseria Biznes Jan Sikora, założyciel platformy Planet Plus. – Smart shopping dopiero się u nas zakorzenia i Polacy zaczynają dostrzegać, że, podobnie jak w przypadku kodów rabatowych, promocji czy zniżek, mogą otrzymać dodatkowy zwrot pieniędzy w postaci cashbacku. Jest naprawdę spora grupa osób, które szukają okazji, aby kupować taniej.
Cashback to zwrot części wydatków za zakupy w sklepach internetowych. Jest atrakcyjną i coraz popularniejszą alternatywą dla zniżek czy programów lojalnościowych. Kiedy użytkownik zrobi zakupy, część wartości transakcji jest zwracana na jego kartę płatniczą lub konto PayPal. Zazwyczaj jest to od jednego do kilkunastu procent wartości zakupu. Forma płatności nie ma tu znaczenia – zwrot jest realizowany zarówno od płatności kartą, jak i od płatności gotówką przy odbiorze.
– Korzyści jest wiele, zarówno dla e-sklepów, jak i dla użytkowników. Sklep ma gwarancję, że dany produkt z półki bądź z magazynu zostanie sprzedany w odpowiedniej cenie. My odpowiadamy za to, żeby zapewnić tę sprzedaż. Sklep płaci nam za to prowizję, którą dzielimy się z użytkownikami w formie cashbacku. Użytkownik jest zadowolony, że produkt, którego szuka, może kupić taniej i na dodatek z częściowym zwrotem pieniędzy. Jesteśmy w sytuacji potrójnego win-win-win – mówi Jan Sikora.
Planet Plus jest modelem biznesowym dobrze znanym w Europie i popularnym choćby w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno. Platforma, która działa blisko 3 lata, ma już ponad 600 tys. użytkowników i współpracuje z ponad 1 tys. sklepów online, wśród których są e-commerce’owi liderzy (m.in. Allegro, Empik, Answear, Frisco.pl, Pyszne.pl, Douglas, MediaMarkt, Grupon, Eobuwie.pl czy AliExpress).
– Jesteśmy w tej chwili największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która oferuje cashback, natomiast widzimy, że pojawiają się inne, które naśladują to, co robimy. To tylko pokazuje, jak bardzo ten rynek jest jeszcze niezagospodarowany. W Wielkiej Brytanii jest pięć takich dużych firm. Dwie największe to Quidco i Top Cashback, które współpracują z ponad 3 tys. retailerów i de facto to one dyktują warunki na rynku cashback w tym regionie. W Polsce jesteśmy dopiero na początku tej drogi – mówi Jan Sikora.
Hasłem Planet Plus jest „nagradzanie za kupowanie”. Po bezpłatnej rejestracji i zalogowaniu się na platformie użytkownik musi wyszukać interesujący go sklep online, do którego zostanie przekierowany za pomocą linku. Po zrobieniu zakupów i dokonaniu płatności, zwrot części transakcji automatycznie pojawi się na jego koncie w ciągu 24 godzin. Po uzbieraniu minimum 20 zł można je wypłacić na wskazane konto bankowe lub konto PayPal.
Za pośrednictwem platformy można zrobić zakupy m.in. w sklepach z branży odzieżowej, kosmetycznej, AGD i RTV, skorzystać z usług branży ubezpieczeń, bankowości i finansów, a nawet zrobić zakupy spożywcze. Informacje o historii zakupów, ilości zaoszczędzonych pieniędzy, ofertach dnia i specjalnych promocjach, które łączą się z cashbackiem są dobrze widoczne w panelu klienta, po zalogowaniu.
Model biznesowy Planet Plus korzysta na rosnącej popularności zakupów w sieci. Jak wynika z danych Gemiusa, przez internet kupuje już co drugi konsument (56 proc.), a Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
– Oferujemy cashback w ponad tysiącu sklepów, z którymi współpracujemy. Są to marki rozpoznawalne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Najlepszą formą reklamy jest internet i nieinwazyjne reklamy targetowane dla osób, które naprawdę szukają promocji i będą z nich korzystać, a nie zakładać kolejne puste konto. Klienci mają świadomość, jak duża jest wartość procentowa cashback, którą mogą uzyskać – mówi założyciel Planet Plus.
Smart shopping, czyli sprytne i przemyślane zakupy, to trend który wśród polskich konsumentów zyskuje dużą popularność. Jak wynika z badania AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”, już prawie połowa (43 proc.) deklaruje, że regularnie korzysta z różnego rodzaju promocji i aktywnie ich poszukuje. Natomiast 23 proc. korzysta z serwisów i aplikacji z kuponami rabatowymi. Według badań przeprowadzonych przez GfK Polonia smart shopping uprawia blisko 50 proc. Polaków.
Czytaj także
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2023-12-19: Cykl życia ubrań jest coraz krótszy. Nosimy je raptem kilka razy, a potem większość trafia do śmieci
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2023-10-13: Zamiast skupiać się na zachodnich rynkach, polskie firmy powinny uważniej przyjrzeć się Estonii. Światowy hub start-upów daje dużo możliwości rozwoju
- 2023-09-25: E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.