Mówi: | Prof. Jerzy Hausner |
Funkcja: | członek Rady Polityki Pieniężnej |
Firma: | Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie |
Polska gospodarka rośnie coraz szybciej. Przyszły rok ma być jeszcze lepszy
Aktualizacja 12:00
Z danych GUS za III kwartał wynika, że gospodarka rozwijała się w tym okresie w tempie ponad dwa razy szybszym niż w II kwartale i szybszym niż spodziewali się ekonomiści. Największy wpływ miały na to wzrost konsumpcji i eksportu oraz ożywienie w inwestycjach. Przyszły rok ma być jeszcze lepszy. Jeśli jednak ożywienie w konsumpcji nie będzie trwałe, już w 2015 roku mogą pojawić się problemy.
Szybszy wzrost gospodarczy w Polsce jest już faktem. Potwierdzają to prognozy nie tylko NBP, ale także szacunki międzynarodowych instytucji. Wciąż jednak na horyzoncie widać zagrożenia, które mogą spowolnić dynamikę gospodarki.
– Projekcje NBP mówią, że w przyszłym roku będziemy mieli wyraźnie wyższy wzrost gospodarczy niż w roku 2013. To już dla nikogo nie jest zaskoczeniem, acz mówienie o wzroście powyżej 2,5 proc. to raczej domniemanie niż oszacowanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Jerzy Hausner, członek Rady Polityki Pieniężnej. – Z moim zespołem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie jako jedni z pierwszych przewidywaliśmy, że dynamika wzrostu gospodarczego będzie w przyszłym roku relatywnie wysoka i uważam, że wyższa od prognoz NBP. Problemy mogą się pojawić w roku 2015, zwłaszcza gdyby się okazało, że nie ruszy popyt konsumpcyjny – dodaje profesor.
Warunkiem wzrostu popytu konsumpcyjnego jest wyraźne zwiększenie zatrudnienia, a na razie takiej tendencji nie widać. Co prawda w tym obszarze zahamowano spadki, ale mimo powrotu koniunktury wciąż nie widać chęci pracodawców do zatrudniania. Wzrost gospodarczy napędza przede wszystkim eksport.
– Gdyby okazało się, że dynamika eksportu polskiego nie będzie tak wysoka jak dotychczas, a jednocześnie nie odnotujemy przyrostu konsumpcji, to nie utrzymamy obserwowanego wzrostu. Wzrostu wciąż niższego od potencjału, ale wyraźnie lepszego niż stagnacyjny rok 2013 – przekonuje Jerzy Hausner.
Jak dotąd dzięki rosnącemu eksportowi gospodarka pozostaje konkurencyjna, bo handel zagraniczny rekompensuje utratę motoru napędowego jakim jest popyt wewnętrzny i inwestycje.
– Jeśli nie wzrośnie popyt krajowy, to przedsiębiorstwa będą się trochę ociągały ze zwiększaniem inwestycji. Będą raczej koncentrować się na inwestycjach odtworzeniowych, a nie rozwojowych – uważa Jerzy Hausner. – Dlatego ważny jest klimat gospodarczy, przekonanie, że mamy do czynienia z sytuacją, w której uporządkujemy finanse publiczne, będziemy rzeczywiście dbać o warunki dla przedsiębiorczości, mądrze zagospodarujemy środki unijne i zadbamy o wzrost zatrudnienia.
A ten jest niezbędny, by gospodarka powróciła do wzrostów sprzed roku czy dwóch lat.
– Jeśli takie działania się powiodą, możemy wejść na ścieżkę wzrostu gospodarczego powyżej potencjału, czyli osiągać roczne wzrosty PKB powyżej 4 proc. – uważa profesor.
Czytaj także
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.