Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polskie Radio S.A. |
Polskie Radio na plusie. Restrukturyzacja przyniosła efekty
Poprawia się sytuacja finansowa Polskiego Radia. Jak zapewnia prezes Andrzej Siezieniewski, spółka najgorsze ma już za sobą i udało się zbilansować jej przychody i wydatki. Nie ukrywa jednak, że wciąż liczy na uregulowanie kwestii finansowania publicznych mediów w Polsce, bo system abonamentowy od lat jest w kryzysie.
– Spółka jest zbilansowana po okresie wieloletniego dysbalansu finansowego – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia SA – Przy tym poziomie finansowania spółka jest wydolna, nie ma zagrożeń dla jej płynności i dla realizowania zadań, które przed nią stoją.
Miniony rok był dla Polskiego Radia bardzo udany. Spółka osiągnęła dodatni wynik finansowy. Dzięki m.in. przeprowadzonej restrukturyzacji po raz pierwszy od lat wydatki okazały się mniejsze od wygenerowanych przychodów – o 3,5 mln zł.
Państwowy nadawca liczy na dalszy rozwój związany przede wszystkim z realizowanym w Polsce procesem cyfryzacji. To jednak także wyzwanie natury finansowej.
– Każde nowe i dodatkowe zadanie wymaga myślenia restrukturyzującego spółkę, jeżeli przyjąć, że nie ma możliwości na powiększenie środków na sfinansowanie naszej działalności – mówi Siezieniewski.
Szefostwo radia ma jednak nadzieję, że niedługo uda się uporządkować sytuację związaną z abonamentem radiowo-telewizyjnym. Jego ściągalność, choć ostatnio nieco się poprawiła, nadal jest na bardzo niskim poziomie. W 2012 roku zebrano z tego tytułu 563 mln zł, z czego na konta Polskiego Radia trafiło prawie 145 mln zł. 10 lat temu wysokość zebranego abonamentu wynosiła ponad 905 mln zł.
– System abonamentowy w Polsce od wielu lat przeżywa głęboki kryzys i od kilku lat zabiegamy o to, by władze odpowiedzialne za ład medialny w naszym kraju doprowadziły do jasnego określenia podstaw finansowania mediów publicznych – przypomina prezes Polskiego Radia. – Mam nadzieję, że ten proces zostanie zrealizowany w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy.
Pomogłoby to publicznym mediom nie tylko w zapewnieniu bieżącej płynności finansowej spółek, ale i realizacji planów rozwojowych.
– Polskie Radio nie chciałoby być postrzegane jako skansen, jako instytucja, która dożywa swoich dni – tłumaczy Siezieniewski.
Tym bardziej, że w ocenie wielu ekspertów, mimo rozwoju innych kanałów komunikacji, radiofonia wciąż ma przed sobą ciekawą przyszłość. Dotyczy to także publicznych nadawców.
– Radio jest niezbędnym elementem takiego obywatelskiego wyposażenia w każdym społeczeństwie i tę funkcję spełniało, spełnia i, mam nadzieję, wiele jeszcze dziesięcioleci spełniać będzie – mówi Siezieniewski. – Zatem trzeba myśleć o radiu jako o instytucji stale unowocześniającej się i reagującej na zmieniające się potrzeby słuchaczy.
Tych nie brakuje. Jak pokazują wyniki badań, w 2012 roku Polskie Radio swą ofertą programową potrafiło zainteresować co piątego słuchacza.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.