Newsy

Prof. M. Noga: Dalszy rozwój gospodarki będzie zależał od przedsiębiorców

2013-12-18  |  06:45
Mówi:Prof. Marian Noga
Funkcja:wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu
  • MP4
  • Aktualizacja 14:07

    W listopadzie produkcja przemysłowa wzrosła o 2,9 proc. rok do roku. To skromniejsza dynamika niż w poprzednim miesiącu, gdy wyniosła ona 4,4 proc., ale lepsza od prognoz. Zdaniem prof. Mariana Nogi, byłego członka Rady Polityki Pieniężnej, to właśnie od przedsiębiorców zależeć będzie dalszy rozwój polskiej gospodarki.

     – Rozwój inwestycji zacznie się wtedy, kiedy przedsiębiorcy przekonają się, że kryzys minął, że jest apetyt na ryzyko i że przede wszystkim pewne takie barometry w gospodarce, jak np. w budownictwie, ruszą – mówi Marian Noga, profesor ekonomii z Wyższej Szkoły Bankowej, dyrektor Instytutu Współpracy z Biznesem oraz Instytutu Finansów.

    Optymizmem napawa sytuacja w gospodarce niemieckiej, bardzo istotnej dla polskich firm. Ta wymiana stymuluje rozwój gospodarki w Polsce.

     – Sytuacja gospodarki niemieckiej stanowi kolejny barometr dla polskiej gospodarki. Gdy te barometry zaczną pokazywać dodatni wynik, myślę, że wtedy zaczną się też inwestycje – twierdzi prof. Marian Noga.

    W ostatnich kilkunastu miesiącach motorem wzrostu polskiej gospodarki był eksport. Jednak bez ożywienia popytu wewnętrznego eksport nie będzie w stanie sprostać potrzebom wzrostu gospodarki.

     – Uważam, że popyt wewnętrzny ruszy, ponieważ mamy stabilne zatrudnienie. Chociaż bezrobocie jest wysokie – na poziomie 13 proc., to jednak 14,5 mln ludzi pracuje. Na transfery zagraniczne wpływają pieniądze przekazywane od osób fizycznych z zagranicy. Drugim filarem wzrostu są kredyty, choć z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że ich poziom nie jest rewelacyjny, to nie spadają. Taka stabilizacja to podkład do wzrostu, do przyspieszenia inwestycji. Acz nie twierdzę, że to już klimat inwestycyjny – zastrzega Marian Noga.

    Klimat inwestycyjny obejmuje wiele aspektów, m.in. również zachowanie instytucji finansowych w Polsce i na świecie.

     – Ale nawet w takiej sytuacji wiele aspektów klimatu inwestycyjnego musi się tak ułożyć, aby niewielki przedsiębiorca, z niewielką gotówką, rzędu 20-100 tys. zł uznał, że lepiej inwestować niż polegać na koncie w banku – podsumowuje Marian Noga.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Problemy społeczne

    37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

    Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

    Telekomunikacja

    Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

    Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.