Mówi: | Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej |
Trwają przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Część wydarzeń w tym roku przeniesie się do internetu
Mimo ograniczeń związanych z pandemią trwają intensywne przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Muzeum Powstania Warszawskiego przygotowuje uroczystości wspólnie z partnerem strategicznym, którym 15 lipca została Polska Grupa Energetyczna – do tej pory mecenas muzeum. Ze względu na reżim sanitarny w tym roku obchody w dużej mierze przeniosą się do internetu. Obie instytucje koncentrują się również na tym, by po trzech miesiącach lockdownu pobudzić działalność muzeum i przyciągnąć podobną liczbę odwiedzających co przed pandemią.
15 lipca przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego podpisali umowę o strategicznym partnerstwie. W tej chwili obie instytucje koncentrują się na przygotowaniu obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Ze względu na ograniczenia sanitarne nie będzie mogło zgromadzić się na nich tak dużo osób jak co roku, a część wydarzeń przeniesie się do internetu.
– Pracujemy nad obchodami powstania warszawskiego, które w dużej części odbędą się zdalnie, ale chcemy też zrobić wszystko, żeby powstańcy czuli, że Polacy powiedzieli im jak co roku „dziękuję” 1 sierpnia o godzinie 17.00 – mówi agencji Newseria Biznes Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. – Organizujemy akcję „Wolność łączy”, w której we wszystkich miejscach pamięci 1 sierpnia, po tym jak o 17.00 odezwą się syreny, nasi wolontariusze będą rozdawali wpinki Polski Walczącej podkreślające to, że pamiętamy, że dziękujemy powstańcom warszawskim za to, co wydarzyło się 76 lat temu.
Przedstawiciele PGE chcą w tym roku także przypomnieć o istotnej roli, jaką w czasie powstania odegrali energetycy, szczególnie ci pracujący w Elektrowni Powiśle, która zapewniała energię dla miasta nawet w najgorętszych okresach walk.
– 1 sierpnia o godzinie 10.00 na Powiślu, przy skwerze Kahla, organizujemy obchody pod dawną Elektrownią Powiśle. Dzięki niej miasto, przynajmniej na Powiślu i w Śródmieściu, mogło w miarę normalnie funkcjonować – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
W związku z obchodami wybuchu powstania PGE zachęca do korzystania z aplikacji mobilnej Tablice Pamięci, w której znajduje się mapa z lokalizacjami 167 Tablic Karola Tchorka. Umożliwia ona poznanie historii miejsc upamiętniających niemieckie zbrodnie na ludności cywilnej Warszawy. Od 1 sierpnia przez 63 dni wszystkie tablice poświęcone ofiarom, które zginęły w powstaniu, będą oznaczone biało-czerwoną flagą. Dzięki temu łatwiej będzie odnaleźć miejsca związane z powstańczymi walkami. Aplikacja została poszerzona o relacje świadków tamtych wydarzeń.
Jak podkreślają przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego, organizacja sierpniowych uroczystości to tylko jeden z elementów szeroko zakrojonej współpracy.
– Chcielibyśmy wspierać szereg innych przedsięwzięć, które się odbywają w muzeum, bo to jest żywy organizm. Szczególnie ważny jest powrót muzeum do pełnej działalności po okresie pandemii, bo siłą rzeczy przez ostatnie trzy miesiące instytucja ta była niemal zamknięta – mówi Wojciech Dąbrowski.
Muzeum Powstania Warszawskiego, podobnie jak inne instytucje kulturalne, pozostawało zamknięte od połowy marca aż do końca maja. 3 czerwca otworzyło się na gości, którzy powoli wracają do aktywności sprzed pandemii. W ciągu pierwszego miesiąca po otwarciu muzeum odwiedziło 4,5 tys. osób, podczas gdy w czerwcu 2019 roku gości było dziesięciokrotnie więcej.
– Lipiec jest już dużo lepszy – mówi Jan Ołdakowski. – Czas pandemii był bardzo trudny dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Bardzo się cieszymy, że w tych naprawdę trudnych momentach sponsorzy i mecenasi nie zostawili nas samym sobie. Również z tego, że Polska Grupa Energetyczna postanowiła zmienić swój status i z bycia mecenasem stała się partnerem strategicznym.
– W naszej działalności, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, bardzo ważne jest także prowadzenie akcji społecznych opowiadających o historii Polski, wspierających patriotyzm. Ta umowa jest jednym z elementów naszej działalności tego typu – podkreśla prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Muzeum jest wpisane w koloryt Warszawy, propaguje heroizm walki powstańców i ludności cywilnej z najeźdźcą niemieckim w 1944 roku. To determinowało nas do podjęcia decyzji, aby podpisać umowę strategiczną.
PGE współpracuje z Muzeum Powstania Warszawskiego od 2016 roku. W tym czasie placówkę odwiedziło 3 mln gości, odbyło się ponad 100 koncertów, a także 1000 warsztatów i lekcji dla ponad 130 tys. uczniów. Ze względu na to, że lekcje w grupach zostały wstrzymane, muzeum uruchomiło program „Rodzinne spotkania z historią”, którego patronem zostało PGE. Jego celem jest rodzinne zwiedzanie muzeum i udział w zajęciach w formie interaktywnej gry.
– Akcja ta ma na celu propagowanie historii powstania warszawskiego, tych trudnych dni dla warszawiaków i Polaków. Zapraszamy rodziny do wspólnego spędzania czasu w muzeum, dzieci, rodziców i dziadków, aby wspólnie poznawać historię Polski – mówi Wojciech Dąbrowski.
– Dla nas bardzo ważne jest, że PGE wsparła działania edukacyjne. Na razie będziemy prowadzić mikroedukację w rodzinach. Mamy specjalnie przygotowane scenariusze spotkań, które będą opowiadały – i tym starszym, i tym młodszym – nie tylko o tej dużej historii, ale też będą pokazywały tę mikrohistorię, realia życia w czasie powstania warszawskiego i niemieckiej okupacji w Warszawie, strategie przetrwania w tych trudnych momentach, ale też najważniejsze powstańcze akcje – wyjaśnia Jan Ołdakowski.
Muzeum Powstania Warszawskiego to jedna z najnowocześniejszych instytucji kultury w Polsce. Powstała w 2004 roku i co roku przyciąga pół miliona gości z kraju i zagranicy.
Infrastruktura ciepłownicza w polskich miastach wymaga modernizacji. Pandemia nie wpłynie na poziom inwestycji
W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni
Małgorzata Leitner: Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę rozrywkową. Wielu artystów zostało pozbawionych zarobku [DEPESZA]
Czytaj także
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-06-28: Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
- 2024-06-13: Brak wiedzy może hamować termomodernizację budynków w Polsce. Co czwarty właściciel nie planuje takich inwestycji
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
Polityka
Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio
W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.
IT i technologie
Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań
Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.