Newsy

W Polsce ubezpieczonych jest dwie trzecie nieruchomości. To wciąż poniżej średniej europejskiej

2015-04-24  |  06:35

Coraz więcej Polaków decyduje się na ubezpieczenie mieszkania. Tylko towarzystwa ubezpieczeniowe direct sprzedały w ciągu trzech pierwszych kwartałów ubiegłego roku o blisko 15 proc. więcej takich polis. Obecnie ubezpieczonych jest dwie trzecie nieruchomości, na tle Europy to jednak wciąż niewiele. Eksperci wskazują, że dodatkowe ubezpieczenie warto wykupić, zwłaszcza że polisa w ramach kredytu bankowego ma wąski zakres, a ochroną nie jest objęte wyposażenie czy skutki włamania.

Ubezpieczenie, które wykupujemy w związku z zaciągniętym kredytem, bardzo często ma określony zakres. Oczekiwaniem banku jest zabezpieczenie samej nieruchomości, czyli ubezpieczenie murów od nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak huragan, powódź i zalanie. A przecież obok murów jest też wyposażenie o określonej wartości, to już jednak nie interesuje banku – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu w Gothaer Towarzystwie Ubezpieczeń.

Coraz więcej osób decyduje się na ochronę mieszkania i domu. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że objętych ubezpieczeniem jest ok. 67 proc. nieruchomości. Jeszcze w 2010 roku było to 50 proc. W dużej mierze wynik windują same banki, bo bez polisy nie można liczyć na kredyt hipoteczny. W ten sposób banki chronią nieruchomość, która stanowi zabezpieczenie kredytu.

Najczęściej nie jest ubezpieczane wyposażenie czy skutki takich zdarzeń, jak włamanie czy wandalizm. Nie jest też ubezpieczane ryzyko związane z samym ubezpieczającym, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, wypadkowe – przypomina Włodarczyk-Moczkowska.

Zdaniem ekspertki warto dlatego zdecydować się na dodatkowe ubezpieczenie. Polisa będzie się różniła w zależności od przeznaczenia lokalu – inna będzie przy wynajmie, inna przy prowadzeniu w niej działalności.

W Polsce rośnie świadomość o korzyściach, jakie niesie ze sobą ubezpieczenie. Dla przykładu towarzystwa direct, oferujące polisy przez internet, sprzedały w okresie od stycznia do września 2014 roku o 14,8 proc. więcej takich polis niż rok wcześniej – wzrost z 73 do blisko 84 tys. (dane Polskiej Izby Ubezpieczeń). Jak zaznacza prezes Gothaer wpływa na to również relatywnie niska cena ubezpieczenia.

Ubezpieczenia mieszkania zaczynają się już od ok. 100 zł. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i wówczas cena jest pochodną zakresu ubezpieczenia i jego sumy – tłumaczy ekspertka. – Często do ubezpieczenia dołączany jest też pakiet assistance domowego.

Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że choć wzrosła liczba zawieranych umów direct, to znacznie niższa jest łączna składka (spadek z 11,5 do 8,5 mln zł). Może to oznaczać albo duże obniżki cenowe, albo to, że klienci wybierają tanie umowy, o węższym zakresie ubezpieczenia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.