Newsy

Wirtualna rzeczywistość wkracza do zarządzania nieruchomościami. Pozwala szkolić pracowników szybciej i w bezpieczniejszych warunkach

2019-11-04  |  06:20

Automatyzacja i wykorzystanie dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, stają się standardem w zarządzaniu nieruchomościami. Rynek szuka coraz bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a firmy coraz chętniej wykorzystują także wirtualną rzeczywistość do usprawnienia swoich procesów i szkolenia pracowników technicznych. Pozwala to przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę w bezpiecznych warunkach, w dowolnym miejscu, jednocześnie redukując czas i koszty takich szkoleń.

– Pojęcie facility management jest dość skomplikowane. Obejmuje pewne procesy, które definiują, w jaki sposób należy zarządzać przedsiębiorstwem. Natomiast w obszarze nieruchomości facility management jest kojarzony jako usługi dostarczane klientom w zakresie zarządzania ich dobrami, jako obsługa techniczna budynków – mówi agencji Newseria Biznes Norbert Ślusarczyk, segment director corporate, Hard FM Poland w Sodexo Polska.

Facility management, czyli kompleksowe zarządzanie budynkiem, może przynieść firmie szereg korzyści – od obniżenia kosztów utrzymania nieruchomości, przez zwiększenie jej rynkowej wartości, po poprawę jakości świadczonych w nim usług. FM może obejmować cały szereg aspektów: zarówno obsługę techniczną budynku, utrzymanie czystości i catering, zarządzanie ekonomiczne, jak i elementy związane z poprawą warunków pracy czy motywowaniem pracowników. W ten obszar – podobnie jak w innych branżach – w coraz większym stopniu wkraczają nowe technologie.

– Klienci oczekują, że będziemy dostarczać im obsługę facility management w innowacyjny sposób, że będziemy optymalizować koszty utrzymania nieruchomości bądź koszty personalne potrzebne do realizacji takich usług. Najlepszą odpowiedzią na te potrzeby jest zastosowanie nowych technologii. Dlatego inwestujemy w nie już od pewnego czasu. Wprowadzamy roboty, drony i procesy automatyzacji, które mają przede wszystkim optymalizować koszty ponoszone przez naszych klientów – mówi Norbert Ślusarczyk.

Wykorzystanie robotów i dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, powoli stają się już standardem w branży. Dlatego potrzebne są coraz nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania, które pozwolą lepiej zarządzać obsługą nieruchomości, a przy tym zredukować koszty.

– Nowym rozwiązaniem jest wirtualna rzeczywistość, kojarzona do tej pory głównie z grami komputerowymi. Rozwój technologii i większa dostępność takich rozwiązań pozwalają nam na zastosowanie VR w naszej branży do usprawnienia procesów. To idealne rozwiązanie, abyśmy mogli naszym pracownikom zapewnić wyższy komfort pracy i większe bezpieczeństwo, z kolei naszych klientów nie narażać na niezaplanowane sytuacje – mówi Norbert Ślusarczyk.

Technologia wirtualnej rzeczywistości uzupełni stosowane przez Sodexo standardowe metody audytu i szkolenia pracowników. Pierwszym wdrażanym modułem szkoleniowym na bazie VR jest pompownia przeciwpożarowa. Pracownicy będą odbywać szkolenia z przeglądu pompowni przeciwpożarowej w wirtualnym środowisku, co pozwoli przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę bez narażania zdrowia pracowników czy bezpieczeństwa pracy urządzeń.

– Dzięki odwzorowaniu pomieszczeń możemy szkolić pracowników technicznych w dowolnym miejscu i o dowolnej porze bez narażania ich zdrowia i bezpieczeństwa naszych klientów. Każdego pracownika możemy przeszkolić i przeegzaminować, sprawdzając jego wiedzę, bezpośrednio w obiekcie klienta czy w centrali naszej firmy. To optymalizacja zarówno czasu osób szkolących, jak i szkolonych – przekonuje Norbert Ślusarczyk.

Szkolenie pracowników w wirtualnej rzeczywistości ma też wymiar proekologiczny. W tradycyjnym szkoleniu z przeglądu pompowni przeciwpożarowej zużywa się średnio 40–100 litrów oleju napędowego. Wykorzystanie VR pozwala ograniczyć tę ilość i zmniejszyć ślad węglowy.

– Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości to trend, który będzie się upowszechniał w obszarze facility management. Do tej pory nie było narzędzi pozwalających na przeprowadzenie tego typu szkoleń dla pracowników technicznych. Natomiast za jakiś czas stanie się to normą – mówi ekspert Sodexo Polska.

Dodatkowy atut to oszczędność czasu i kosztów, bo szkolenie wraz z modułem egzaminacyjnym trwa około godziny.

– Największym kosztem dla utrzymania nieruchomości jest koszt i czas pracy naszych pracowników. To jest element, który możemy optymalizować przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości. Pozwoli nam to zdecydowanie podnieść efektywność pracy ludzi i poprawić kosztową część obsługi nieruchomości – podkreśla Norbert Ślusarczyk.

Sodexo jest jednym z liderów rynku facility management. Obsługuje w całej Polsce blisko 220 nieruchomości i 1 350 mniejszych jednostek, dostarczając kompleksowe, zintegrowane usługi.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.