Mówi: | Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka, juror w konkursie Piórko Silvia Pizzati, ilustratorka, laureatka konkursu „Piórko 2022. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” Jan Kołodyński, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka |
100 tys. zł trafi do ilustratorki nowej książki dla dzieci wybranej przez Biedronkę w konkursie Piórko. W sklepach sieci można usłyszeć fragmenty książki z głośników
Sieć sklepów Biedronka już po raz ósmy zorganizowała konkurs „Piórko” na najlepszą książkę dla dzieci. Rysunki do zwycięskiej książki o żabie Brerep wykona Silvia Pizzati, debiutująca ilustratorka, do której trafiła właśnie nagroda 100 tys. zł. Wydawnictwo za kilka tygodni trafi na sklepowe półki. Piórko to jedna z najważniejszych inicjatyw Biedronki promujących czytanie, nie tylko wśród najmłodszych. Kolejną jest rozpoczęty właśnie Tydzień Głośnego Czytania, w ramach którego do 5 października klienci robiący zakupy w placówkach Biedronki będą mogli wysłuchać z głośników fragmentów zwycięskiej książki w interpretacji Kamili Ryciak i Wiktora Zborowskiego.
– Konkurs Piórko jest przeznaczony dla debiutantów, czyli osób, które nie mają za sobą wcześniejszej przygody z pisaniem ani ilustrowaniem tekstów. Ale to nie oznacza, że nie są profesjonalistami. Często są to np. studenci Akademii Sztuk Pięknych, w trakcie studiów albo tuż po studiach, copywriterzy albo osoby, które mają do czynienia z grafiką użytkową – mówi agencji Newseria Lifestyle Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka, juror w konkursie Piórko.
Tegoroczna edycja Piórka odbyła się już po raz ósmy. Zgłosiło się do niej ponad 3 tys. początkujących pisarzy i ponad 4 tys. ilustratorów. W tej pierwszej kategorii zwyciężyła Sonia Miniewicz, autorka tekstu książki „Brerep”. Dołączyła do niej Silvia Pizzati – zwyciężczyni etapu ilustracyjnego.
– Poziom był bardzo wysoki, ale różnił się tym, że w tegorocznej edycji nadesłane prace były bardziej zróżnicowane. W poprzednich latach widzieliśmy pewną dominację konkretnych trendów ilustracyjnych, jak np. trend komiksowy czy tzw. kreska japońska. Natomiast w tym roku mieliśmy zgłoszenia, które przedstawiały bardzo różne podejścia i bardzo różne szkoły ilustracyjne – mówi Arkadiusz Mierzwa. – Finalnie zwyciężyła Silvia Maria Pizzati i mogę zdradzić zza kulis obrad jury, że to była praca kompletna, łącząca jurorów. Właściwie w jury nie było nikogo, komu się nie spodobała, od razu kupiliśmy to poczucie humoru.
Jak podkreśla laureatka tegorocznej edycji, cenne w pracy nad ilustracjami było to, że nikt nie narzucał stylu, w jakim powinny być utrzymane rysunki.
– Miałam wolność tworzenia, że tak naprawdę robiłam tę książkę dla wszystkich czytelników, ale po swojemu. Nie miałam jakiejś osoby nade mną, która dyktowała mi, jak coś ma wyglądać, tylko wszystko było przelane z serca – mówi Silvia Pizzati, która urodziła się w Mediolanie, ale wychowała w Polsce. – Wygrana w konkursie Piórko daje mi nadzieję na to, że moja kariera ilustratora się rozwinie.
– Tytułowa Brerep jest żabą, która jest również księżniczką. Żeby dowiedzieć się więcej, trzeba przeczytać książkę, do czego serdecznie zachęcam – mówi Silvia Pizzati. – Zachęciłabym też ilustratorów do wzięcia udziału w konkursie, żeby przeczytali tekst, zarejestrowali się, zaczęli szkicować i wysłali swoje prace, bo to jest najważniejsze, żeby po prostu to zrobić.
Ogłoszenie wyników ósmej edycji konkursu Piórko zainaugurowało również Tydzień Głośnego Czytania w sklepach sieci Biedronka. Do 5 października br. klienci podczas zakupów będą mogli posłuchać fragmentów nagrodzonej książki w interpretacji znanych i lubianych głosów: Kamili Ryciak oraz Wiktora Zborowskiego, który jest również jednym z jurorów konkursu Piórko. To już druga tego typu akcja.
Jak podkreślają przedstawiciele sieci handlowej, obie inicjatywy – zarówno konkurs Piórko, jak i Tydzień Głośnego Czytania – mają na celu popularyzować czytelnictwo wśród dzieci i zachęcać do wspólnego rodzinnego czytania wartościowych pozycji. Podobnie jak sprzedaż różnego typu wydawnictw, nie tylko dla dzieci. Jest to jeden z priorytetów działalności społecznej Biedronki.
Piórko to coroczny konkurs Biedronki skierowany do debiutujących autorów tekstów, których prace nie były nigdy dotąd publikowane. Ich zadaniem jest stworzenie książki dla dzieci w wieku 4–10 lat. Następnie wybierani są ilustratorzy. Zwycięska publikacja jest następnie wydawana w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy i trafia do sprzedaży w sklepach sieci, które każdego dnia odwiedza ok. 4 mln Polaków. Ma więc szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
– Książki, które wydajemy w ramach konkursu Piórko, bardzo dobrze się sprzedają. W ramach dotychczasowych siedmiu edycji sprzedało się już ok. 420 tys. egzemplarzy. Po cichu liczymy, że tegoroczna edycja i nowa książka o tytule „Brerep” będzie jednym z większych hitów tej naszej serii wydawniczej – mówi Jan Kołodyński, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.
Od 2015 roku jurorzy konkursu Piórko przeczytali i obejrzeli już ponad 28 tys. nadesłanych prac. Najlepszym autorom tekstów i ilustratorom, którzy wraz z możliwością publikacji otrzymują nagrody finansowe w wysokości 100 tys. zł, Biedronka przekazała zaś łącznie 1,6 mln zł.
– Biedronka jest obecna w ponad 1,1 tys. miejscowości w Polsce, a w wielu z nich jest też jedynym miejscem oferującym dostęp do książek. Dlatego uważamy, że popularyzowanie czytelnictwa jest naszą misją, a nie ma na to lepszego sposobu niż zachęcanie do czytania dzieci i młodzieży – podkreśla Jan Kołodyński. – Jesteśmy zdeterminowani, aby ten konkurs odbywał się dalej, co roku.
– Warto wspierać talenty i warto wspierać czytelnictwo. To, co dzisiaj młode pokolenia przeczytają, to jest de facto to, co jutro będą umiały – dodaje Arkadiusz Mierzwa.
Zilustrowana przez Silvię Pizzati książka, której tekst napisała Sonia Miniewicz, trafi do sprzedaży w sklepach Biedronki 14 listopada br.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.