Newsy

9 mld euro trafi do polskich firm na innowacje. To szansa na dogonienie Zachodu

2015-04-21  |  06:45

W nowej perspektywie finansowej polscy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia na innowacje i działalność badawczo-rozwojową. Na ten cel trafi 9 mld euro z programu Inteligentny Rozwój. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce im ułatwiać sięganie po unijne środki. Służyć temu ma nie tylko przyspieszanie procedur, lecz także pomoc w nawiązywaniu kontaktów między firmami a naukowcami.

W przyszłej perspektywie finansowej mamy około 9 mld euro z funduszy europejskich na to, by wesprzeć przedsiębiorców w budowaniu innowacji – informuje Leszek Cieśla z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Inwestycje w innowacyjność mają wzmacniać konkurencyjność polskich firm. O potrzebie takich nakładów wiele się mówi, ale – jak podkreśla Leszek Cieśla – trzeba pamiętać, że innowacyjność w Polsce budowana jest dopiero od 1989 roku. Wsparciem dla firm mają być instytucje publiczne, np. NCBiR.

Żenimy ze sobą dwa środowiska: nauki i biznesu. Głęboko wierzymy w to, że z tego małżeństwa będą dzieci, mówię tu oczywiście o innowacjach, pracach badawczo-rozwojowych i nowych produktach, które są w stanie zdobyć polskie, a przede wszystkim światowe rynki – mówi przedstawiciel Centrum.

Jak zapewnia Cieśla, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju stara się wpłynąć na poprawę sytuacji w dziedzinie innowacyjności poprzez elastyczne dopasowanie się do potrzeb przedsiębiorców. W nowej perspektywie sięganie po dofinansowanie ma być jeszcze łatwiejsze niż w poprzedniej.

Dobrym przykładem może być program, który wkrótce ruszy, czyli Szybka ścieżka. W ciągu 60 dni przedsiębiorca dostaje informację o tym, czy otrzyma dofinansowanie z NCBiR – informuje Leszek Cieśla.

Centrum było pierwszą instytucją publiczną w Polsce, która wprowadziła rynkowy system wsparcia redukujący formalności do minimum i skracający czas wydania decyzji do 60 dni od złożenia dokumentów. W pierwszym, rozstrzygniętym rok temu konkursie dofinansowanie w wysokości 254 mln zł otrzymało 115 przedsiębiorstw realizujących projekty z zakresu wysokich i średnich technologii.

Jak podkreśla Cieśla, kwoty dofinansowania pochodzące z ministerialnej agencji sięgają nawet kilkunastu milionów złotych. Tak szybki czas rozpatrywania wniosków jest czymś wyjątkowym, bo nawet w przypadku kredytów bankowych proces weryfikacji bywa nierzadko dłuższy.

Rozwijanie innowacji w Polsce będzie wspierać również nowo powstała Koalicja na rzecz Polskich Innowacji, która zrzesza instytucje naukowe, akademickie i biznesowe. Inicjatorzy zapewniają, że w wyniku prac KPI zostaną wypracowane szczegółowe proinnowacyjne rozwiązania na rzecz rozwoju sektora B+R w Polsce i zwiększenia poziomu innowacyjności polskiej gospodarki.

Wszyscy przedsiębiorcy powinni inwestować w B+R, być krok do przodu, tak aby ich produkty były innowacyjne – podsumowuje Leszek Cieśla.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.