Newsy

A. Szejnfeld: Rzecznik Praw Przedsiębiorcy niepotrzebny

2013-04-25  |  06:45

– Trzeba do tej propozycji podchodzić z dystansem – mówi Adam Szejnfeld z PO na temat pomysłu Polskiego Stronnictwa Ludowego o powołaniu Rzecznika Praw Przedsiębiorcy. Projekt ustawy w tej sprawie znalazł się już na biurku Marszałek Sejmu. Według Szejnfelda, konieczna jest większa dbałość o interesy przedsiębiorców, co jednocześnie nie musi wiązać się z koniecznością powoływania do życia nowego urzędu.

Według polityka Platformy Obywatelskiej, liczne głośne przykłady pokazują, że przedsiębiorcy byli traktowani w Polsce w sposób pozostawiający wiele do życzenia. W zderzeniu z aparatem publicznym stali na straconej pozycji. Nieraz zdarzało się, że urzędnicy przekraczali swoje uprawnienia, a niekiedy też łamali prawo, za co nie ponosili żadnej odpowiedzialności. Jej ciężar przerzucany był za to na barki właścicieli firm.

Jak podkreśla Szejnfeld, w ostatnim czasie wiele w tej materii udało się zmienić na lepsze. Przywołuje tu przykłady wprowadzonych niedawno ustaw o odpowiedzialności urzędniczej, metryce urzędniczej i transparentności administracji.

 – Pakietem na rzecz przedsiębiorczości znieśliśmy także areszty wydobywcze, wprowadziliśmy – to jest fundamentalna zmiana – domniemanie uczciwości – wyjaśnia poseł PO. – Nie wolno oskarżyć, zabrać pieniędzy, zablokować kont przedsiębiorcy dopóty, dopóki mu się tego nie udowodni, a więc dopóki nie ma ostatecznej decyzji administracyjnej czy prawomocnego wyroku, orzeczenia sądu.

Szejnfeld przypomina, że swoich reprezentantów w postaci rzeczników mają liczne grupy społeczne. Wśród istniejących dzisiaj urzędów są: Rzecznik Praw Obywatelskich, Praw Dziecka, Rzecznik Praw Pacjenta i Konsumentów. Z powołaniem kolejnych wiązać mogłoby się jednak szereg problemów.

 – Przedsiębiorców jest około 1,7 mln, a podatników, którzy też mają problemy z urzędami skarbowymi – 16 mln ludzi – zauważa Adam Szejnfeld.

Dlatego do tematu, jego zdaniem, należy podejść z dużą ostrożnością. 

 – Znamienna sprawa, że sami pracodawcy i przedsiębiorcy też wątpią, czy taka instytucja publiczna, a nie prywatna, np. instytucja pozarządowa, mogłaby realizować swoje zadania – mówi poseł Platformy. – Trudno bowiem, żeby jeden urzędnik przeciwko drugiemu urzędnikowi chronił skutecznie i z oddaniem obywatela.

Szejnfeld przypomina o istniejącym do tej pory Rzeczniku Praw Przedsiębiorców, działającym przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

 – Mnożenie instytucji publicznych czy dublowanie pracy innych, np. Rzecznika Praw Obywatelskich, to nie najlepszy sposób na walkę z „wpadkami” urzędników, którzy potrafią doprowadzić firmę do bankructwa. Nie potrzeba nam kolejnego urzędu, który będzie bronił przedsiębiorców, lecz rozwiązań systemowych – podkreślają przedstawiciele PKPP Lewiatan. – Konieczna jest poprawa relacji, na różnych szczeblach, biznesu z administracją. Potrzebna jest również kompleksowa, spójna reforma stanowienia i stosowania prawa, która poprawi jego jakość, a tym samym ograniczy nierówność traktowania przedsiębiorców, restrykcyjność, czy wysokie koszty dla firm. Warto też zadbać o ustawowe uregulowanie systemu odszkodowań dla przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani na skutek błędnych decyzji urzędników – uważają przedsiębiorcy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.