Mówi: | Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora ds. marketingu i komunikacji, CBRE w Polsce Radosław Gajda, architekt i autor bloga o architekturze „Architecture is a good idea” |
Biuro to nie tylko wizytówka firmy. Może pomóc zwiększać zyski i pozyskiwać najlepszych specjalistów
Nowoczesne, odpowiednio zaaranżowane biuro jest wizytówką firmy w oczach klientów i pracowników. Może wpływać na jej wyniki – podnosząc efektywność pracy – i pomagać w rekrutowaniu najlepszych specjalistów, dla których wygląd miejsca pracy bywa równie ważny jak zarobki czy perspektywy rozwoju. Najciekawszych i najbardziej kreatywnych przestrzeni biurowych szuka CBRE w drugiej edycji konkursu Office Superstar 2018.
– Inwestycja w ładne i wygodne biuro jest dla pracodawców opłacalna, ale przede wszystkim – konieczna. Biuro jest wizytówką firmy, prezentujemy je przed klientami, pracownikami, kandydatami do pracy. To miejsce, gdzie można pokazać DNA organizacji, sposób, w jaki funkcjonuje, jakie ma wartości, jak się w niej pracuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora ds. marketingu i komunikacji w CBRE.
Jak wynika z raportu Leesman Index „The Next 250k”, blisko 90 proc. pracowników biurowych deklaruje, że ważny jest dla nich design miejsca pracy. Nowoczesne i odpowiednio zaaranżowane biuro stanowi nie tylko wizytówkę firmy, lecz także realnie wpływa na efektywność pracowników.
Radosław Gajda, architekt i autor bloga o architekturze „Architecture is a good idea” wskazuje, że odpowiednio aranżowana przestrzeń biurowa powinna odpowiadać różnym formom aktywności, zgodnie z trendem activity based working.
– Koncepcja activity based working polega na tym, że biuro musi być różnorodne, czyli dostosowywać się do różnych potrzeb pracowników w ciągu dnia, i zmienne, żeby jego przestrzeń można było rearanżować w zależności od tego, co akurat dzieje się w biurze. Chodzi o to, że kiedy pracujemy, to nie robimy przecież cały czas tego samego. Odbieramy e-maile, telefony, rozmawiamy z kolegami w większych lub mniejszych grupach albo potrzebujemy maksymalnego skupienia i koncentracji do wykonania jakiegoś bardzo ważnego zadania. Dlatego biuro powinno odpowiadać na potrzeby różnych form aktywności w pracy – mówi Radosław Gajda.
– Różnorodna i wygodna przestrzeń pomaga się skupić na pracy, lepiej pracować w zespole, wpływa na przepływ informacji. Złotą zasadą jest, aby biuro było różnorodne i faktycznie dopasowane do potrzeb pracowników. Wtedy firma, która inwestuje w swoje biuro, może mieć pewność, że efektywność pracowników będzie na wysokim poziomie – dodaje Natalia Wenzławska.
Zaaranżowanie biura, które będzie atrakcyjne w oczach klientów i wygodne dla pracowników, wiąże się z wydatkami. Jednak z drugiej strony jest to inwestycja w rozwój firmy, jej wizerunek jako pracodawcy oraz w kreatywność i efektywność pracowników. Dobrze wyposażone, atrakcyjne i funkcjonalne biuro może nawet wpłynąć na poziom absencji i zmniejszyć liczbę zwolnień chorobowych pracowników, co pozytywnie przełoży się na wyniki firmy.
– Możemy sobie wyobrazić wyposażenie i wykończenie biura za trzysta euro za metr kwadratowy, ale możemy również wyobrazić sobie takie za tysiąc euro za mkw. Ten koszt można różnicować, ale trzeba go postrzegać właśnie jako inwestycję – podkreśla Radosław Gajda.
W obecnej sytuacji na polskim rynku pracy ładne i nowoczesne biuro może też stanowić przewagę firmy w procesie rekrutacji i pozyskiwania wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zwłaszcza dla młodego pokolenia pracowników – poza czynnikami takimi jak jak np. elastyczny wymiar pracy, wynagrodzenie czy perspektywy rozwoju – liczy się otoczenie, w którym pracują.
– Mówi się, że efektywny pracownik to szczęśliwy pracownik, i to wcale nie jest bajka. Szczęśliwy pracownik jest bardziej zaangażowany, dłużej związany z firmą. Po prostu chce w niej pracować i to widać po jego wynikach – podkreśla Natalia Wenzławska.
Autor popularnego bloga „Architecture is a good idea” ocenia, że w Polsce pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie ma wygląd ich biura.
– Biuro jest narzędziem employer brandingowym, może przyciągać do firmy najlepsze talenty. Coraz więcej pracodawców stara się podnosić jakość swojej przestrzeni biurowej, wyposażając ją w nowe meble, bardziej ergonomiczne rozwiązania funkcjonalne czy stawiając na aktywne biuro, zgodne z koncepcją activity based working. Mam wielką nadzieję, że ta edycja konkursu Office Superstar pokaże to, że we wszystkich branżach możemy postawić na ciekawe i funkcjonalne rozwiązania – mówi Radosław Gajda.
Do 30 czerwca br. przyjmowane są zgłoszenia w konkursie Office Superstar 2018, w którym CBRE poszuka najciekawszych, kreatywnych i innowacyjnie zaaranżowanych przestrzeni biurowych. Do rywalizacji mogą stanąć wszystkie firmy i organizacje, które uważają swoje biuro za najlepszą wizytówkę i chcą się nią pochwalić. W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział ponad sto polskich i międzynarodowych organizacji, spośród których eksperci wybrali jedenaście najbardziej unikalnych projektów wnętrz biurowych.
– Laureaci I edycji konkursu Office Superstar są świetnym przykładem tego, jak wykorzystać przestrzeń biurową. Tamte biura były zaprezentowane w taki sposób, że osoba, która przychodziła do biura, od razu wiedziała, z jaką organizacją ma do czynienia – mówi Natalia Wenzławska.
W konkursie może startować najemca lub właściciel przestrzeni biurowej, który chce się pochwalić swoją aranżacją i wzmocnić swój wizerunek jako dobrego, pożądanego pracodawcy. Tegoroczne zgłoszenia będą przyjmowane w siedemnastu kategoriach – najlepsze miasto regionalne (pięć kategorii dla pięciu miast: Trójmiasto, Kraków, Wrocław, Łódź, Poznań), branże (m.in. finansowa, BPO/SSC, kreatywna, doradcza i prawna), rodzaje wnętrz (biuro coworkingowe, przestrzeń socjalna i sala konferencyjna) oraz rodzaje zastosowanych rozwiązań (wellness i technologie). Każda firma, która chce zgłosić swój akces, może startować w kilku różnych kategoriach. Najlepsze projekty spośród zgłoszonych wybierze kapituła złożona z ekspertów z dziedziny nieruchomości, architektury, środowiska pracy i designu. Wyniki tegorocznej edycji zostaną ogłoszone na początku października, podczas gali CBRE IDEA LAB.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.