Mówi: | Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora ds. marketingu i komunikacji, CBRE w Polsce Radosław Gajda, architekt i autor bloga o architekturze „Architecture is a good idea” |
Biuro to nie tylko wizytówka firmy. Może pomóc zwiększać zyski i pozyskiwać najlepszych specjalistów
Nowoczesne, odpowiednio zaaranżowane biuro jest wizytówką firmy w oczach klientów i pracowników. Może wpływać na jej wyniki – podnosząc efektywność pracy – i pomagać w rekrutowaniu najlepszych specjalistów, dla których wygląd miejsca pracy bywa równie ważny jak zarobki czy perspektywy rozwoju. Najciekawszych i najbardziej kreatywnych przestrzeni biurowych szuka CBRE w drugiej edycji konkursu Office Superstar 2018.
– Inwestycja w ładne i wygodne biuro jest dla pracodawców opłacalna, ale przede wszystkim – konieczna. Biuro jest wizytówką firmy, prezentujemy je przed klientami, pracownikami, kandydatami do pracy. To miejsce, gdzie można pokazać DNA organizacji, sposób, w jaki funkcjonuje, jakie ma wartości, jak się w niej pracuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora ds. marketingu i komunikacji w CBRE.
Jak wynika z raportu Leesman Index „The Next 250k”, blisko 90 proc. pracowników biurowych deklaruje, że ważny jest dla nich design miejsca pracy. Nowoczesne i odpowiednio zaaranżowane biuro stanowi nie tylko wizytówkę firmy, lecz także realnie wpływa na efektywność pracowników.
Radosław Gajda, architekt i autor bloga o architekturze „Architecture is a good idea” wskazuje, że odpowiednio aranżowana przestrzeń biurowa powinna odpowiadać różnym formom aktywności, zgodnie z trendem activity based working.
– Koncepcja activity based working polega na tym, że biuro musi być różnorodne, czyli dostosowywać się do różnych potrzeb pracowników w ciągu dnia, i zmienne, żeby jego przestrzeń można było rearanżować w zależności od tego, co akurat dzieje się w biurze. Chodzi o to, że kiedy pracujemy, to nie robimy przecież cały czas tego samego. Odbieramy e-maile, telefony, rozmawiamy z kolegami w większych lub mniejszych grupach albo potrzebujemy maksymalnego skupienia i koncentracji do wykonania jakiegoś bardzo ważnego zadania. Dlatego biuro powinno odpowiadać na potrzeby różnych form aktywności w pracy – mówi Radosław Gajda.
– Różnorodna i wygodna przestrzeń pomaga się skupić na pracy, lepiej pracować w zespole, wpływa na przepływ informacji. Złotą zasadą jest, aby biuro było różnorodne i faktycznie dopasowane do potrzeb pracowników. Wtedy firma, która inwestuje w swoje biuro, może mieć pewność, że efektywność pracowników będzie na wysokim poziomie – dodaje Natalia Wenzławska.
Zaaranżowanie biura, które będzie atrakcyjne w oczach klientów i wygodne dla pracowników, wiąże się z wydatkami. Jednak z drugiej strony jest to inwestycja w rozwój firmy, jej wizerunek jako pracodawcy oraz w kreatywność i efektywność pracowników. Dobrze wyposażone, atrakcyjne i funkcjonalne biuro może nawet wpłynąć na poziom absencji i zmniejszyć liczbę zwolnień chorobowych pracowników, co pozytywnie przełoży się na wyniki firmy.
– Możemy sobie wyobrazić wyposażenie i wykończenie biura za trzysta euro za metr kwadratowy, ale możemy również wyobrazić sobie takie za tysiąc euro za mkw. Ten koszt można różnicować, ale trzeba go postrzegać właśnie jako inwestycję – podkreśla Radosław Gajda.
W obecnej sytuacji na polskim rynku pracy ładne i nowoczesne biuro może też stanowić przewagę firmy w procesie rekrutacji i pozyskiwania wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zwłaszcza dla młodego pokolenia pracowników – poza czynnikami takimi jak jak np. elastyczny wymiar pracy, wynagrodzenie czy perspektywy rozwoju – liczy się otoczenie, w którym pracują.
– Mówi się, że efektywny pracownik to szczęśliwy pracownik, i to wcale nie jest bajka. Szczęśliwy pracownik jest bardziej zaangażowany, dłużej związany z firmą. Po prostu chce w niej pracować i to widać po jego wynikach – podkreśla Natalia Wenzławska.
Autor popularnego bloga „Architecture is a good idea” ocenia, że w Polsce pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie ma wygląd ich biura.
– Biuro jest narzędziem employer brandingowym, może przyciągać do firmy najlepsze talenty. Coraz więcej pracodawców stara się podnosić jakość swojej przestrzeni biurowej, wyposażając ją w nowe meble, bardziej ergonomiczne rozwiązania funkcjonalne czy stawiając na aktywne biuro, zgodne z koncepcją activity based working. Mam wielką nadzieję, że ta edycja konkursu Office Superstar pokaże to, że we wszystkich branżach możemy postawić na ciekawe i funkcjonalne rozwiązania – mówi Radosław Gajda.
Do 30 czerwca br. przyjmowane są zgłoszenia w konkursie Office Superstar 2018, w którym CBRE poszuka najciekawszych, kreatywnych i innowacyjnie zaaranżowanych przestrzeni biurowych. Do rywalizacji mogą stanąć wszystkie firmy i organizacje, które uważają swoje biuro za najlepszą wizytówkę i chcą się nią pochwalić. W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział ponad sto polskich i międzynarodowych organizacji, spośród których eksperci wybrali jedenaście najbardziej unikalnych projektów wnętrz biurowych.
– Laureaci I edycji konkursu Office Superstar są świetnym przykładem tego, jak wykorzystać przestrzeń biurową. Tamte biura były zaprezentowane w taki sposób, że osoba, która przychodziła do biura, od razu wiedziała, z jaką organizacją ma do czynienia – mówi Natalia Wenzławska.
W konkursie może startować najemca lub właściciel przestrzeni biurowej, który chce się pochwalić swoją aranżacją i wzmocnić swój wizerunek jako dobrego, pożądanego pracodawcy. Tegoroczne zgłoszenia będą przyjmowane w siedemnastu kategoriach – najlepsze miasto regionalne (pięć kategorii dla pięciu miast: Trójmiasto, Kraków, Wrocław, Łódź, Poznań), branże (m.in. finansowa, BPO/SSC, kreatywna, doradcza i prawna), rodzaje wnętrz (biuro coworkingowe, przestrzeń socjalna i sala konferencyjna) oraz rodzaje zastosowanych rozwiązań (wellness i technologie). Każda firma, która chce zgłosić swój akces, może startować w kilku różnych kategoriach. Najlepsze projekty spośród zgłoszonych wybierze kapituła złożona z ekspertów z dziedziny nieruchomości, architektury, środowiska pracy i designu. Wyniki tegorocznej edycji zostaną ogłoszone na początku października, podczas gali CBRE IDEA LAB.
Czytaj także
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-22: Joanna Przetakiewicz: Podczas kampanii wyborczej kobietom wiele obiecano. Jak na razie nie widać rezultatów i jest duże rozczarowanie
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach
Według ONZ postępujący kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 i rosnąca liczba konfliktów cofnęły świat w realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dlatego niezbędne jest m.in. większe zaangażowanie biznesu, bez którego niewiele da się zdziałać. W tej chwili wciąż pozostaje ono niewystarczające albo kończy się tylko na wzniosłych deklaracjach, które często noszą znamiona greenwashingu. Tak zwana ekościema jest dużym problemem dla konsumentów: 70 proc. deklaruje, że jest zmęczonych tylko mówieniem zamiast realizacją konkretnych działań na rzecz środowiska.
Bankowość
Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa
Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.
Infrastruktura
Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
Średnio co piąta latarnia uliczna należąca do gmin jest zmodernizowana – wynika z danych Signify Poland. Większość z pozostałych 80 proc. to energochłonne oświetlenie sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z systemem zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczącą redukcję energii, czyli także kosztów ponoszonych przez samorządy. Na takie inwestycje w najbliższym czasie będzie się decydować coraz więcej gmin. Za spodziewanym boomem przemawiają różne dostępne możliwości finansowania takich projektów.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.