Newsy

Biznes na peryferiach

2012-11-08  |  06:40
Mówi:Alicja Gostek-Świech
Funkcja:Prezes
Firma:Kraków Business Park
  • MP4

    Międzynarodowe korporacje wcale nie muszą mieć swoich oddziałów w centrach miast. Peryferyjna lokalizacja odpowiada takim gigantom jak Shell, HSBC czy Amway. Mieszczą się one w Kraków Business Park, który jest oddalony o 13 kilometrów od centrum. Docelowo ma tu pracować 15 tysięcy osób.

     – Klucz do sukcesu to dobra komunikacja  przekonuje Alicja Gostek-Świech, prezes inwestycji. – Szybciej jest się dostać od nas do centrum Krakowa niż przemieścić z jednej dzielnicy do drugiej  mówi.

    Podkrakowskie miasteczko biznesowe to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. W tym roku obchodzi 15. urodziny. W Zabierzowie pracuje już blisko 6 tysięcy osób. Swoje oddziały zlokalizowało tu kilka międzynarodowych korporacji, m.in. Shell, HSBC, UBS, Amway, UPM czy Asseco.

     – Byliśmy jednymi z pierwszych, którzy zajęli się tym przedsięwzięciem. Mieliśmy profesjonalne międzynarodowe firmy, które prowadziły rozmowy na temat wynajmu, a przede wszystkim, jako pierwsi gwarantowaliśmy warunki na poziomie światowym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Alicja Gostek-Świech, prezes Kraków Business Park.

    Twórcy biznesowego centrum pod Krakowem nie żałują, że postawili na takie – wydawałoby się – niekorzystne położenie i przekonują, że bardzo istotne było zaplanowanie i stworzenie dobrej mapy komunikacyjnej.

     – Ta lokalizacja nie ma właściwie minusów. Doprowadziliśmy kolej, która prowadzi do centrum Krakowa. Mamy duże parkingi, czego nie ma przy biurach w mieście. Dojazd jest o wiele prostszy. Mamy specjalne autobusy komunikacji miejskiej, postój taksówek. Mamy możliwość nawet dojazdu rowerami – wymienia Alicja Gostek-Świech.

    Prezes parku przyznaje, że wiele pomysłów zostało ściągniętych do Krakowa prosto ze Stanów Zjednoczonych, gdzie od lat istnieją parki biznesowe, zlokalizowane poza miastem. Tak działa m.in. Dolina Krzemowa, gdzie swoje siedziby mają np. Apple, Google, czy Intel.

     – Jesteśmy najlepszym przykładem tego, że parki biznesu umiejscowione poza miastem są najlepszym rozwiązaniem  wyjaśnia Alicja Gostek-Świech. – Zachowaliśmy standardy światowe, które satysfakcjonowały takie firmy, jakie mamy zaszczyt gościć u siebie. Zresztą są usatysfakcjonowane do dzisiaj, ponieważ przedłużają 5-letnie pobyty u nas i powiększają swoje powierzchnie.

    Jej zdaniem kluczem do sukcesu było i jest utrzymywanie partnerskich relacji z wszystkimi firmami zajmującymi powierzchnię w parku.

     – Przede wszystkim jesteśmy na bieżąco z ich problemami, które wynikają np. z naszych niedociągnięć. Problemy rozwiązujemy na comiesięcznych spotkaniach z najemcami. Są spotkania, korespondencja, bezpośredni kontakt. Potrzeby firm są przez nas szanowane i przez to one chyba też przywiązały się do nas – twierdzi prezes KBP.

    Podkrakowski Zabierzów wciąż się rozwija i już wkrótce wzbogaci się o nowy budynek – o powierzchni ponad 22 tys. m kw. W planach jest też powiększenie części usługowej parku.

     – Standardy tych nowych budynków są już zmienione, nieco wyższe, bo konkurencja nie śpi. Naszym ogromnym atutem jest kolej i bliskość do lotniska – podkreśla Gostek-Świech. – Poczta Polska otworzyła tu swój oddział. Mamy zamiar też otworzyć przedszkole. Myślimy też o sieci sklepów, o profesjonalnej klinice, gdzie będzie można dokonać szczegółowych badań czy prostych zabiegów.

    Prezes parku biznesowego uważa, że to miejsce powinno tętnić życiem także poza godzinami pracy w biurach.

     – Działająca tu restauracja jest miejscem spotkań kulturalnych. Nie pozwolimy klientom tak po prostu opuścić o godzinie 16-ej parku bez dodatkowych atrakcji – przekonuje.  To piękne miejsce do spędzania popołudniowego wypoczynku. Park ma potencjał w przeciwieństwie do zakorkowanych centrów miast.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

    Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

    Bankowość

    Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

    Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

    Prawo

    Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

    Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.