Newsy

Co druga firma z sektora MSP ma problemy z płynnością finansową. Przyczyną są najczęściej długie terminy na fakturach i przeterminowane płatności

2016-09-19  |  06:50

W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, problem utraty płynności dotyka ponad połowy z nich – podkreśla Michał Pawlik, prezes Narodowego Funduszu Gwarancyjnego. Najmniejsze firmy często najdłużej czekają na pieniądze od kontrahentów i to właśnie dla najlepszym rozwiązaniem jest eFaktoring. 

– Przeterminowane płatności to jeden z największych problemów sektora małych i średnich przedsiębiorstw, dotyka on nawet 80 proc. firm. Drugim problemem związanym z płatnościami jest odraczanie coraz bardziej ich terminów. Faktury, które wystawiają przedsiębiorcy, mają coraz dłuższy termin zapłaty. To powoduje powstawanie luki gotówkowej. Przedsiębiorcy muszą czekać coraz dłużej na swoje pieniądze, a tym samym borykają się z brakiem środków na bieżącą działalność – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Pawlik, prezes Narodowego Funduszu Gwarancyjnego.

Pomimo narastającego problemu przeterminowanych płatności polskie firmy często nie mają lub nie chcą korzystać z możliwości egzekwowania od kontrahentów terminowo płatności. Mogą się natomiast zabezpieczyć na wypadek problemów z płynnością, kiedy klienci nie zapłacą na czas. Coraz częściej stosowanymi przez nie w tym celu rozwiązaniami są usługi faktoringowe, który pozwalają wypełnić lukę gotówkową. Wśród obecnych na rynku tego typu usług na wyróżnienie zasługuje eFaktoring, który jak podkreśla Michał Pawlik, wpisuje się w coraz popularniejsze w Polsce rozwiązania FinTech.

– Wiele firm chwali się przynależnością do coraz popularniejszej w Polsce branży FinTech, podkreślając hasła takie jak nowoczesność, technologia czy usługi finansowe online. My już to wszystko mamy. eFaktoring to pierwszy w Polsce w pełni internetowy faktoring. Jest to rozwiązanie bezpieczne, oparte o bardzo innowacyjne narzędzia, ale co również ważne zapewniające klientowi szybki dostęp do pieniędzy – przekonuje prezes NFG.

Jak to działa? Aby szybciej uzyskać pieniądze za wystawione przez siebie faktury, firma, czyli faktorant, korzysta z usług wyspecjalizowanej instytucji, czyli faktora. Po przyznaniu limitu faktoringowego klient ma możliwość finansowania wybranych faktur nawet do 100 procent ich wartości netto. Decyzja o przyznaniu limitu i samo zawarcie umowy odbywa się online, a środki są dostępne zaraz po zaakceptowaniu wniosku.

– Ważnym wyróżnikiem tego produktu jest to, że jest to tzw. cichy faktoring. To forma, w której kontrahent naszego klienta nigdy nie dowiaduje się o tym, że nasz klient korzysta z usługi faktoringowej. To ważne przy zapewnieniu bezpieczeństwa i stałości relacji biznesowej, a jako faktor nie chcemy wchodzić w relacje biznesowe. Naszym zadaniem jest wyłącznie zapewnienie finansowania – podkreśla Michał Pawlik.

Sam faktoring cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród największych przedsiębiorstw. Polski Związek Faktorów podaje, że w I półroczu tego roku z faktoringu skorzystało blisko 7 tys. klientów wobec ok. 6,4 tys. w analogicznym okresie 2015 roku (wzrost o 8 proc.). Łącznie faktorzy sfinansowali 3,4 mln faktur (11,7 proc. wzrost). Wedle wstępnych szacunków łączny poziom finansowania mógł sięgnąć 17 mln zł.

Proponowany przez NFG eFaktoring skierowany jest przede wszystkim do najmniejszych firm, które dotychczas rzadko korzystały z takiej formy finansowania.

– Tylko 2,8 proc. firm korzystało kiedykolwiek z produktów faktoringowych. Wynika to z jednej strony z niewiedzy, a z drugiej strony z przeświadczenia, które panuje wśród mikroprzedsiębiorców, że jest to produkt dostępny tylko dla dużych firm. NFG pokazuje, że to produkt również dla tych najmniejszych. Jest on dostępny nawet dla firm mających obroty rzędu kilkuset tysięcy złotych rocznie – tłumaczy ekspert.

Jak wynika z najnowszego badania Keralla Research przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego, co druga firma z sektora MSP ma kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej i to na tyle duże, że 97 proc. z nich musi pożyczać pieniądze, żeby przetrwać. Z pomocy banku, takiej jak kredyt obrotowy (27,2 proc.) czy limit na koncie (18,2 proc.), korzysta ponad 45 proc. właścicieli firm, 10 proc. pożycza od rodziny lub znajomych.

– Jak pokazuje przykład Wielkiej Brytanii, znacznie bardziej dojrzałego rynku faktoringowego, aż 38 proc. klientów korzystających z faktoringu firm to właśnie mikroprzedsiębiorcy. Jestem przekonany, że w Polsce wzrostu popularności mikrofaktoringu dopiero się zaczyna – ocenia Michał Pawlik.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.