Mówi: | Krzysztof Rocki |
Funkcja: | dyrektor regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią |
Firma: | Red Hat |
Co trzecia firma planuje w tym roku zainwestować w chmurę. Wysoko na liście priorytetów jest też poprawa bezpieczeństwa
Jak wynika z globalnej ankiety firmy Red Hat, w tegorocznych budżetach działów IT na liście priorytetów są integrowanie danych i aplikacji, inwestycje w usługi chmurowe oraz tworzenie nowoczesnych aplikacji. To duża zmiana względem ubiegłego roku, kiedy firmy znacznie częściej skupiały się na optymalizacji już posiadanych zasobów IT. Co ciekawe, większość działów IT nie zamierza prowadzić w tym roku prac nad rozwiązaniami sztucznej inteligencji czy internetu rzeczy, uważając te technologie za wciąż mało dojrzałe.
– Priorytetem w tym roku w środowisku IT jest bez wątpienia modernizacja. Każdy szef firmy odpowiedzialny za strukturę informatyczną budzi się z jednym pytaniem: czy jestem w stanie dogonić czy przegonić konkurencję? 42 proc. badanych osób, szefów największych firm w Polsce i w Europie, mówi jednym słowem: musimy się zmodernizować i musimy wyprzedzić konkurencję – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Rocki, dyrektor regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Red Hat.
Z ankiety Red Hat Global Customer Tech Outlook 2018, przeprowadzonej wśród 400 firm z całego świata, wynika, że przeważająca część budżetów na IT trafi w tym roku na integrację danych, które posiada firma. Tak uważa 76 proc. respondentów. 36 proc. wskazuje na technologie chmurowe, a 30 proc. – na tworzenie i wdrażanie nowoczesnych aplikacji.
– Firmy IT widzą szeroko pojęte środowisko chmurowe jako jeden z obszarów, w którym oszczędności mogą być osiągane najszybciej, 36 proc. badanych uważa, że to wydarzy się w najbliższym czasie. 61 proc. badanych zastanawia się w tej chwili nad tym, czy przejść do środowiska hybrydowego, chmury prywatnej czy też publicznej – wyjaśnia Krzysztof Rocki.
Kluczowy dla efektywności i kosztów procesów zarządzania firmą może być wybór właściwego rozwiązania w obszarze technologii chmurowych.
– Bez wątpienia chmura prywatna czy hybrydowa mają swoje zalety, np. obniżenie kosztów. A to jest wyzwanie. Każdy z nas korzysta ze środków IT, każdy widzi, że to jest szansa, ale nie każdego na to stać, stąd obniżenie kosztów jest priorytetem – podkreśla Krzysztof Rocki.
Rozwiązaniem preferowanym przez firmy jest chmura hybrydowa łącząca zalety chmury prywatnej i publicznej. 37 proc. organizacji, które wzięły udział w badaniu Red Hat, zmierza w kierunku systemów wielochmurowych – wdrażając lub planując wdrożenie takiej infrastruktury w 2018 roku.
– IT jest obszarem, w którym wszystkie firmy szukają oszczędności. To jest możliwe. Spójrzmy na takiego giganta jak Deutsche Bank, który stając w ubiegłych latach przed bardzo trudnym wyzwaniem redukcji kosztów, z 11 mld euro potrafił zredukować koszty przy użyciu IT o ponad 1,5 mld. Widzimy, jak olbrzymie są to zasoby. Zostało to dokonane z użyciem narzędzi open source, z czego jesteśmy bardzo dumni – podkreśla Krzysztof Rocki.
Na liście priorytetowych inwestycji na razie nie znalazły się sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy internet rzeczy. Większość działów IT traktuje te technologie jako wciąż niedojrzałe. Zdaniem ekspertów Red Hat z pewnością będzie o nich głośno w sondażach w kolejnych latach.
Z badania Red Hat wynika, że choć o cyfrowej transformacji biznesu wiele się mówi, to w praktyce wygląda to inaczej. Tylko 19 proc. ankietowanych firm zamierza w tym roku realizować zadania związane z cyfrową transformacją. W opinii ekspertów tak niski odsetek może wynikać stąd, że przedsiębiorcy chcą najpierw zbudować i zmodernizować infrastrukturę, a następnie zająć się poważniejszymi zmianami.
– Każda firma dzisiaj ma swoją wersję transformacji cyfrowej, niektóre firmy zostały do tego zmuszone, np. firmy telekomunikacyjne przez konieczność obniżenia cen. Wymusiło to na nich transformację cyfrową w celu obniżenia kosztów. To się dzieje dzisiaj również w sektorze finansowym, bankowym i ubezpieczeniowym. Ale niestety widać też, że wiele firm wycofuje się z przeprowadzenia takiej transformacji – mówi Krzysztof Rocki.
Jak podkreśla, efekt takiej decyzji może być jeden – utrata konkurencyjności.
– Według naszych badań za 7 lat 30 proc. firm, które dzisiaj znamy jako marki ogólnoświatowe, przestanie istnieć. Przyczyną będą nie tylko fuzje i przejęcia, lecz także zaniechanie procesu transformacji cyfrowej – prognozuje Rocki.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-25: Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.