Newsy

Dział kadr już nie tylko od naliczania pensji. Rośnie znacznie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi

2015-01-14  |  06:40

Wielopokoleniowość to coraz większe wyzwanie dla dużych korporacji. Działy personalne muszą pogodzić wymagania młodych pracowników z oczekiwaniami osób starszych. By zatrzymać pracowników, firmy muszą im nie tylko oferować atrakcyjne wynagrodzenia, lecz także umożliwiać rozwój zawodowy i osobisty.

2015 rok to moment, od którego zaczynamy myśleć o wielopokoleniowej organizacji. Strategiczna rola HR to już nie tylko zatrudnianie pracowników, zatrudnianie ich pod projekty. Musimy pamiętać o tym, że mamy do czynienia z pracownikami zorientowanymi na budowanie swojej kariery, oczekujący coraz więcej od pracodawcy, dlatego my jako dział personalny powinniśmy wiedzieć więcej na temat istniejącej kadry – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rusek, dyrektor ds. personalnych w SAP Polska.

Katarzyna Rusek podkreśla, że działy personalne w dużych firmach muszą przejść transformację. Obecnie ich rola często sprowadza się do administrowania zasobami ludzkimi, a ich wpływ na strategiczne decyzje spółek jest niewielki. To jednak musi się zmienić. Według Rusek aż 80 proc. zarządów firm nie ma wystarczającej wiedzy na temat swoich pracowników.

Bez takiej wiedzy nie można skutecznie prowadzić rekrutacji ani zarządzać pracownikami. Ci z kolei coraz częściej chcą mieć szanse na rozwój zawodowy, oczekują więc szkoleń, mentoringu i innych narzędzi.

Mówimy o kompleksowej ofercie, która przyciąga pracownika do firmy i go tam zatrzymuje. To jest branding, to są zadania, jakie stawiamy przed pracownikami, jakie dajemy im szanse rozwoju – wylicza Katarzyna Rusek.

Ocenia, że działy personalne będą ogrywały coraz ważniejszą rolę, bo coraz większe będą wyzwania związane z wielopokoleniowością firm oraz ogólną sytuacją gospodarczą. Zmiany wymusi odradzający się rynek pracownika. Jak wynika z badań WorkForce 2020 zleconych przez SAP, większość firm zastanawia się nad zwiększeniem zatrudnienia poprzez pozyskanie konsultantów lub pracowników tymczasowych. To jednak może być trudne w obecnej sytuacji rynkowej, dlatego firmy powinny skupić się na zdobyciu wiedzy na temat już zatrudnionych osób i umożliwieniu im rozwoju.

Rola działu personalnego będzie ewoluowała od funkcji administracyjnej i personalnej, aż do coraz bardziej strategicznej roli. Te zmiany następują zresztą już teraz. Partner biznesowy – to jest rola, o której się coraz częściej słyszy. Myślę jednak, że te przeobrażenia będą jeszcze głębsze, że pójdą w stronę strategicznego zarządzania – prognozuje Rusek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.