Newsy

Dział kadr już nie tylko od naliczania pensji. Rośnie znacznie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi

2015-01-14  |  06:40

Wielopokoleniowość to coraz większe wyzwanie dla dużych korporacji. Działy personalne muszą pogodzić wymagania młodych pracowników z oczekiwaniami osób starszych. By zatrzymać pracowników, firmy muszą im nie tylko oferować atrakcyjne wynagrodzenia, lecz także umożliwiać rozwój zawodowy i osobisty.

2015 rok to moment, od którego zaczynamy myśleć o wielopokoleniowej organizacji. Strategiczna rola HR to już nie tylko zatrudnianie pracowników, zatrudnianie ich pod projekty. Musimy pamiętać o tym, że mamy do czynienia z pracownikami zorientowanymi na budowanie swojej kariery, oczekujący coraz więcej od pracodawcy, dlatego my jako dział personalny powinniśmy wiedzieć więcej na temat istniejącej kadry – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rusek, dyrektor ds. personalnych w SAP Polska.

Katarzyna Rusek podkreśla, że działy personalne w dużych firmach muszą przejść transformację. Obecnie ich rola często sprowadza się do administrowania zasobami ludzkimi, a ich wpływ na strategiczne decyzje spółek jest niewielki. To jednak musi się zmienić. Według Rusek aż 80 proc. zarządów firm nie ma wystarczającej wiedzy na temat swoich pracowników.

Bez takiej wiedzy nie można skutecznie prowadzić rekrutacji ani zarządzać pracownikami. Ci z kolei coraz częściej chcą mieć szanse na rozwój zawodowy, oczekują więc szkoleń, mentoringu i innych narzędzi.

Mówimy o kompleksowej ofercie, która przyciąga pracownika do firmy i go tam zatrzymuje. To jest branding, to są zadania, jakie stawiamy przed pracownikami, jakie dajemy im szanse rozwoju – wylicza Katarzyna Rusek.

Ocenia, że działy personalne będą ogrywały coraz ważniejszą rolę, bo coraz większe będą wyzwania związane z wielopokoleniowością firm oraz ogólną sytuacją gospodarczą. Zmiany wymusi odradzający się rynek pracownika. Jak wynika z badań WorkForce 2020 zleconych przez SAP, większość firm zastanawia się nad zwiększeniem zatrudnienia poprzez pozyskanie konsultantów lub pracowników tymczasowych. To jednak może być trudne w obecnej sytuacji rynkowej, dlatego firmy powinny skupić się na zdobyciu wiedzy na temat już zatrudnionych osób i umożliwieniu im rozwoju.

Rola działu personalnego będzie ewoluowała od funkcji administracyjnej i personalnej, aż do coraz bardziej strategicznej roli. Te zmiany następują zresztą już teraz. Partner biznesowy – to jest rola, o której się coraz częściej słyszy. Myślę jednak, że te przeobrażenia będą jeszcze głębsze, że pójdą w stronę strategicznego zarządzania – prognozuje Rusek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.