Newsy

Firmy będą inwestować w moce produkcyjne, ale nie w badania i rozwój

2014-02-07  |  06:20

Przyspieszenie gospodarki w 2014 roku będzie zachęcać firmy do inwestowania, ale głównie w zwiększenie lub pełniejsze wykorzystanie mocy produkcyjnych. Dyrektorzy finansowi polskich firm nie przewidują w najbliższym roku zwiększenia wydatków na badania i rozwój – wynika z badania przeprowadzonego przez Deloitte.

 – Większość dyrektorów finansowych uważa, że te nakłady nie wzrosną, tylko zostaną utrzymane na podobnym poziomie na jakim są, co być może oznacza, że akceptują oni istniejącą sytuację – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Lato, dyrektor finansowy Polskiej Grupy Materiałów Budowlanych (PGMB).

W dłuższej perspektywie nie wróży to dobrze gospodarce, zwłaszcza że na ten cel Polska przeznacza znacznie mniejszą część PKB niż większość krajów na świecie.

Nakłady na badania i rozwój to w polskiej gospodarce około 0,8 proc. PKB, co plasuje nas dużo poniżej średniej unijnej, która wynosi 2,2 proc. PKB – argumentuje Lato. – Wydaje się, że to jest obszar, w którym powinniśmy podjąć pracę i zwiększyć nakłady, żeby w przyszłości mogli być bardziej konkurencyjni, również dla firm z Unii Europejskiej.

Lepsze nastroje w gospodarce i idące za tym zwiększenie zamówień, przełożą się za to na inwestycje w większe moce produkcyjne. Zdaniem Grzegorza Laty to konsekwencja wdrożonej wcześniej przez przedsiębiorstwa polityki cięcia kosztów. Choć w tym roku nowych inwestycji będzie więcej, to ich dynamika nie będzie wysoka. 

 – Wzrost gospodarczy, który będzie stymulowany przez spożycie wewnętrzne i rosnący eksport, będzie powodował rozważanie inwestowania w zwiększenie mocy produkcyjnych – przewiduje Grzegorz Lato. – Widać tutaj apetyt na zwiększanie inwestycji, aczkolwiek myślę, że jest to na razie bardziej na etapie analiz i rozważań niż podejmowania decyzji.

Część firm, które nie zamierzają inwestować w nowe moce, będzie uruchamiać te niewykorzystywane w czasach spowolnienia gospodarczego.

 – W niektórych sektorach te moce produkcyjne zostały znacząco zwiększone w przeszłości i teraz jest nadzieja na ich pełne wykorzystanie – tłumaczy Grzegorz Lato.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.