Newsy

Firmy decydują się na przeczekanie. Złe prognozy na przyszły rok

2012-12-13  |  06:55
Mówi:Mariusz Hildebrand
Funkcja:Prezes
Firma:BIG InfoMonitor SA
  • MP4

    Wzrosło bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej, ale prognozy na 2013 roku nie są optymistyczne. Jak wynika z 20. edycji raportu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor pogorszenia sytuacji finansowej spodziewa się 35 proc. firm, a poprawy jedynie 18 proc.

     – Jeśli chodzi o dostawców usług finansowych czy też usług masowych, te branże bardzo dobrze się mają. Największy problem zawsze występuje po stronie przedsiębiorców, bo to jest taki papierek lakmusowy gospodarki – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor. I wyjaśnia: – Jeśli coś się dzieje w gospodarce, to wśród przedsiębiorców małych i średnich najszybciej jest odczuwalny problem z przepływami finansowymi, z zatorami płatniczymi.

    O tym, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności, przekonanych jest 84 proc. ankietowanych. Największym problemem są one w branży budowlanej (96 proc.).

    Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25 proc. płatności. Co ciekawe, problem ten w dużej mierze zaczyna dotyczyć branży e-commerce, która do tej pory uchodziła za bezpieczną.

    Prognozy na 2013 rok także nie są optymistyczne. Raport pokazuje, że ponad połowa firm (55 proc.) chce pozostać przy obecnej skali działań. 10 proc. z nich będzie chciało ją zmniejszyć. 

     – Patrząc na branżę przedsiębiorców, rok 2013 jest postrzegany przez firmy jako rok stagnacji, utrwalenia tego, co dzieje się dziś – mówi Mariusz Hildebrand.  Natomiast to, co jest pozytywne, to nie będzie raczej zwolnień – podkreśla.

    Zdecydowana większość nie zakłada także wzrostów wynagrodzeń. W 74 proc. firm pozostaną one na dotychczasowym poziomie, a jedynie u 3 proc. badanych budżet na płace będzie mniejszy.

    Wskaźnik Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej, wyrażony wskaźnikiem BIG, na koniec listopada wyniósł 8,56 pkt., co oznacza wzrost o 5,63 pkt. od sierpnia tego roku. Wzrost dotyczy niemal wszystkich badanych sektorów, z wyjątkiem firm turystycznych.

    Największa zmiana na plus w ostatnich trzech miesiącach nastąpiła wśród dostawców usług masowych – wzrost o 7,84 pkt. do 8,7 pkt. Dla porównania wśród przedstawicieli dostawców usług finansowych był to wzrost o 7,78 pkt., do 19,9 pkt. Problem jednak w tym, że nadal są to wartości bardzo niskie. Wśród przedsiębiorców z innych branż, głównie małych i średnich, wskaźnik jest nawet ujemny i wynosi -2,09 pkt. Zdarza się to po raz trzeci w pięcioletniej historii badania.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.