Newsy

Firmy korzystające z leasingu chętniej inwestują w innowacje i pracowników

2014-02-06  |  06:15
Mówi:Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Funkcja:główna ekonomistka
Firma:Konfederacja Lewiatan
  • MP4
  • Dziś leasingować można niemal wszystko od samochodów, poprzez maszyny, oprogramowanie i sprzęt biurowy, aż po nieruchomości. Taka forma finansowania pozwala rozwijać działalność i inwestować w innowacyjne rozwiązania. Coraz chętniej korzystają z niej również małe i średnie firmy. Spółki korzystające z leasingu zwykle są bardziej innowacyjne i chętniej niż inne inwestują w pracowników.

    – Małe firmy, które decydują się na leasing, są bardziej dojrzałe niż firmy, które niechętnie korzystają z zewnętrznego finansowania. Są one świadome potrzeb, szukają kolejnych aktywów niezbędnych do rozwoju. To spółki, które chcą inwestować, szczególnie inwestują we wszystkie rodzaje innowacji procesowych lub produktowych. Przygotowują nowe produkty, nowe usługi, wprowadzają innowacje marketingowe – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

    Innowacyjność, dążenie do ekspansji za granicą, chęć sprzedaży usług i produktów nie tylko w Polsce – wszystko to wymaga odpowiednich środków, rozwiązań informatycznych, maszyn i urządzeń. A leasing daje możliwość ich szybkiego pozyskania.

    – Okazuje się, że wśród firm korzystających z leasingu jest znacznie więcej firm otwartych na świat niż wśród firm, które z leasingu nie korzystają – mówi główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

    Z badań mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonych przez Konfederację Lewiatan wynika, że leasingobiorcy są bardziej otwarci na rozwój. Firmy, które leasingiem finansują aktywa, urządzenia i środki transportu, częściej niż firmy niekorzystające z leasingu twierdziły, że ich priorytetem biznesowym na najbliższe dwa lata jest inwestowanie w pracowników.

    – To pozornie wydaje się dziwne, ale wyjaśnienie jest proste. Leasingobiorcy modernizują wytwarzanie, unowocześniają park maszynowy, kupują urządzenia i w efekcie potrzebują pracowników o wyższych kwalifikacjach, lepiej wyedukowanych i z większym doświadczeniem, by lepiej wykorzystać posiadane aktywa – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

    Najbardziej rozpowszechniony wśród przedsiębiorców wszelkich branż jest leasing pojazdów.

    – Korzystają z niego zarówno firmy transportowe, jak i przemysł. Każda działalność gospodarcza wymaga przynajmniej jednego środka transportu, a sfinansować go można właśnie leasingiem – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

    Ekonomistka wskazuje też firmy zajmujące się działalnością naukową, techniczną, firmy doradcze, prawnicze czy podatkowe jako klientów innych przedmiotów leasingu, jak np. leasing zaawansowanego sprzętu biurowego.

    Głównym źródłem finansowania zewnętrznego obok leasingu są kredyty bankowe. Leasing budzi jednak większe zainteresowanie niż kredyty, szczególnie wśród mniejszych spółek.

    – Przedsiębiorstwa korzystają z leasingu często dlatego, że brakuje im zabezpieczeń dla kredytów, które są wymagane przez banki. Z reguły ich nie mają, a jeśli mają, to niewystarczające. To wyjaśnia czemu sięgają po leasing – tłumaczy ekonomistka.

    Wartość leasingu w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 13 proc. do 35,3 mld zł.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

    Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

    Transport

    37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

    Prawo

    Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.