Newsy

GPW: dobrze prowadzone relacje inwestorskie istotne dla pozyskania kapitału przez spółki giełdowe

2014-06-05  |  06:50
Mówi:Paweł Graniewski, wiceprezes Giełdy Papierów Wartościowych

Jakub Korczak, Serinus Energy

Joanna Kotłowska, dyrektor relacji inwestorskich, Global City Holdings

  • MP4
  • Relacje z inwestorami mają duże znaczenie dla spółek. Bez umiejętności udzielenia odpowiednich informacji i dobrej komunikacji z inwestorem emitent może wzbudzić mniejsze od oczekiwanego zainteresowanie swoją ofertą. Relacje inwestorskie są szczególnie ważne u spółek zagranicznych, z których 58 notowanych jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

    Jeśli spółka chce pozyskać kapitał, to powinna dbać o relacje inwestorskie. Wszystkie spółki, nie tylko zagraniczne, zdają sobie sprawę z tego, że ich wycena, reputacja, popularność wiążą się również z relacjami inwestorskimi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Graniewski, wiceprezes Giełdy Papierów Wartościowych. – Dla  inwestorów kluczowe jest to, czy otrzymają na czas informacje, jakość tych informacji, a także łatwość komunikowania się z tymi spółkami. Oni przecież ponoszą ryzyko inwestycyjne.

    Zachęceniu zagranicznych spółek notowanych na warszawskim parkiecie do dbania o poprawne relacje inwestorskie służyła druga już edycja organizowanego przez Giełdę Papierów Wartościowych konkursu na „Lidera RI wśród zagranicznych spółek notowanych na GPW 2013”, której wyniki ogłoszono 4 czerwca. Jury wyłoniło liderów w relacjach inwestorskich oraz komunikacji z rynkiem za pośrednictwem mediów. Laureatami zostały spółki Serinus Energy i Global City Holdings (dawne Cinema City International).

    – Spośród prawie 900 spółek, które są notowane na warszawskiej giełdzie, około 60 to spółki zagraniczne małe i średnie, i te bardzo duże, łącznie z tymi największymi w regionie, które zdecydowały się przyjść na warszawską giełdę w poszukiwaniu kapitału. To się łączy bezpośrednio z relacjami inwestorskimi, dlatego że ich oferta jest zaadresowana do naszych lokalnych inwestorów. Stąd też ten pomysł, że te spółki, które w najlepszy sposób, najbardziej fachowy i  efektywny prowadzą relacje inwestorskie, zasługują na pewnego rodzaju wyróżnienie i uhonorowanie – podkreśla Graniewski.

    Jeden z laureatów konkursu, firma Serinus Energy, to kanadyjska spółka notowana także na giełdzie w Toronto. Na polskim rynku obecna jest od ponad 4 lat. Zajmuje się poszukiwaniem ropy i gazu oraz ich wydobyciem w obszarach międzynarodowych.

    Musimy przestrzegać najwyższych standardów zarówno polskich, jak i międzynarodowych – mówi Newserii Biznes Jakub Korczak, Serinus Energy. – Wiąże się z tym sporo pracy polegającej na edukowaniu inwestorów i poszerzaniu ich wiedzy o biznesie. Działalność,  którą prowadzimy, czyli jest bowiem stosunkowo słabo znana – dodaje.  

    Drugi laureat, Global City Holdings na polskim rynku notowany jest od 2006 r.  

    Właściwie od początku prowadzimy bardzo intensywne relacje inwestorskie – podkreśla Joanna Kotłowska, dyrektor relacji inwestorskich Global City Holdings. – Mamy drużynę zajmującą się kontaktami z inwestorami właściwie odkąd weszliśmy na giełdę. To aktywnie pracująca gałąź naszej firmy, o czym świadczy choćby fakt, że bierzemy udział praktycznie we wszystkich konferencjach dla inwestorów w kraju i zagranicą.

    Wyróżnione zostały spółki takie jak: Automotive Components Europe, Industrial Milk Company, Ronson Europe N.V., BMP Media Investors,  Tatry Mountain. Z kolei spośród spółek notowanych na rynku NewConnect wyróżniono Orphee i Agroliga. Wyniki drugiej edycji konkursu ogłoszono 4 czerwca 2013 r. w hotelu Regent w Warszawie podczas 5 edycji „5th WSE International Companies’ Forum” – inicjatywy GPW mającej na celu promowanie warszawskiego parkietu wśród zagranicznych spółek. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

    30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

    Sport

    Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

    Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

    Infrastruktura

    Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

    W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.