Newsy

Inwestycje w młode, innowacyjne firmy dają zarobić funduszom venture capital nawet kilkaset procent

2017-04-25  |  06:30
Mówi:Maciej Dardziński
Funkcja:menadżer inwestycyjny
Firma:Podlaski Fundusz Kapitałowy
  • MP4
  • Współpraca z funduszami venture capital to dla innowacyjnych start-upów szansa na szybki rozwój. Dzięki wsparciu doświadczonych inwestorów unikają błędów charakterystycznych wśród młodych przedsiębiorców. Korzyści są obopólne. Osiągamy zwykle dwucyfrowe stopy zwrotu z inwestycji w start-upy– mówią przedstawiciele Podlaskiego Funduszu Kapitałowego. Najlepsze firmy pozwalają inwestorom zarobić kilkaset procent.

     Jako fundusz osiągamy bardzo różne stopy zwrotu, oczywiście najbardziej medialne są przypadki, gdy sięgają one kilkuset procent. Natomiast trzeba sobie zdawać z tego sprawę, że tak się dzieje niezwykle rzadko, przeciętnie są to raczej dwucyfrowe wyniki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Dardziński, menadżer inwestycyjny z Podlaskiego Funduszu Kapitałowego.

    Z kolei dla start-upu współpraca z funduszem to korzyści zarówno finansowe, jak i biznesowe. To źródło wiedzy o tym, jak poruszać się w świecie biznesu i jak optymalnie wydać na rozwój otrzymane pieniądze. Takie wsparcie pozwala uniknąć błędów początkującego i zdecydowanie przyspieszyć rozwój firmy, a także niejednokrotnie skorzystać z kontaktów osób obecnych na rynku o wiele dłużej.

    Mówiąc o ryzykach i wyzwaniach dotyczących współpracy z funduszem venture, trzeba sobie zdać sprawę z dużej asymetrii informacji. Z jednej strony, jako fundusz staramy się, jak najlepiej poznać młodych przedsiębiorców, natomiast nie wszystko jesteśmy w stanie zbadać – mówi Maciej Dardziński. –Natomiast oni, wchodząc w stosunkowo młodym wieku w rynek kapitałowy, nie wiedzą o wielu zagrożeniach, które się z tym wiążą. Wiele osób nie jest przygotowanych na zastrzyki znacznych środków pieniężnych, stąd też mówi się o tym, że co dziesiąty, niektórzy mówią nawet, że co setny start-up, odnosi sukces.

    Istniejący od 1995 roku Podlaski Fundusz Kapitałowy zamierza w tym roku zainwestować w dwa nowe start-upy. Jeden z nich działa w branży fintech, drugi – w branży outsourcingu – ma ambicje wykraczające poza granice Polski. Portfolio funduszu ma się też pomniejszyć o dwie firmy.

    Natomiast jeśli chodzi o plany inwestycyjne, to mamy również dwa bardzo zaawansowane tematy, oczywiście na tym etapie trudno o nich cokolwiek jeszcze powiedzieć, natomiast wydaje mi się, że takie dwa dosyć duże wejścia co najmniej w tym roku będą – zapowiada Maciej Dardziński.

    W portfelu PFK znajduje się obecnie 10 przedsiębiorstw z rozmaitych branż. Są to m.in.: technologiczny BitCraft, agencja ochrony mienia Stekop, kino wielosalowe CinemaLumiere, spółka doradztwa energetycznego ABZ Energia, firma LSA wytwarzająca zaawansowane technologicznie kruszywo dla branży budowlanej oraz hurtownia budowlanych materiałów ekologicznych MBI Group.

    Na ten rok mamy zaplanowane dwa wyjścia z inwestycji, oba raczej zostaną zrealizowane poprzez sprzedaż inwestorom branżowym. Jedno z nich, gdyby się udało, okazałoby się inwestycją bardzo krótką w swoim czasie funkcjonowania. To oczywiście wpłynie na duży zwrot dla nas i duży zwrot dla osób, które założyły to przedsięwzięcie – informuje Dardziński.

    Podlaski Fundusz Kapitałowy w ciągu ponad dwudziestu lat swojej działalności zainwestował ponad 41 mln zł w kilkadziesiąt firm. Przeciętny czas trwania inwestycji to od trzech do pięciu lat. Na pojedynczy projekt fundusz może przeznaczyć maksymalnie 1,5 mln zł, choć zazwyczaj są to kwoty niższe, mieszczące się w przedziale od 0,5–1 mln zł. Celem PFK jest osiąganie co najmniej kilkudziesięcioprocentowych stóp zwrotu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.